Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 [2]  Send TopicPrint
Hot Topic (More than 15 Replies) Bouwgrond of zogenaamde landbouwgrond met bouw bestemming (Read 10.928 times)
Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Re: Bouwgrond of zogenaamde landbouwgrond met bouw bestemming
Reply #15 - 09.07.2012 at 19:55:50
Print Post  
Juist niet Gerrit, de meeste Poolse bouwvakkers in Nederland komen uit Silezie.
In het algemeen groeit de Poolse economie, dus recessie?

Ik ben ook geen econoom en zie ook veel winkel leegstand in Polen, maar ondertussen bouwen ze weer nieuwe winkel centra erbij?

Dus zeg het maar?  veel economie zit tussen de oren, net als in Nederland Roll Eyes

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #16 - 09.07.2012 at 20:51:31
Print Post  
Michu* wrote on 09.07.2012 at 17:52:17:
Quote:
neem aan dat de bouwstoffen en bouwbedrijfen ook te maken hebben met de huidige recessie.

Ik weet niet hoe het in heel Polen is? maar in WLKP ben je blij als een bouwbedrijf "even" tijd voor je heeft.
Geen recessie zoals in Nederland hier.

Bouwstoffen zijn wel goedkoper dan NL maar de laatste tijd zijn prijzen flink gestegen, als je tenminste kwaliteit wil kopen.

Rotzooi is er nog zat te koop voor lage prijzen, alhoewel er steeds meer op de kwaliteit gaan letten.
Heel belangrijk bij prijsonderhandeling is om geen Appels met Peren te vergelijken.

Veel succes met de bouw Smiley

Toch heb ik laatst nog een bericht geplaatst dat er in Polen veel bouwbedrijven op de fles gaan.

Maar ja de meeste Polen zijn korte termijn denkers en plannen niet ver vooruit, zal wel daar aan liggen.

Back to top
IP Logged

Gerrit
Ex Member

Reply #17 - 09.07.2012 at 21:30:53
Print Post  
Beste Michu,

Ik geloof u meteen, maar waar het huis staat welke wij op het oog hebben klagen de bedrijven steen en been.
Kozijnen, dak experts, straten makers in overvloed en allemaal willen ze aan het werk blijven.
Ik zie ook veel winkels dicht gaan, en grotere winkels als auchan zijn de goeie lokkers voor de kleine winkels in winkelcentra's.
De winkels in de dorpjes en kleine straatjes worden de dupe van dit grove geweld.

Maar ja wie ben ik zo zie ik het, ben ook geen econoom. Roll Eyes
M.vr.gr,
Gertie

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #18 - 10.07.2012 at 00:17:55
Print Post  
Quote:
Maar ja wie ben ik zo zie ik het, ben ook geen econoom

Mijn vader zaliger zou zeggen, " Als je dat niet meer weet is er iets niet goed"  Grin Grin Grin

Back to top
IP Logged

nemo.omen*
Polenforum Veteraan

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Reply #19 - 10.07.2012 at 09:38:56
Print Post  
Beste Gerrit

Alles rond het onroerend goed in Polen is voor een buitenstaander een complexe zaak
Een goede vriend van mij, Arno Schotsmans die ik zo'n 10 jaar ken, is bezig in de omgeving van Warszawa sinds 2008. Hij beschrijft het hele proces vanaf de aankoop van grond,de financiering, de makelaars, het juridische geneuzel en nog wel meer in een blog.
Ik heb hem vandaag gevraagd of ik een verwijzing naar zijn blogspot opdit forum mocht plaatsen. Hij is daarmede akkoord.
Doe er je voordeel mee.

http://mala-holandia.blogspot.com

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)

No more slavery (the Fugs)
Back to top

IP Logged

nemo.omen*
Polenforum Veteraan

Reply #20 - 10.07.2012 at 09:59:32
Print Post  
Het is inderdaad zo, dat vele kleine ananemers het moeilikjk hebben. Zij leven van klus naar klus en velen redden het niet.
Inderdaad worden door projectontwikkelaars nog steeds grote bouwwerken gestart ,maar de klad zit er flink in. Er komt steeds meer leegstand. De leegloop in dee grote panden is zeer aanzienlijk. Grote winkelcentra leiden er toe dat steeds meer kleine winkels het llodle leggen Dezelfde ontwikkeling als in Nederland in de jaren 60.

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)

No more slavery (the Fugs)
Back to top

IP Logged

Gerrit
Ex Member

Reply #21 - 10.07.2012 at 10:58:18
Print Post  
Beste Gerrit,

Ik ben aan het lezen met de blog, en het is zeer intressant ben er nog niet doorheen..
In iederegeval heel erg bedankt hiervoor, ook uw colega erg bedankt voor het beschikbaar stellen van deze informatie.
Ik ben erg blij met al deze informatie en kan er veel van opsteken.
Ben er al wel achter niks gaat vanzelf hier, maar dat wisten we al lang Wink

M.vr.gr,
Gerrit

Back to top

IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #22 - 10.07.2012 at 19:02:27
Print Post  
nemo.omen* wrote on 10.07.2012 at 09:59:32:
Het is inderdaad zo, dat vele kleine ananemers het moeilikjk hebben. Zij leven van klus naar klus en velen redden het niet.
Inderdaad worden door projectontwikkelaars nog steeds grote bouwwerken gestart ,maar de klad zit er flink in. Er komt steeds meer leegstand. De leegloop in dee grote panden is zeer aanzienlijk. Grote winkelcentra leiden er toe dat steeds meer kleine winkels het llodle leggen Dezelfde ontwikkeling als in Nederland in de jaren 60.

Helemaal juist.

De bouw is vaak in een crisis een branche die grote klappen krijgt. Aannemers vallen dan gemakkelijk om, omdat zij onvoldoende reserve hebben. Personeel is dan veel te duur, geld om materiaal te kopen ontbreekt.
Gevolg een toename van zzp'ers als klussenier. 
Maar als er niets te klussen valt houdt het snel op. 

Dat er ogenschijnlijk toch bouwactiviteiten zijn komt omdat dit al jarengeleden afgesproken aanbestedingen zijn. De aannemer is actief, maar de onderaannemer failliet. 
Met als gevolg bouwvertraging. 

En we zijn er nog lang niet, de crisis kent nog lang geen eind.

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Reply #23 - 10.07.2012 at 21:15:02
Print Post  
De reguliere bouw hobbelt altijd een jaartje achter de crisis aan, dat komt omdat eerder gegunde werken worden afgemaakt.
Duurt dus ook een jaartje langer voor de bouw weer aantrekt aan het eind van de crisis.

Ik heb al diverse bouw crisis meegemaakt, 1982, 1991, 2002, altijd was het door overproductie, nu komt er de financiele crisis bij die door de banken veroorzaakt zijn Angry

Het gevolg is dat de weinige opdrachtgevers nu proberen munt te slaan, de aannemer moet voor x % onder de kostprijs aan de slag om het werk te mogen maken.

Uiteindelijk is de opdrachtgever het slachtoffer want de aannemer bezuinigd op alles!

Hij gaat echt geen geld meebrengen in de bouw opdracht.

Daarom kun je bij het bouwen van een huis het beste een open begroting vragen en de aannemer zijn X % winst gunnen, dan slaap je rustiger en heb je een betere kwaliteit huis.

Zo hebben wij het het ook gedaan en tot op de dag van vandaag hebben we geen stress, is alles top gemaakt en opgeleverd.

Ook met alle burocratie geen problemen gehad, overal vriendelijke mensen die alles op tijd en keurig geregeld hebben Cool

Ja, je moet alleen wennen aan de Poolse mentaliteit, net als in veel delen van de wereld is "morgen" een begrip dat betekend dat ze ooit komen maar niet de volgende dag Grin

Morgen is alleen in Nederland en Duitsland de volgende dag, in de meeste landen betekend het dat ze komen maar wanneer is onbekend Grin

Inburgeren dus Wink

Dan valt het allemal reuze mee Smiley

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #24 - 10.07.2012 at 21:25:34
Print Post  

Inburgeren dus 

Een van de redenen, waarvoor ik denk ik niet naar Polen zou vertrekken.

Bij mij is afspraak afspraak en als je een uur te laat bent, ben ik weg, tenzij er even gebeld wordt en het een redelijk excuus is.

Maar als ik opdrachtgever ben en ook betalend en ik gun de aannemer zijn winst, dan is hij er zoals we afgesproken hebben. Zo niet dan .............................

Daarom ben ik altijd zo gek op de clausule, wanprestatie.

Back to top
IP Logged

Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Reply #25 - 10.07.2012 at 21:40:05
Print Post  
Och, ik ken een uitspraak van jou over een slak en een haas Grin

Zo werkt het gewoon hier en in de meeste landen, de helft van de bedrijven komt de afspraken wel na en de andere helft zijn gemakkelijk.

Kun je boos worden Roll Eyes maar wie komt het werk dan doen? 
Ik ben er inmiddels aan gewend en kan er prima mee leven.

Ik ben ook zo'n type die na een paar maanden vraagt; hé beste man, wanneer kan ik eens betalen? heb nog steeds geen rekening!

Jaja, rustig komt er aan, en dat duurt dan ook weer een half jaar Grin

Maak je niet druk dus, want we hebben allemaal tegelijkertijd kerstmis en sylvester Wink

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #26 - 10.07.2012 at 21:49:45
Print Post  

Ieder zijn ideeën Michu.

Slak en Haas had met iets anders te maken, niet met bouwafspraken.

Kan je wel een lijstje geven van een paar aannemers die ineens het werk kwijt waren wegens wanprestatie, zorgde wel dat er altijd gelijk een ander klaar stond.

Back to top
IP Logged

Gerrit
Ex Member

Reply #27 - 10.07.2012 at 22:48:01
Print Post  
Ja morgen is nooit geen morgen en ook geen volgende week, dit hebben wij ondervonden met een internet aansluiting..
Maar zoals Pieszyce ook schrijft dat zijn geen afspraken, na 2 weken nog geen monteur en geen internet. Wij zijn internet nodig voor ons werk alles gaat per mail, ik heb dagenlang vanuit een koffiehuisje zitten werken.
Nog een keer bellen, meneer u staat op de lijst ze komen morgen!!!
De router ligt er nog die hadden we wel ontvangen, andere aanbieder gebeld die beloofde het met een half uur te regelen.
Nou half uur was het niet maar binnen een uur internet.
Dat is nog eens service, en zo moet dat ook.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #28 - 10.07.2012 at 23:09:52
Print Post  

Gerrit volledig met je eens.

Ik kan heel slecht tegen mensen die niet aan afspraken voldoen.

Als er hier iemand thuis komt en zegt, ik ben er om 10:00 uur en om 10:30 is hij of zij er nog niet ben ik weg.

Tegenwoordig is er overal telefoon, bel dan als je niet aan de afspraak kunt voldoen, maar gewoon wegblijven pik ik niet.

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1 [2] 
Send TopicPrint