Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: [1] 2  Send TopicPrint
Hot Topic (More than 15 Replies) Wat is ammoniak en terpentine in het Pools (Read 2.031 times)
Nowa Holandia
Beginnend Lid
**

Polen, een geweldig vakantieland

Wat is ammoniak en terpentine in het Pools
27.10.2016 at 11:02:42
Print Post  
Mijn voorraadje ammoniak uit Nederland is op. Ik nam dat altijd mee uit NL omdat ik het in Polen niet kon vinden. Ik gebruik dat verdund met water om hout (al dan niet geverfd) schoon te maken voordat ik ga schuren en verven (zo heb ik het geleerd in Nederland en dat bevalt prima al vinden de meeste klussers in Polen het onzin evenals ze dat van schuren vinden Smiley ). Aangezien ik voorlopig niet naar Nederland ga wil ik het dus eigenlijk in Polen kopen. Maar ik heb dus geen idee wat het in het Pools is. Google translate vertaalt het zoals gewoonlijk waardeloos, namelijk 'amoniak' maar dat is dus in geen enkele bouwmarkt te koop. Wel heb je op de verfafdeling heel veel soorten 'rozpuszczalny' of 'rozcieńczalnik' maar dat is volgens mij meer een soort terpentine (vertaling levert verdunner op, wat dus overeenkomt met de functie van terpentine). Weet iemand de juiste vertaling van ammoniak welke bedoeld is om verdund met water schoon te maken voordat er geschuurd en geverfd wordt of weet iemand een Pools alternatief? En weet iemand wat men het best in het Pools kan gebruiken als terpentine. Nu gebruik ik als terpentine 'rozcieńczalnik uniwersalny'.

Marcel
vakantiepark Nowa Holandia
Sierakow - Polen
www.nowaholandia.nl
Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Re: Wat is ammoniak en terpentine in het Pools
Reply #1 - 27.10.2016 at 12:47:55
Print Post  

https://www.castorama.pl/inspiracje-i-porady/wykonczenie/malowanie/rozpuszczalni...

https://www.castorama.pl/produkty/narzedzia-i-artykuly/porzadki-i-chemia/artykul...

Mijn vader gebruikte het altijd om het plafond af te wassen dat bruin geworden was door de rokers voor hij ging schilderen en inderdaad ook al het houtwerk werd er mee afgedaan.

Verder is het in Nederland bij schilders niet meer in gebruik, die hebben andere middelen want van amonia werden ze gek.

Terpentijn wordt ook voor andere zaken gebruikt, zaken die met de huid te maken hebben bijvoorbeeld,  daarom ben ik niet zeker van die link, maar elke grote bouwmarkt heeft  Terpentyna do czyszczenia pędzli

Back to top
IP Logged

Nowa Holandia
Beginnend Lid
**

Reply #2 - 27.10.2016 at 12:58:24
Print Post  
Bedankt.

Over die eerste. Dat is een schoonmaakmiddel. Zou dat voldoende zijn om het hout vetvrij en schilderklaar te krijgen? Er zit sowieso geen ammoniak in zie ik. En wat gebruiken Nederlandse schilder s nu dan?

Marcel
Sierakow - Polen
www.nowaholandia.nl
Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #3 - 27.10.2016 at 13:57:35
Print Post  

Ik zal proberen te zoeken voor je, maar dat gaat even duren.

Misschien is het handig als jij een bouwmarkt gaat bezoeken die zullen het zeker weten, want veel producten worden in heel Europa verkocht.

Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #4 - 27.10.2016 at 14:11:15
Print Post  

http://www.maisonmansion.nl/waarom-en-waarmee-ontvet-meubels-verven/

http://www.alabastine.nl/product/?_taak=reinigen&from=productfinder&_ondergrond=...

Moet ook in Polen te krijgen zijn of misschien leveren ze het wel aan huis voor je. Gewoon even contact zoeken. Wink

Back to top
IP Logged

Nowa Holandia
Beginnend Lid
**

Reply #5 - 27.10.2016 at 16:57:47
Print Post  
Dat artikel van maisonmansion bevestigt inderdaad dat ontvetten belangrijk is. Ik kom zeer regelmatig bij bouwmarkten in Polen, zowel de kleine om de hoek als de grote zoals castorama, leroymerlin, praktiker, bricomarche enzo. Maar van ontvetten of ammoniak snappen ze niks. Sowieso heb ik het niet zo op die medewerkers van dit soort bouwmarkten want het lijkt echt wel of ze er de ballen verstand van hebben (minder dan ik in ieder geval terwijl ik maar gewoon een klusser en geen vakman ben). Laatst vroeg ik nog een middel voor houtrot buiten. Komen ze met een pasta voor binnen aanzetten. Als je dat dan zou verven dan zou het allemaal ok zijn. Nou daar heb ik toch vraagtekens bij.  Sad Dus vragen gaat hem niet worden. 

Bedankt voor de moeite die je doet. Misschien kan ik inderdaad gewoon iets in Nederland bestellen en dan hier laten bezorgen. Sowieso is de verf in Nederland ook veel beter (en duurder) dan in Polen. Kan ik die er gelijk bij bestellen  Wink

Marcel
Sierakow - Polen
www.nowaholandia.nl
Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #6 - 27.10.2016 at 17:54:04
Print Post  

Vreemd dat ze dat niet snappen want als je de websites over loopt, verkopen ze het gewoon.

Ken je geen schilder, die je wil helpen? Eentje die zelf geen bedrijf heeft maar wel weet waar je het kunt kopen?

Misschien is er een forumlid die dit leest en jouw kan helpen, zelf rijd ik door omstandigheden op het moment niet naar Polen anders nam ik het wel mee. Heb ik voorheen wel vaker gedaan, moest wel een beetje op de route liggen maar 100 km extra was nooit een probleem. Zo kwam ik aan mijn in Polen wonende NL en Poolse vrienden. 

Back to top
IP Logged

Nowa Holandia
Beginnend Lid
**

Reply #7 - 27.10.2016 at 18:11:44
Print Post  
Leuk om op die manier in Polen Nederlandse vrienden te maken.

Voor wat betreft schilders hier in de omgeving. Die schilderen dus gewoon zo over de oude laag heen zelfs zonder schuren, hooguit even schoonmaken met water. Ziet er mooi uit hoor voor hooguit enkele maanden.  Cheesy Ik heb hier een pipowagen welke ik 5 jaar geleden zelf aan 2 kanten geverfd heb met verf uit Nederland. De nadere 2 kanten heb ik vorig jaar met dezelfde verf door een 'Poolse schilder' hier laten doen omdat ik er zelf geen tijd voor had. Bij de voorjaarschoonmaak bleef mijn verf netjes zitten maar die van de proffesionele Poolse schilder bladerde er zo af. En zulke ervaringen heb ik er helaas meer. De goede Poolse vakmensen zitten waarschijnlijk in Nederland  Wink

Marcel
Sierakow - Polen
www.nowaholandia.nl
Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #8 - 27.10.2016 at 19:38:20
Print Post  

idd.  Smiley

Probeer Sikkens eens aan te schrijven, of zij ook naar Polen versturen, heb je gelijk iets goeds.

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #9 - 27.10.2016 at 20:27:36
Print Post  
Quote:
Probeer Sikkens eens aan te schrijven, of zij ook naar Polen versturen, heb je gelijk iets goeds.

http://www.sikkens.pl/produkty
http://www.sikkens.pl/kontakt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #10 - 27.10.2016 at 20:38:54
Print Post  

Bedankt Marcel, wist niet dat ze ook al in Polen zaten, had er nog niet naar gekeken. Weet dat een jaar of 4 geleden Sikkens een pakket verf en schoonmaakmiddelen naar Spanje stuurde vandaar dus mijn opmerking.

Maar dit is nog beter, weten zeker waar alles te koop is. Wink

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #11 - 27.10.2016 at 21:46:03
Print Post  
Quote:
Pieszyce :Bedankt Marcel, wist niet dat ze ook al in Polen zaten, had er nog niet naar gekeken.
Jij hoeft toch niet alles alleen te doen. Het is toch van de leden en voor de leden....Wink

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #12 - 28.10.2016 at 00:15:05
Print Post  

Helemaal met je eens, de grote Polenforum.nl familie. Smiley

Back to top
IP Logged

Nowa Holandia
Beginnend Lid
**

Reply #13 - 28.10.2016 at 10:54:50
Print Post  
Dank voor de hulp. Smiley

Marcel
Sierakow - Polen
www.nowaholandia.nl
Back to top
IP Logged

Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Reply #14 - 28.10.2016 at 14:27:39
Print Post  
In Poznan en Komorniki zitten diverse vak centra voor schilders, daar ben ik tijdens de bouw van ons huis diverse keren geweest en daar zijn ze echt wel professioneel bezig.

Het lijkt nu net of er alleen maar knoeiers rondlopen maar die ervaring hebben wij gelukkig niet hoor  Smiley

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

Page Index Toggle Pages: [1] 2 
Send TopicPrint