Polemforum.nl
Polenforum.nl •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Donald Tusk:
Nie ma złych wyborców. Nie ma też złych regionów. Jest zła, skorumpowana
i agresywna władza. To ona dzieli, by rządzić. Walczmy z nią, nie między sobą.

Er zijn geen slechte kiezers. Er zijn ook geen slechte regio's. Er is een slechte, corrupte en
agressieve overheid. Ze verdeelt om te regeren. Laten we met haar vechten, niet onder ons.

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic President wil communisme museum in Polen (Read 1.208 times)
Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

President wil communisme museum in Polen
17.04.2012 at 10:25:06
Print Post  

President wil communisme museum in Polen 

President Komorowski heeft gezegd dat Polen niet langer de enige Midden- en Oost Europese natie zou moeten zijn, die niet over een museum beschikt om de misdaden van het communisme te documenteren.

Sprekend tijdens een debat over geschiedenis curricula in Poolse scholen gehouden in het presidentieel paleis, maandag, zei Bronislaw Komorowski dat de gevangenis in Rakowiecka Straat in Warschau, ooit een beruchte instelling waar politieke gevangenen werden opgesloten, tijdens het communistische tijdperk, een geschikte is locatie voor een dergelijk museum.

Het Museum van Warschau Rising, die in 2004 werd opgericht, kan dienen als een model van hoe de recente geschiedenis van Polen kan worden voorgelegd, zei hij.

"Zonder de kennis van het verleden, is het moeilijk om een gevoel van continuïteit van de staat en natie op te bouwen van. Ik behoor tot degenen die iemands persoonlijke leven, het leven van het gezin en de natie niet kunnen voorstellen zonder een bewustzijn van de geschiedenis", zei Komorowski.

De gevangenis in Rakowiecka Straat in Warschau werd door de Russische bezetter in 1899 gebouwd voor criminelen.

Na de Tweede Wereldoorlog, werd het de zwaarste plaats van detentie van politieke gevangenen en dus een symbool van het communistische bewind en van de Sovjet overheersing over Polen.

De natie’s helden geëxecuteerd in de Rakowiecka Gevangenis omvatten WO II verzetstrijders Generaal Emil Fieldorf 'Nil' en ritmeester der Cavalerie Witold Pilecki.  

Bron: The News.pl    
« Last Edit: 28.05.2019 at 19:20:31 by Pieszyce* »  
Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Re: President wil communisme museum in Polen N / E:
Reply #1 - 17.04.2012 at 18:14:54
Print Post  
Quote:
author= Pieszyce  President Komorowski heeft gezegd dat Polen niet langer de enige Midden- en Oost Europese natie zou moeten zijn, die niet over een museum beschikt om de misdaden van het communisme te documenteren.[/b]
Daar heeft hij gelijk in. Net zoals veel landen in Europa onder het nazisme geleden hebben en er gedenktekens voor geplaatst hebben, zo hebben andere landen -ook nog- mogen lijden onder het communisme. 
Overigens zag ik Komorowski zaterdag in Torun.
Hij liep vlak langs mij toen in ik het Oude Raadhuis was en plotseling een deur voor mij open ging, de burgemeester en de president eruit kwamen en met hun gevolg gelijk weer een andere deur in gingen.
Dat was even leuk.    

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #2 - 17.04.2012 at 18:39:28
Print Post  

Snap ik dat dit leuk was.

Altijd apart zoiets.

Je mag wel blij zijn dat Kaczynski geen president is, die had eerst de halve stad af laten zetten.

Back to top
IP Logged

nemo.omen*
Trouw Veteraan

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Reply #3 - 18.04.2012 at 11:29:11
Print Post  
Ik vind dit een goed initiatief. Geschiedenis kent zijn hoogte en dieptepunten. Het communisme in Polen maakt deel uit van de geschiedenis en daarom zal daarvan het nodige bewaard moeten worden. 
Let wel het gaat om de geschiedenis met al zijn positeve en negateive kanten. Geschiedenis zie ik als een afgesloten periode. Dat moet men als een gegeven accepteren ook de recente geschiedenis en niet zoals bepaalde delen van de Poolse politiek (PIS) dus doet daaruit poiltiek gewin proberen te halen.

In ieder geval is er van de communistische kunst het nodige bewaard gebleven,. Er is een museum gevestigd in een koetshuis van het Loslowka paleis in Lubartow bij Lublin. Ik vond dat zeer bijzonder.
Een link:
http://www.muzeumzamoyskich.pl/socrealizm

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)

No more slavery (the Fugs)
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #4 - 18.04.2012 at 13:36:43
Print Post  

Ik hoop wel dat ze even een link geven tegen die tijd, past weer keurig in de team plannen.  Wink

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint