Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Belasting betalen over WIA uitkering in NL en PL? (Read 948 times)
Nowa Holandia
Beginnend Lid
**

Polen, een geweldig vakantieland

Belasting betalen over WIA uitkering in NL en PL?
07.09.2017 at 15:17:33
Print Post  
Wij wonen officieel in Polen. Mijn echtgenote ontvangt een WIA uitkering uitgekeerd door het UWV. Zij is 100% arbeidsongeschikt en de WIA uitkering wordt niet door of namens de werkgever betaald. In Nederland wordt op de uitkering loonbelasting ingehouden en er moet belastingaangifte gedaan worden waaruit nog een nabetaling volgt. Door de gegevensuitwisseling tussen Nederland en Polen heeft de Poolse belastingdienst de informatie ontvangen over inkomen uit Nederland. Volgens onze boekhouder (van mijn Poolse bedrijf) moeten we in Polen loonbelasting betalen waarop de Nederlandse belasting in mindering wordt gebracht. Maar volgens mij is er een kans dat dat niet klopt. In het verdrag van 2002 tussen Nederland en Polen omtrent dubbele belasting staat in artikel 18 lid 5 het volgende:

Pensioenen en andere uitkeringen betaald krachtens de bepalingen van een sociaal zekerheidstelsel van een Verdragsluitende Staat aan een inwoner van de andere Verdragsluitende Staat, mogen in de eerstgenoemde Verdragsluitende Staat worden belast.

oftewel de wia uitkering is een uitkering van het sociale zekerheidsstelsel van Nederland. Inwoner van Polen. Heffing in Nederland. Lijkt mij duidelijk. Maar nu het volgende:

Vervolgens is er dan artikel 23 lid 5:

Indien een inwoner van de Republiek Polen inkomen verkrijgt dat overeenkomstig de bepalingen van dit Verdrag in Nederland mag worden belast, verleent de Republiek Polen een vermindering op de belasting naar het inkomen van die inwoner tot een bedrag dat gelijk is aan de in Nederland betaalde inkomstenbelasting. Deze vermindering overschrijdt evenwel niet dat deel van de inkomstenbelasting, zoals deze is berekend vóór het verlenen van de vermindering die is toe te rekenen aan het inkomen dat in Nederland mag worden belast;
b. Indien inkomen genoten door een inwoner van Polen in overeenstemming met enige bepaling van dit Verdrag in Polen van belastingheffing is vrijgesteld, dan mag Polen desalniettemin, bij het berekenen van het belastingbedrag over het resterende inkomen van die inwoner, het vrijgestelde inkomen in aanmerking nemen.

Wie weet wat er bij lid a wordt bedoeld? Het is mij namelijk een beetje te technisch. Staat er nu dat Polen belasting heft minus het in Nederland betaalde belastingbedrag of staat er nu dat omdat in Nederland al belasting betaald wordt Polen niet meer mag heffen????

Wie weet er eventueel in Polen een goede fiscalist en/of fiscaal jurist die op de hoogte is van het verdrag tussen Nederland en Polen? 

Zijn er ook mensen op het forum met een gelijke situatie en wat zijn hun ervaringen?

Marcel
vakantiepark Nowa Holandia
Sierakow - Polen
www.nowaholandia.nl
Back to top
IP Logged

glogow
Senior Lid

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Re: Belasting betalen over WIA uitkering in NL en PL?
Reply #1 - 07.09.2017 at 19:48:15
Print Post  
Mijn artikel niet gelezen?
Hot Topic (Meer dan 15 Reacties) Waarom alleen gepensioneerden Nederlanders ook belasting betalen in Polen. (Gelezen 494 keer).

Ben hier al vele jaren mee bezig en heeft mij veel belasting geld gekost.
Ook een rechtszaak tegen Ministerie financien Polen heb ik verloren.
In 2014 was er een nieuw belasting verdrag uit onderhandeld en is nog steeds niet ondertekend,in dit verdrag moeten gepensioneerden en arbeidsongeschikten geen belasting meer in Polen betalen,hetzelfde als alle andere buitenlanders in Polen.
Er is een gevaarlijk punt als het nieuwe verdrag ondertekend word,bestaat de kans dat deze alleen geld voor degene die daarna emigreren,dat heeft Nederland ook met andere landen gedaan o.a. Noorwegen en Portugal.
Als antwoord op de vraag is,ja men moet met het huidige verdrag belasting betalen in Polen en dan over het hele inkomen dus ook over vrijstellingen en algemene heffingskorting,belasting vrije voet van Nederland.
De enige aftrekpost inPolen is de gezondheid kosten ,dus verzekering en AWBZ,let vooral op de laatste kennen ze niet in deze vorm.
Van de totale belasting in Polen mag men de in Nederland betaalde belasting aftrekken.
Nu hoe gaat dat in Polen,men moet in Polen een bankrekening hebben zowel Euro als Zloty op een bepaalde datum van de maand moet het Nederlandse inkomen op de Poolse rekening staan.De Euro worden omgerekend naar Zloty en daarvan word 18% naar de belasting overgemaakt tot een bedrag van ong.80000zl daarna 32% geloof ik.
Dus de bank doet dat en is nog verplicht ook.
In het begin van het volgende jaar (april) moet men een verplichte belastingaangifte ZG (za granica) maken,maar dan weet men nog niet hoeveel belasting en zorgverzekering kosten in Nederland betaald moet worden,dat weet men pas vele jaren later.
Dus volgens mij is dit moeilijk of totaal niet uitvoerbaar,er zijn volgens mij ook geen deskundige in Polen die dit oplossen,ik heb wel geprobeerd dit door een Poolse boekhouder te laten doen,maar deze wilde het niet.
Vergeet niet dat dit in het Nederlandse en met Nederlandse belastingwetten erg moeilijk is.
Mijn conclusie  is dat ik na 5 jaar strijd en oneindig veel verplichte bezoeken bij de belastingdienst Polen,overleg met belastingdienst Nederland,Ministerie Financien Nederland en Tweede kamer tot op dit moment tot niets geleid hebben.
Ik heb normaal belasting betaald als binnenlands (Nederlands) belastingplichtige,daarnaast heb ik over 2009,2010,2011 zo'n 12000 euro belasting(+rente) in Polen betaald.
De enige mogelijkheid die ik had was vertrekken uit Polen en woon nu in Duitsland (Nederlanders betalen geen belasting in Duitsland ) en mijn vrouw woont in Polen en ik mag haar 182 dagen per jaar bezoeken.
Misschien vind je een andere oplossing voor het probleem,overigens krijg je pas na 5 +1 jaar problemen met de belastingdienst Polen ,maar dan is er geen weg terug en zal je over de voorgaande jaren betalen + rente.

Back to top

IP Logged

Nowa Holandia
Beginnend Lid
**

Reply #2 - 07.09.2017 at 20:06:41
Print Post  
Ik had het artikel wel gelezen maar niet alle uitkeringen zijn hetzelfde en het betreft dus in ieder geval geen pensioen.en een en ander is nogal onduidelijk in het verdrag. Voor ons gold dat ze afgelopen jaar over 2014 aangifte (en betaling) wilden hebben. Toen hebben we in overleg met de boekhouder direct ook 2015 en 2016 gedaan maar toch als ik het verdrag las had ik zo mijn twijfels. Ik zie dat je een hele strijd hebt gevoerd. Echt ongelooflijk. Maar goed als er anderen zijn me ervaringen ik hoor het graag.

Marcel
Sierakow - Polen
www.nowaholandia.nl
Back to top
IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #3 - 07.09.2017 at 22:05:08
Print Post  
Nowa Holandia wrote on 07.09.2017 at 20:06:41:
Ik had het artikel wel gelezen maar niet alle uitkeringen zijn hetzelfde en het betreft dus in ieder geval geen pensioen.en een en ander is nogal onduidelijk in het verdrag. Voor ons gold dat ze afgelopen jaar over 2014 aangifte (en betaling) wilden hebben. Toen hebben we in overleg met de boekhouder direct ook 2015 en 2016 gedaan maar toch als ik het verdrag las had ik zo mijn twijfels. Ik zie dat je een hele strijd hebt gevoerd. Echt ongelooflijk. Maar goed als er anderen zijn me ervaringen ik hoor het graag.

Nowa Holandia,

Misschien heb jij hier iets aan:

http://www.dutchtaxclaim.nl/werknemers/werknemers-sub03/

Succes, Joe

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

Nowa Holandia
Beginnend Lid
**

Reply #4 - 08.09.2017 at 11:22:35
Print Post  
Super bedankt Joe. Ik ga hun eens benaderen.

Marcel
Sierakow - Polen
www.nowaholandia.nl
Back to top
IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #5 - 08.09.2017 at 16:27:33
Print Post  
Dit is ook niet duidelijk,men heeft het over "extra" naheffingen .

Er zijn twee soorten van verdragen die door de OECD zijn goedgekeurd.

Dat is proportionele dan mag men het belasting te betalen in Polen verminderen met de in Nederland betaalde belasting.

Polen heeft proportionele aftrek verdrag met: Nederland, Kazachstan, Rusland en de Verenigde Staten.

Met alle andere landen heeft Polen een progressief belasting verdrag,dus men betaald dan alleen belasting waar het geld vandaan komt (Nederland) en niet in het woonland (Polen).

De werkwijze vrijstelling met progressie bepalen onder meer met overeenkomsten met: Albanië, Oostenrijk, China, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Indonesië, Ierland, Japan, Canada, Koeweit, Litouwen, Letland, Duitsland, Portugal, Zuid-Afrika, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Zweden, Tunesië, Turkije, Oekraïne, Groot-Brittannië en Noord-Ierland en Italië.

Daar zit de fout dat Nederland en/of Polen het verdomd om het verdrag om te zetten in progressief.

Dit is ongelijke behandeling van inwoners in Polen die hun inkomen uit een ander land hebben,dit geld ook voor inwoners met de Poolse nationaliteit die een uitkering hebben uit Nederland.
Dit vinden ze bij de Poolse belastingdiensten en Ministerie Financien ook en zeggen waarom veranderen ze dat niet en laten ze even contact opnemen.
Maar de mensen die daarover gaan bij het Nederlandse ministerie financien hebben daar schijnbaar geen tijd voor.

Tegen mij hebben ze gezegd laat Polen maar contact opnemen met ons,verder is het overleg geheim.
Ook met de EU kan ik niets doen,omdat verdragen tussen twee EU landen boven de EU wetten staat.

Back to top

IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #6 - 08.09.2017 at 19:30:30
Print Post  
Nowa Holandia wrote on 08.09.2017 at 11:22:35:
Super bedankt Joe. Ik ga hun eens benaderen.

Graag gedaan.

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #7 - 10.10.2018 at 20:21:02
Print Post  
De hogere rechtspraak schijnt toch een beetje te functioneren al gaat het heel langzaam.

Dit is een bijna zelfde geval als ik zelf had,het gaat om een Nederlander die een WAO had en met zijn Poolse vrouw in Polen gaat wonen en regelmatig ook in Nederland verblijft,daar een woning koopt en dan problemen met de Poolse belasting krijgt over 2011 en daarna ook de jaren daarna.

Hij had een rechtzaak in 2015(ik ook) bij de provinciale Administratieve rechtbank en verloor die(ik ook).
Alleen deze ging in hoger beroep(ik niet),deze diende in mei 2018,dus drie jaar later.
De N.S.A.is de hoogste Administratieve rechtbank deze veegde de vloer aan met de argumenten van de Ministerie Financieen,belastingdienst en de Provinciale administratieve rechtbank.

De N.S.A gebruikte de normen overeenkomstig de Europese en OESO,met als gevolg dat de Nederlander geen belastingplichtige is in Polen en ook geen inkomsten verklaring (PIT.ZG) ondanks hij in Polen ingeschreven is  en daar met zijn vrouw een eigen woning heeft.

Zal proberen enkele belangrijke stukken van de uitspraak hieronder zetten.

Eerst het punt wat het Ministerie van Financien altijd gebruikt heeft en door de Hogere Administratieve Rechtbank als schending van de wet gezien word.-------------------------------------------------------------------------

Volgens het Hof de minister van Financiën kon niet op basis van de in het verzoek om een ​​schriftelijke interpretatie van de belastingwetgeving te bieden en zijn complement gegevens in te zien dat het middelpunt van zijn vitale belangen in Polen en bijgevolg tot de conclusie dat zij onderworpen is onbeperkt belastingplichtig in Polen, wat betekent dat de autoriteit wet heeft geschonden. 4 par. 2 lit. en overeenkomsten ter voorkoming van dubbele belasting.

Tot slot - naar het oordeel van de Rekenkamer - was de autoriteit verplicht om naar antwoorden op de vragen te zoeken die in de volgende premissen in art. 4 par. 2 Verdrag.

De hoogste administratieve rechtbank in het arrest van 25 mei 2018, Ref. act. II FSK 1279/16 merkte op dat in het onderhavige geval de belastingbetaler in beide landen woonde, hij een vrouw in Polen had, en de rest van het gezin alsook sociale banden in Nederland. Hij was geregistreerd in Polen en bezat onroerend goed, en in Nederland verzamelde hij inkomsten en betaalde hij daar belasting. Op basis hiervan - volgens het Hof - kan een centrum van familie- en sociale belangen en een centrum van de economische belangen van belastingbetalers niet worden geïdentificeerd, aangezien de geanalyseerde factoren wijzen op effectieve en gelijkwaardige relaties met beide landen. De doorslaggevende factor kan niet de registratie en het bezit van onroerend goed in Polen zijn, aangezien ze gelijkwaardig zijn aan elke vorm van verblijf in Nederland, zelfs op basis van een huur- of leningsovereenkomst.

Volgens het Hof, in deze situatie, als de criteria vastgelegd in artikel 4 par. 2 lit. a) het Verdrag van 13 februari 2002 tussen de Republiek Polen en het Koninkrijk der Nederland tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen, geven aan dat de persoon inwoner van beide Verdragsluitende Staten, evenals je kunt niet duidelijk aangeven welke je dichter persoonlijke en economische betrekkingen, dat wil zeggen wanneer het middelpunt van zijn vitale belangen, is het noodzakelijk om het bereiken van een verder bewijs op grond van artikel. 4 par. 2 van het Verdrag, de regels van het conflict bekend als de tie-breaker, die verder de indicaties voor de verbindingen van de belastingbetaler met een van de landen waar hij verblijft zal verduidelijken. Volgens art. 4 par. 2 lit. b) van de UPO kan niet worden vastgesteld of de Staat waarin hij het middelpunt van zijn vitale belangen, of als u niet beschikt over een permanent verblijf in een van de Staten te hebben, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waar hij gewoonlijk verblijft zijn. Volgens de hoogste administratieve rechtbank is een objectief criterium en het gevolg is van de duur van het verblijf in het land, die de duur van het verblijf (blijven) op het grondgebied bepaalt. Volgens de huidige stand van zaken bleef de belastingbetaler het grootste deel van het jaar in Nederland. Ook een van de criteria uit kunst. 4 par. 2 lit. c) Het UPO-verdrag bepaalt ook in een feitelijk geval de woonplaats van de Nederlandse belastingbetaler. Volgens deze bepaling is het zo als een persoon zijn gewone verblijfplaats in beide Staten heeft of normaal niet in een van deze woont

Gezien de feiten en gelet op het standpunt dat is uitgesproken in het arrest van het provinciale bestuursgerecht in Bydgoszcz van 15 december 2015, referentienummer I SA / Bd 948/15, betreffende de interpretatie van art. 4 par. 2 hierboven Verdrag, moet worden erkend dat aangezien de aanvrager in zowel Polen als Nederland woonde en het niet mogelijk is om te bepalen in welk land een centrum van levensbelangen was gevestigd, de woonplaats van de aanvrager op basis van art. 4 par. 2 lit. b) Overeenkomst.

Daarom, in de veronderstelling dat de aanvrager in het BKG in Bydgoszcz in de betwiste periode langer dan 183 dagen in Nederland verbleef, moet worden erkend dat hij zich meestal in dit land bevond.

Bijgevolg werd in 2011 de woonplaats van de aanvrager voor belastingdoeleinden bepaald op basis van art. 4 par. 2 lit. b) hierboven De conventie was Nederland. Dit betekent dat de aanvrager in Polen op dat moment onderworpen was aan de beperkte belastingverplichting waarnaar wordt verwezen in art. 3 par. 2a van de Wet op de ----------------------------------------------
De Nederlander is dus beperkt belastingplichtig,dat betekent alleen belastingplichtig over inkomsten uit Polen,als de uitspraak onbeperkt belastingpichtig is zoals bij mij moet je over je wereld inkomsten,zonder gebruik te maken van aftrekposten,belastingvrije bedrag en heffingskorting,alleen met aftrek van de in Nederland betaalde belasting en de ziekenkosten verzekering.

Het spijt me dat het wat moeilijk te begrijpen is,dat is nu eenmaal zo,er worden vooraf stapels met brieven geschreven door een advocaat en de tegenpartij dat je oplaatst niet meer te begrijpen is voor de gewone mens.
Ik dacht bij mijn rechtzaak en vooraf bij de bezwaarschriften en de bezwaar controle (de IZBA skarbowa) of ze hetzelf wel begrijpen.

Hun methode was om heel agressief het er doorheen te drukken,hier bedoel ik het Ministerie van Financien mee.
Deze oefenen heel grote druk uit op de mensen van de belastingdienst uit en deze zijn bang om hun baan kwijt te raken.

In de vele gedwongen(niet komen 3000zl boete) bezoeken (waren er zeker meer als 10) bij plaatselijke belastingdienst merkte ik hoe zenuwachtig en onzeker ze waren,terwijl ik ze best wel aardig vond.

Nadat ik de rechtzaak verloren had en zo'n 60000zl moest betalen voor 2009-2011,had mijn vrouw later een gesprek met de directeur en de inspecteur.
Mijn vrouw zeg waarom jagen jullie mijn echtgenoot Polen uit,hij ligt op dat moment in een Duits ziekenhuis met een herseninfarct.

De direkteur zegt dat hij en de inspecteur dat hele aktie tegen mij zeker geen schoonheids prijs verdient mede dat wij denken dat uw echtgenoot gelijk heeft.
Als wij de opdracht niet uitvoeren zoals het ministerie wil komt onze baan in gevaar.
Tot slot zei hij dat hij wel de macht had om van de rente over de belastingschuld af te zien en een laatste gedeelte in maandelijkse temijn te betalen zonder rente.

Maar ja nu heeft de hoogste administratie rechtbank beslist dat het Ministerie van Financien de wet overtreden heeft en daar is geen hoger beroep over mogelijk.
Het beste zal zijn dat alle Nederlanders die veroordeeld zijn(misschien ook die geen rechtzaak gevoerd hebben) in opdracht van de Vice Minister van Financien schadeloos gesteld worden en hun ten onrechte betaalde belasting terug krijgen.

Dit is over de periode 2002 tot 2007 ook gebeurd,voor degene die hun inkomsten uit Nederland hadden en ook belangen in Polen,hier hoorden ook de Polen die in Nederland bij,terwijl het nu alleen om WAO'ers en gepensioneerden gaat, omdat voor de Polen die in Nederland werken de wet is aangepast.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #8 - 10.10.2018 at 22:05:55
Print Post  

Bedankt Glogow voor het plaatsen van dit belangrijke nieuws.

Back to top
IP Logged

Warschau2.0
Beginnend Lid
**

Reply #9 - 14.01.2019 at 16:53:43
Print Post  
Beste forum vrienden en vriendinnen,

een week geleden ben ik met mijn WAO naar Warschau verhuisd.

Uiteraard heb ik getracht mij door alle info op dit forum te worstelen, omtrent het betalen van belastingen.

Omdat ik nog helemaal aan het begin van mijn Polen avontuur sta: wat raden jullie mij aan? Dit jaar afwachten en begin volgend jaar aangifte doen bij de Poolse belastingdienst? Of is het beter om nu al tot actie over te gaan?

Ingeschreven bij de gemeente ben ik nog niet. Dat komt begin volgende week: ik wacht op de bevestiging van inschrijving bij het NFZ. Die moet een dezer dagen bij de post liggen.

Graag stel ik tijd en energie beschikbaar om mee te helpen, daar waar nodig.

Vriendelijke groet! Viktor

Back to top

IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #10 - 14.01.2019 at 18:56:13
Print Post  
Quote:
wat raden jullie mij aan? Dit jaar afwachten en begin volgend jaar aangifte doen bij de Poolse belastingdienst? Of is het beter om nu al tot actie over te gaan?

De belastingdienst gaat altijd terug naar het moment waarop je officieel belasting moet betalen.
Als je bv over drie jaar je pas aanmeldt gaat men toch drie jaar terug (met boete en rente).
Van belang is vanaf welke datum voor Polen belastingplichtig bent.
Vanaf die datum kan je je maar beter melden. Uitstel heeft geen zin.
Ik weet niet of de inschrijfdatum zo'n datum is.
Het is ook van belang dat de Nederlandse belastingdienst je niet meer ziet als fiscaal inwoner van Nederland.
Ik zou eerst nog eens bij de Ned. belastingdienst vragen hoe dat precies zit om te voorkomen dat je in beide landen belastingplichtig blijft.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Warschau2.0
Beginnend Lid
**

Reply #11 - 14.01.2019 at 19:17:22
Print Post  
Dank voor je snelle reactie. Ik ben al meer dan 15 jaar weg uit Nederland. Hiervoor heb ik in Duitsland gewoond.

Als ik het goed heb begrepen (o.a.na het lezen van info hier op dit forum), betaal ik in Nederland IB over mijn WAO uitkering. 

Die is lager dan het IB belastingtarief van 19% hier in Polen.

Dat betekent, dat ik na afloop van het jaar (op voorwaarde dat ik hier meer dan (als ik mij niet vergis) 163 dagen ben verbleven), het verschil tussen de in NL betaalde IB belasting en de 19% hier in Polen moet afdragen.

Ik vraag me alleen af, of je in Polen - net als in Nederland - je aangifte doet, na afloop van het belastingjaar. 

Dit omdat ik ergens heb gelezen, dat je hier elke maand belasting moet betalen. Maar dat lijkt mij nauwelijks uitvoerbaar: als ik besluit na 3 maanden weg te gaan uit Warschau, dan ben ik hier helemaal nooit belastingplichtig geweest.

Back to top

IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #12 - 14.01.2019 at 19:32:56
Print Post  
Beste Warchau2.0

Eigenlijk hoef je helemaal niets te doen.
Als je ingeschreven ben krijg je een brief van de belastingdienst,deze moet je invullen en dan krijg je bericht terug.
Waarschijnlijk moet je helemaal geen belasting betalen in Polen omdat in juni 2019(zou in december 2018) een protocol verdragswijziging ondertekend word tussen Nederland en Polen.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/12/18/bijlage-1-planni...

Document bijlage planningsbrief 2019 Downloaden.
Dus niet de bovenste.

Deze wijziging gaat direct in doordat zowel Nederlans als Polen het verdrag in Parijs ondertekend hebben waardoor als twee landen een belastingverdrag willen wijzigen tussen de twee landen dit op een eenvoudige manier kan en direct ingaat na ondertekening.

Volgens mijn informatie ,is nog niet bevestigd ,staat er in  dat als het Pensioen,AOW ,WAO of WIA door Nederland betaald meer als 90% van het totale inkomen is dat men niet meer belastingplichtig in Polen is.

Het is mogelijk dat er voor Nederlanderse inwoners in Polen met een uitkering, die wel al belastingplichtig waren voor deze een overgangsregeling komt,ook omdat de wijziging niet voor iedereen een voordeel is b.v. bij een heel hoog inkomen.

-----Een ander nieuw probleem is en dat geld voor iedere inwoner van Polen die ook als dat meer als 90% van zijn inkomen uit een ander land heeft,ondanks hij niet belastingplichtig is in Polen vanaf 2019 toch verplicht is een belasting aangifte te doen.
Deze nieuwe wet is januari 2019 in gegaan.---------

MLI-verdrag - wijzigingen in belastingregelingen vanaf 2019
Als gevolg van de internationale regelgeving van het Verdrag van MLI (ang. Multilateral Instrument Modify een bilaterale belastingverdragen) aan het begin van 2019. De Polen, die familie in het land, maar alleen werken en verdienen in het buitenland, zullen ze rekening moeten houden met de belastingdienst van het huis. De nieuwe regelgeving zal alleen van toepassing zijn aan het begin van de mensen die werken in Oostenrijk en Slovenië, maar na verloop van tijd de lijst van de aansprakelijke entiteiten zullen langer worden.

https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/pit/pit/dochody-zagraniczne/2797921,Konwencj...

-------Dit is een groot probleem voor de belastingdiensten dan moeten ze de belasting aangiftes van 2,5 miljoen mensen die uit het buitenland hun inkomen hebben de aangiftes controleren en daar hebben zij de mensen niet voor.-----

. Vanaf januari 2019 moeten mensen die een fiscale woonplaats in Polen hebben, als ze alleen in het buitenland inkomen ontvangen, ook in ons land een PIT-verklaring indienen. Het maakt niet uit of ze hier inkomen hebben gemaakt. Het feit van het indienen van een belastingaangifte is belangrijk. Het verdrag bepaalt dat het centrum van persoonlijke of zakelijke belangen (centrum van vitale belangen) van de werknemer de plaats aangeeft waar zijn gezin permanent verblijft. De nieuwe voorschriften zullen de situatie van personen die geen echtgeno (o) t (e) en kinderen hebben en al diegenen die met het hele gezin naar het buitenland zijn verhuisd, niet veranderen. 

Ik wens een goed verblijf in Polen met zo weinig mogelijk problemen.

Back to top

IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #13 - 14.01.2019 at 19:54:51
Print Post  
Dat verschil tussen de in Nederland betaalde belasting(we hebben het niet over inhoudingen die via de belasting geind worden) is bijna altijd de 19% over belasting vrij bedrag van Nederland.Omdat Polen bijna of geen belasting vrij bedrag heeft.Wel mag men in Polen alle ziektenkosten en ook de ziekenkosten verzekering aftrekken.
Eigenlijk moet iedereen voor de 20 van iedere maand zijn belasting betalen.
Ook is laatst door het hoogste gerecht in Polen een uitspraak gedaan dat de 183 dagen regeling niet voor z.g (vroeg)gepensioneerden geld,maar wel waar het centrum van je leven is.
Dit is niet belangrijk meer omdat laatst alle belastingdiensten een brief ontvangen hebben van de vice-minister van financieen van Polen dat ze evt. Nederlandse belastingplichtigen goed moeten behandelen m.b.v. kwijtschelding of betalen in termijnen.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/publicaties/2018/05/18/vertaling-b...

Maar ik denk dat we discussie niet opnieuw moeten beginnen er is al zoveel in de afgelopen jaren hier over geschreven.

Even afwachten tot juni de wijziging ondertekend word.
Dat ging ook goed toen Belgie(daarvoor ook alle andere EU landen) en Polen in 2015 hetzelde gedaan hebben.
« Last Edit: 14.01.2019 at 20:35:16 by glogow »  
Back to top

IP Logged

Warschau2.0
Beginnend Lid
**

Reply #14 - 14.01.2019 at 20:15:06
Print Post  
Potverdorie, Glogow, wat een geweldige service!

Ik hoop je ooit een keer de hand te mogen schudden.

Dank nogmaals!

Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint