Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 2 [3] 4  Send TopicPrint
Very Hot Topic (More than 30 Replies) Belasting betalen over WIA,WAO,AOW of andere sociale uitkering in NL en PL? (Read 2.313 times)
Joe DiMaggio
Super Veteraan

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Re: Belasting betalen over WIA,WAO,AOW of andere sociale uitkering in NL en PL?
Reply #30 - 03.09.2019 at 16:05:08
Print Post  
Beste Glogow,

Natuurlijk is het oneerlijk en vreselijk frustrerend zoals beide landen het afhandelen. 

Wonen in Duitsland hoeft geen straf te zijn.

Johan Cruijff zei het al: ieder nadeel heb zijn voordeel.

Groet,
Joe
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:18:54 by Pieszyce* »  

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #31 - 03.09.2019 at 20:19:41
Print Post  

Beste Glogow,

Kun je het zelf nog wel volgen wat je zegt?

Je verwijt mensen die van de EU regeling gebruik maken dat ze profiteren van wat de EU regelt en 
niet regelt. NU moet ik echter lezen dat je met een uitgestreken gezicht met triomf schrijft, dat je een 
Duits rijbewijs geregeld hebt. Nog even en je vraagt een Duits paspoort aan. Sorry, maar dit wringt 
met alles!!!

Dus niet meer mopperen op anderen, die ook profiteren van de geleverde mogelijkheden.
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:19:08 by Pieszyce* »  
Back to top
IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #32 - 03.09.2019 at 23:27:53
Print Post  
Beste Pieszyce,ik kan jou ook niet volgen waar en welke  mensen ik verwijt.
Nu is het zo dat als je Nederlandse rijbewijs verloopt ,dat kan alleen met een Nederlands rijbewijs. 
Wat moet je dan doen?
Je kan hem niet verlengen in Nederland omdat je dan ingeschreven moet staan in een Nederlandse gemeente.
Het kan wel met een uitzonderings methode,maar dan krijg je een rijbewijs zonder een geregistreerd adres en kan je ook geen Nederlandse auto op je naam zetten,zo een had ik hiervoor ook.
Dus je moet je rijbewijs omwisselen voor een rijbewijs in het land waar je woon en in Duitsland(ook Polen) verlengen ze niet.
Nu heeft Duitsland een rijbewijs voor altijd of tot 2033 en zij hebben geen keuring, moet ik dat dan niet doen?
Dit heeft niets met de EU te maken,is gewoon de wet in het land waar ik de laatste drie jaar woon.
Heb zelf er ook geen problemen mee om een andere nationaliteit aan te nemen,heb voor ik naar Polen ging vijf jaar in Belgie gewoond.

Dus ik had de Belgische,Poolse of Duitse nationaliteit kunnen nemen,ben geen nationalist en denk ook niet dat alles beter is als Nederlander.

Dus je zit er naast dat ik profiteer,ik schrijf dat dit een voordeel is ,anders had ik nu een Pools rijbewijs en deze is geloof ik nu ook voor altijd,de oude worden omgewisseld.

Dit alles komt alleen door de problemen die ik had met de Poolse belastingdienst,dus niet meer in Polen kan wonen en heb geen woning of adres in Nederland.
Moet toch een geldig rijbewijs bezitten,wat moet ik anders?

« Last Edit: 09.01.2020 at 20:19:23 by Pieszyce* »  
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #33 - 04.09.2019 at 01:47:55
Print Post  

Glogow, ik heb geen zin om het hele forum te gaan doorzoeken, maar er zijn reacties van je, waarin je vindt dat alleen zij die officieel in Polen wonen, dus niet in Polen wonen onder de EU regelgeving van de 185 dagen termijn, recht van spreken hadden inzake allerlei thema’s want ze woonde niet officieel in Polen.

En zoals je waarschijnlijk weet hebben wij twee al vaker daarover in discussie gelegen.

Jij stelt dat het rijbewijs de regel van het land is, maar is daar geen termijn aan verbonden door de EU?? Naar mijn mening wel.

Meestal ben ik in de haastmodus als ik hier bij het winkelcentrum sta, maar daar staan regelmatig auto’s met NL kenteken, van waaruit naast stevige disco Polo ook het K*rwa veelvuldig klinkt. Als ik tijd vrij kan maken zal ik een vragen hoe het met hen zit, want het zij geen auto’s met gezinnen of bedrijfs reclame’s, maar auto’s met minimaal 4 Poolse mannen er in. Volgende keer probeer ik te stoppen en te vragen.

Je stelt, “Dit alles komt alleen door de problemen die ik had met de Poolse belastingdienst,” betekend dit dat het allemaal voorbij is?

Hoewel in dit thema voor mij niet belangrijk, heb ik ook er niets op tegen als men na 75 jaar keurt, want er rijden genoeg oude idioten op de weg, die dan ook nog een schelden op de jongere automobilist, maar zelf door hun eigen rijgedrag andere in gevaar brengen, dus Keuren is voor mij een must.

Wat paspoorten betreft....de zwager van een goede vriend van ons, heet een Pools, Duits, Nederlands en Frans paspoort. Woont 4 maanden totaal per jaar in Gniezno om zijn bedrijf draaiende te houden. Maar hoe hij die paspoorten regelde zal ik hier niet omschrijven, kan nooit legaal zijn.
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:19:38 by Pieszyce* »  
Back to top
IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #34 - 04.09.2019 at 10:39:52
Print Post  
Glogow,

Jij schrijft dit:

Nu heeft Duitsland een rijbewijs voor altijd of tot 2033 en zij hebben geen keuring, moet ik dat dan niet doen?

Maar in werkelijkheid is het zo:
De Duitse rijbewijzen hebben een levenslange geldigheid, maar worden afgegeven voor een  bepaalde tijd. Bij de categorieën B en Be is dat 15 jaar.

Dus het is niet zo dat iemand op 18 jaar zijn rijbewijs haalt, dit nooit meer hoeft te verlengen.

Dat ze, bij een hogere leeftijd, niet keuren vind ik onverantwoord. 
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:19:53 by Pieszyce* »  

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #35 - 04.09.2019 at 13:35:14
Print Post  
Zo eenvoudig is het niet Joe,het gaat hoofdzakelijk om het vervangen van de z.g. oude flappen door plastic kaarten.
Het stelt niets voor binnen 10 dagen heb je bericht en kan je de nieuwe ophalen.
Zelf ben ik van 1947 dus min geldig tot 2033,dan ben ik 86 jaar en dan is het wel genoeg auto gereden,moet eerst maar eens zien zo oud te worden.

Ik weet dat er Nederlanders zijn(staat ook op forums) die een jaar(min tijd) in Duitsland gaan wonen om hun rijbewijs om te wisselen.

Het is wel zo dat als je later weer in een ander land ga wonen je rijbewijs daar ook geldig is,dus hoef je niet meer om te wisselen,dat heeft de EU een paar jaar geleden besloten.

https://www.focus.de/auto/fuehrerschein-umtauschen-wer-davon-befreit-ist-und-wie...
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:20:10 by Pieszyce* »  
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #36 - 04.09.2019 at 13:45:34
Print Post  
Quote:
Ik weet dat er Nederlanders zijn(staat ook op forums) die een jaar(min tijd) in Duitsland gaan wonen om hun rijbewijs om te wisselen.

Als je dit beweert is het handig er ook even bij te zetten welke fora, voor dat ik een hoop gezeur krijg van admins van andere fora.

Ikzelf ben deze constructie nog nergens tegengekomen op een forum.

Wel iemand die dacht handig te zijn met het rijbewijs halen in Polen, TOT iemand hem verraden heeft, toen was hij en het geld in Polen kwijt, 
en een flinke boete, zodat hij niet in Polen het gevang in hoefde en ook nog eens het geld om in NL weer een rijbewijs te halen.

Men zegt niet voor niets eerlijkheid duurt het langst.
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:20:29 by Pieszyce* »  
Back to top
IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #37 - 04.09.2019 at 13:59:41
Print Post  
glogow wrote on 04.09.2019 at 13:35:14:
Zo eenvoudig is het niet Joe,het gaat hoofdzakelijk om het vervangen van de z.g. oude flappen door plastic kaarten.
l

Wat is er niet eenvoudig aan?

Vervangen van oude rijbewijzen naar een creditcardformaat is EU geregeld. 

Maar goed, ik wens jou nog veel veilige kilometers.
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:20:45 by Pieszyce* »  

Back to top

IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #38 - 07.12.2019 at 10:00:22
Print Post  
Het belastingverdrag met Polen is nog steeds niet gewijzigd,ondanks het al vele jaren in de planning staat.

Probeer nog steeds zowel het Ministerie van Financien en leden van de Tweede Kamer te benaderen.
Het gevolg is indirect dus er worden vragen gesteld,welke niet beantwoord worden.

Ik heb het hoofd van de voorlichting laatst een email gestuurd,dat volgens mij,wij gepensioneerde Nederlanders het recht hebben om te weten of er een protocol wijziging wel of niet komt en in welk termijn.

In de vaste Commissie voor Financien zijn er op 17 okt ,vragen gesteld aan de Staatssecretaris Financien,bij mijn weten is hier niet op geantwoord,omdat de onderhandelingen geheim zijn.

De leden van de CDA-fractie vragen daarnaast aandacht van de Staatssecretaris voor de situatie van Nederlanders die in Polen wonen en daar (gedeeltelijke) Nederlandse AOW en eventueel Nederlands pensioen ontvangen.

De belastingheffing over AOW en pensioenen in de relatie tussen Nederland en Polen is erg ingewikkeld. 
Kan de Staatssecretaris uiteenzetten wat het belastingverdrag hier precies over bepaalt en hoe dit geïnterpreteerd moet worden? 
Klopt het dat de woonstaat over het pensioen mag heffen, ook bij afkoop, tenzij in de bronstaat premies in aftrek gekomen zijn (art. 18, eerste t/m derde lid, van het verdrag)? Klopt het dat de bronstaat mag heffen over overheidspensioenen, tenzij de belastingplichtige de nationaliteit heeft van de woonstaat (art. 19, eerste en tweede lid, van het verdrag)?

Klopt het dat de bronstaat mag heffen over uitkeringen van het sociale zekerheidsstelsel, zoals de AOW (art. 18, vijfde lid, van het verdrag)? Klopt het dat op grond van art. 23, vijfde lid, sub a, van het verdrag vervolgens dan alsnog inkomstenbelasting in Polen moet worden bijbetaald?

De leden van de CDA-fractie vragen de Staatssecretaris aan te geven hoe groot het verschil is tussen de Nederlandse en Poolse belasting over de AOW-uitkering en tevens gemotiveerd aan te geven of sprake is van dubbele belasting.

Deze leden merken namelijk op dat in Nederland niet of nauwelijks belasting verschuldigd is over alleen aan AOW-uitkering. Dus het is niet alleen ingewikkeld voor Nederlanders in Polen dat zij in twee landen belasting verschuldigd zijn, maar dat toch geen sprake is van dubbele belasting. 

Het betekent ook nogal iets voor de koopkracht van mensen als een fors deel van de netto-AOW alsnog aan belasting opgaat. Kan de Staatssecretaris bevestigen dat de enige oplossing voor dit probleem een verdragswijziging is? 
Klopt het dat Polen op grond van het vorige belastingverdrag tussen Nederland en Polen dat geldig was tot en met 2002 wel een vrijstelling moest verlenen over AOW-uitkeringen?

Lopen er momenteel onderhandelingen tussen Nederland en Polen en zijn die in de afrondend fase?

« Last Edit: 09.01.2020 at 20:21:00 by Pieszyce* »  
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #39 - 07.12.2019 at 11:54:53
Print Post  

Waarom het geheim moet zijn begrijp ik nog steeds niet, het zou op te vragen moeten
zijn via een kort geding, maar dat kost weer geld wat velen niet hebben.

Verder begrijp ik niet wat het probleem is, met andere landen heeft men het wel geregeld, alleen met Polen niet.
Wat is daar de oorzaak van?

Soms die aankomende wet voor Poolse werknemers, die zowel in NL als in PL belasting gaan betalen?

Maar voor mij is zeer belangrijk, waarom andere landen wel en met Polen niet, daar zou ik wel eens de achtergrond van willen weten.

Heb je trouwens al eens een Pools kamerlid benadert??
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:21:20 by Pieszyce* »  
Back to top
IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #40 - 02.01.2020 at 10:03:00
Print Post  
De Staatssecretaris van Financien Hr.Snel (is hij ook niet meer) heeft op 13 december 2019 schriftelijk geantwoord over de vraag van de vaste kamer commissie financien, waarom Nederlandse gepensioneerden in Polen belasting betalen.
Dit antwoord is ook niets.

Hr.Snel schrijft.

Polen heft vaak nog aanvullend belasting over Nederlandse AOW-uitkering.

Polen heft in veel gevallen nog aanvullend belasting over de Nederlandse AOW-uitkering. Dat schrijft staatssecretaris Snel van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer als reactie op vragen van de vaste commissie voor Financiën.

Op grond van het huidige belastingverdrag tussen Nederland en Polen mag Nederland als bronland heffen over Nederlandse AOW-uitkeringen die worden betaald aan inwoners van Polen. Polen verrekent vervolgens de Nederlandse belasting met de in Polen verschuldigde belasting over het wereldinkomen. Polen heeft ter voorkoming van dubbele belasting gekozen voor de verrekeningsmethode. Omdat de Poolse belasting over de AOW-uitkering hoger is dan de Nederlandse inkomstenbelasting daarover moet na verrekening van de Nederlandse inkomstenbelasting in Polen vaak nog aanvullend belasting worden betaald. Van dubbele belastingheffing is echter geen sprake. De keuze van Polen voor de verrekeningsmethode in plaats van de vrijstellingsmethode is een Poolse nationale aangelegenheid.

Hoe groot het verschil is tussen de Nederlandse en Poolse belasting over de AOW-uitkering is afhankelijk van de individuele omstandigheden. Poolse inwoners met een Nederlandse AOW-uitkering lopen naar verluidt tegen hoge boetes en rente in Polen aan als zij niet tijdig aan de aangifte- of betalingsverplichting hebben voldaan. Nederland heeft hier meerdere keren bij Polen aandacht voor gevraagd.

Overigens lopen er op het moment verdragsonderhandelingen tussen Nederland en Polen. Deze onderhandelingen zijn in de afrondende fase. Of bovenstaande problematiek daarin wordt meegenomen is niet duidelijk.-------------------------------------

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/polen-heft-vaak-nog-aanvullend-belas...
----------------------------------------------
Dat dit onderwerp ook bij andere forums de aandacht heeft,reactie is niet van mij.

http://www.emigreren.nu/emigreren-forum-topic/emigreren-met-aow-naar-polen/

Een reactie van sept. 2018.

AOW in Polen de belastingdienst ziet dit als inkomen over De AOW wordt in Nederland geen belasting betaald dus het Bedrag dat u In Polen ontvangst wordt met 19 % belast door de Poolse fiscus Polen is het enige waar dat gebeurd .het belasting verdrag is van 2002 de Nederlandse staat verzoekt deze ongelijkheid t.o.v overige Eu land recht te trekken er ligt een nieuw verdrag sinds 2008 maar het is nog steeds niet ondertekend.

Ook schrijft een ander:
Bedenk wel dat vertrekken vele malen makkelijker is dan terugkeren naar Nederland en de meeste mensen keren binnen 2 jaar weer terug.
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:21:32 by Pieszyce* »  
Back to top

IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #41 - 09.01.2020 at 09:39:21
Print Post  
Het onderwerp "WIA uitkering"  kan beter veranderd worden in WIA,WAO,AOW of andere sociale uitkering,omdat het voor de Poolse Belastingdienst hetzelfde is.

Nogmaals het antwoord van de Nederlandse Staatssecretaris Hr.Snel t.a.v.belasting betalen in Polen.

https://vbngb.eu/2019/12/13/antwoorden-over-belastingverdrag-met-polen/

Bij deze een waarschuwing van mij om niet met een sociale verzekering uitkering in Polen te gaan wonen.
Men betaald dan over het belasting vrij bedrag en heffingskortingen,waarover men geen belasting betaald in Nederland,19% belasting in Polen + rente+boete.

Als men geen belasting aangifte in Polen doet,welke verplicht is als inwoner of daar het centrum van zijn leven heeft(ook als men niet belastingplichtig is),kan men over de voorgaande jaren (max 6 jaar) belasting betalen+rente+boete. 

Dit kan zo'n 4000euro per jaar worden of zelfs meer i.v.m.14% rente per jaar en boete.

Met een sociale uitkering in Polen gaan wonen en dan is het woord wonen niet in de Poolse wet gedefinieerd en kan meerdere betekenissen hebben,is een grote valkuil en word door de Nederlandse Staatssecretaris als een Poolse binnenlandse aangelegenheid gezien.

Men kan dus geen Nederlandse hulp verwachten,sterker nog de Nederlandse belastingdienst levert (ongevraagd) de gegevens aan de Poolse belastingdienst en geeft alle medewerking aan Polen om de verschuldigde belasting te innen.

Inwoners van Polen met een sociale uitkering of pensioen uit Nederland,zijn dan ook de enige die daarover belasting betalen in Polen alle andere EU landen hebben hun belastingverdrag met Polen gewijzigd.

Voor mij is het niet te accepteren dat Polen belasting inkomsten heeft uit een Nederlands sociaal systeem waar bijn alle Nederlanders aan meebetalen,dan zou ik liever dat geld aan de Nederlandse belasting betalen.
Waarom geeft Nederland een belasting vrij bedrag en heffingskorting als men in Polen daar 19% of meer belasting over moet betalen.

Nog voor de duidelijkheid,als men in Polen belastingplichtig is moet de belasting ieder maand voor de 20ste betaald worden.
Men is verplicht zijn Nederlandse inkomsten op een Poolse bank storten en deze betaald dan de belasting hierover ,ik wens een ieder veel succes omdat op een goede manier te regelen.
« Last Edit: 09.01.2020 at 20:07:22 by Pieszyce* »  
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #42 - 09.01.2020 at 20:21:49
Print Post  

Aangepast in hele sectie.

Back to top
IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #43 - 09.01.2020 at 22:35:36
Print Post  
Bedankt Pieszyce.

Nog een toevoeging,op de planning 2020 van het Ministerie Financien staat de protocol wijziging belastingverdrag met Polen voor de derde achtereen volgende jaar en nu in december 2020,dus minstens nog een jaar wachten om als Nederlander geen belasting te betalen in Polen.

Polen heeft met 92 landen een z.g. progressief verdrag gesloten,dus bron belasting en geen belasting in Polen betalen.

Met vier landen hebben ze nog een proportionele reken methode dus in het woonland belasting betalen met aftrek van de betaalde belasting waar de inkomsten van komen.

Deze landen zijn Rusland,Kazachstan,Verenigde Staten(weet ik nu niet zeker) en natuurlijk Nederland.
Ik vind dit toch een vorm van discriminatie en dat zou niet mogelijk moeten zijn,zeker niet binnen de EU.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #44 - 09.01.2020 at 23:54:34
Print Post  
Quote:
dat zou niet mogelijk moeten zijn,zeker niet binnen de EU.

Hou maar goed in de gaten of Polen in december 2020 nog in de EU zit, er zijn speciale Polen vergaderingen in Brussel gepland.

Kan zo maar ineens over zijn.

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1 2 [3] 4 
Send TopicPrint