Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Poolse officiële stemmen ondersteunen de hoop van Servië op de EU (Read 185 times)
Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Poolse officiële stemmen ondersteunen de hoop van Servië op de EU
21.11.2018 at 22:49:15
Print Post  

Poolse officiële stemmen ondersteunen de hoop van Servië op de EU

Warschau ondersteunt de Europese aspiraties van Servië en andere landen op de Westelijke Balkan, 
heeft een Poolse vice-minister van Buitenlandse Zaken gezegd tijdens een bezoek aan Belgrado.

"Als een land dat zelf het pad van transformatie en Europese integratie heeft voltooid, steunt Polen de Europese
ambities van Servië en andere westelijke Balkanlanden volledig"
, zei Szymon Szynkowski vel Sęk.

Zijn bezoek was een gelegenheid om de plannen van het Poolse voorzitterschap van het proces van Berlijn en 
de voorbereidingen voor een top in de westelijke Poolse stad Poznań in juli 2019 te bespreken.

Het proces van Berlijn is een diplomatieke onderneming in verband met de toekomstige uitbreiding van 
de Europese Unie.

De reis naar Belgrado was de laatste in een reeks bezoeken van Szynkowski vel Sęk aan de westelijke Balkan.

Een vervolgbijeenkomst en een presentatie van de prioriteiten van het Poolse voorzitterschap van het proces 
van Berlijn vinden begin december plaats in Poznań, zei het ministerie van Buitenlandse Zaken in Warschau 
op haar website.

Bron: msz.gov.pl, The News.pl

#Tags: Pools-Servische relaties

Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Re: Poolse officiële stemmen ondersteunen de hoop van Servië op de EU
Reply #1 - 21.11.2018 at 23:06:05
Print Post  

Dat kan mijnheer Szymon Szynkowski vel Sęk nu wel zeggen, maar kijken de Polen wel naar de 
gemoedsrust onder de landen in de Balkan?

Veel Serviërs krijgen nog steeds een hoge rug als het woord Kosovo of Albanië valt, omdat ze het nog 
steeds niet kunnen verkroppen dat dit deel niet meer bij Servië hoort.

Daarnaast is Servië dik bevriend met Rusland, zo dik zelfs dat ze gezamenlijke militaire oefeningen 
houden.

Hoewel ik een mooi en lief Buurmeisje heb uit Servië, die ik al het goede gun, vind ik dat Servië eerst 
maar moet bewijzen dat men meer interesse heeft in het westen en die manier van leven dan in 
Rusland. De beer probeert namelijk steeds op een slinkse manier dieper in Europa te komen.

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #2 - 26.11.2018 at 08:42:32
Print Post  
Quote:
Dat kan mijnheer Szymon Szynkowski vel Sęk nu wel zeggen, maar kijken de Polen wel naar de 
gemoedsrust onder de landen in de Balkan?

In Polen zijn er genoeg mensen die groen in het gezicht worden bij de EU.
Polen geeft permanent af op Timmermans.
En nu is het uitgerekend Polen die iedereen in de EU wil halen.
Ik snap er niets meer van. 
Wellicht zegt Polen van: "Wordt maar EU lid, je krijgt een hoop geld en je trekt gewoon je eigen plan zonder inhoudelijk iets van de EU aan te trekken".

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #3 - 26.11.2018 at 12:02:32
Print Post  
Ze worden groen maar incasseren wel de overmakingen, dat ergert mij.

Dan moet je zo goed zijn en zeggen, stik met je geld ik ben er klaar mee.
Polen wil niet alleen de rest bij de EU halen, [zelfs Turkije] maar onderneemt veel meer op eigen houtje, er worden veel conferenties gehouden waar niet een EU vertegenwoordiger een uitnodiging van heeft gezien.

Ik ben bang Marcel dat Polen inderdaad het Intermarium aan het opzetten is. Dus een rijk van Slavische landen van de Baltische zee, tot de Zwarte zee, wel ondertussen de EU ruif leegvretende en het westen tegen het oosten aan het opzetten. Elke dag lees ik er via Twitter signalen van. Ze noemen dat een buffer tussen het westen en Rusland. Ik noem dat een extra risico op een vijand erbij, immers in de geschiedenis waren de Slaven ook nogal oorlogszuchtig richting de Bataven.

Ik hoop dat ik het verkeerd zie maar alle signalen zijn er, die Juncker moet weg, er moet een echte leider komen geen zuipschuit.

Maar misschien zien anderen dat anders.

Back to top
IP Logged

nemo.omen*
Polenforum Veteraan

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Reply #4 - 28.11.2018 at 16:01:43
Print Post  
Szynkowski stelt:

""Als een land dat zelf het pad van transformatie en Europese integratie heeft voltooid, steunt Polen de Europese ambities van Servië en andere westelijke Balkanlanden volledig".

Dit lijkt mij redelijk buiten de realiteit van Polen. Het is maar zeer de vraag of Polen de transformatie naar de EU heeft voltooid. De huidige regering zeker niet.
De toetreding van groep landen waaronder Polen in 2004 blijkt achteraf niet zorgvuldig genoeg te zijn voorbereid.

Van de gemaakte vauten kan men leren. Deze dienen dan ook niet gemaakt worden met landen als Servie en zeker niet omdat een deel van de Balkan landen nog steeds biinan op voet van oorlog met elkaar is

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)

No more slavery (the Fugs)
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #5 - 28.11.2018 at 19:56:43
Print Post  

Polen heeft dat pad helemaal niet voltooid, deze regering denkt dat, want als ze het pad hadden 
voltooid waren deze problemen er niet.

Ik ben absoluut tegenstander van toetreding van de Balkan landen en speciaal tegen toetreding van 
Servië en Albanië. Dit dankzij veel gespreken met buren [man uit Servië en vrouw uit Albanië] die uit 
deze landen gevlucht zijn en duidelijk en helder hebben gezegd, “het zou zeer slecht voor de EU zijn 
als onze landen zouden toetreden”.

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint
Bookmarks: Twitter Facebook Linked in Twitter