Polemforum.nl
Polenforum.nl •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Donald Tusk:
Nie ma złych wyborców. Nie ma też złych regionów. Jest zła, skorumpowana
i agresywna władza. To ona dzieli, by rządzić. Walczmy z nią, nie między sobą.

Er zijn geen slechte kiezers. Er zijn ook geen slechte regio's. Er is een slechte, corrupte en
agressieve overheid. Ze verdeelt om te regeren. Laten we met haar vechten, niet onder ons.

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Mensen willen een dak, eten en werk, geen politiek. (Read 385 times)
Albert
Ex Member

Mensen willen een dak, eten en werk, geen politiek.
25.09.2011 at 00:33:12
Print Post  
Mensen willen een dak, eten en werk, geen politiek.
Hans Wolf  |  25-09-2011

In 2004 woonde ik in Litouwen. Het land werd toen lid van de EU en in Nederland hoorde ik vaak: “ze horen er niet bij”.

“Waar niet bij?” vroeg ik me dan af. Toen in mei 1945 de Canadezen ons bevrijdden met bloemen bezetten de Sovjets al die andere hen omringende landen tot 1991. Botte pech dus, en geluk voor ons. Hoezo “horen ze niet bij Europa”.

Het geografisch epi-centrum van Europa ligt niet bij Wenen of München. Nee, het is Vilnius, inderdaad: Litouwen, nog verder weg dan Polen. Het middelpunt van Europa.

“Een stel verwende kinderen die niet weten wat ze voor hun verjaardag moeten vragen”. Zoiets schreef The Economist 3 jaar geleden over Nederland. Ik zie Nederland steeds meer als een club verwende kinderen die niet meer weten wat ze moeten vragen voor hun verjaardag, een slecht gehumeurd land met een hele grote Klaagmuur. En dat terwijl Nederland op de 6e plaats van de VN-Development lijst staat.

Maar ach, ook in Oost Europa klagen ze. Door het EU-lidmaatschap werd hun leven ook duurder. Waar glazenwassers nog met een laddertje 5 hoog hun werk konden doen heet dat nu ineens: concurrentie-vervalsing, want in Nederland mag dat niet. Dat moet FM-èrs toch aanspreken? Het heeft heel wat werk opgeleverd, maar dat ziet men in de nieuwe EU-landen in het begin wel anders, want eerst wordt ineens die glazenwasser duurder. Het ging daar zelfs zo ver dat ze riepen tegen politici: “now you have you EU and NATO, now it is time to do something for us”.

Pijnlijk, maar soms zijn zaken als de voordelen van een EU-lidmaatschap niet goed uit te leggen, zeker niet als het leven duurder wordt. Maar vergeten wordt vaak dat de kwaliteit van het leven en van het werk door de EU veel beter is geworden, voedsel- hygiëne en – veiligheid, milieu-wetten en Arbo-normen. Buiten Europa, ja vooral in de VS en China kijkt men jaloers hoe wij het toch voor elkaar krijgen met 27 kippen in een hok om alsnog dit soort regels voor elkaar te krijgen. Reden om trots op te zijn.

Ach, misschien ben ik wel verdwaald, vanaf mijn jeugd was ik weg, op stap, later vakanties en nu werk. In je eigen zoektocht buiten je dorp, stad of land moet je je toch proberen staande te houden, toch? In een vreemde omgeving met andere culturen leer je uiteindelijk van “buiten naar binnen” te kijken, leer je beter te luisteren, minder snel conclusies te trekken en beter te communiceren.

Geen misverstand: dit is het land waar ik wil sterven, een top-land, maar juist door af en toe te verdwalen zie je de positieve, maar ook negatieve kanten beter: het klagen en het gebrek aan self-reflectie.

bron:http://www.facility-info.com/blog/mensen-willen-een-dak-eten-en-werk-geen-politi...

Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint
Bookmarks: Twitter Facebook Linked in Twitter