Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Welke Nederlandse souvenirs worden het meest gewaardeerd in Polen ? (Read 360 times)
Michael
Nieuw lid
*

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Welke Nederlandse souvenirs worden het meest gewaardeerd in Polen ?
02.03.2019 at 20:21:51
Print Post  
Hallo allemaal ! 

Sinds wat langer dan een jaar heb ik een Poolse vriendin en reis dus geregeld op en neer naar Polen. Meestal breng ik voor de schoonfamilie en vrienden wel wat kaas of stroopwafels mee. Echter stroopwafels zijn in Polen ook gewoon te koop en van kaas is niet iedereen fan.

Wat voor typisch Nederlandse souvenirs brengen jullie mee naar Polen die het goed doen ?

Ik ben benieuwd, bedankt voor de reacties !

Back to top

IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Re: Welke Nederlandse souvenirs worden het meest gewaardeerd in Polen ?
Reply #1 - 03.03.2019 at 11:51:47
Print Post  
Quote:
Wat voor typisch Nederlandse souvenirs brengen jullie mee naar Polen die het goed doen ?

Een pakje 50 euro biljetten doet het altijd wel goed Smiley 
Maar serieus:
Souvenirs zijn vaak kitscherig en eerlijk gezegd, wat heb je er aan. 
Het wordt vaak in dank ervaart maar daarna weet men niet wat men ermee moet. 
Het staat ergens niets te doen of komt bij de zoveelste koelkastplakker.
Ik neem vaak doosjes chocola met van Goghs of Amsterdamse afbeeldingen mee. 
Geef ik ook wel weg aan docentes of laat ik achter voor de kamermeisjes als ik in een hotel ben. 
Onpersoonlijk maar altijd goed.
Die kan men op eten en vormt geen "sta-in-de-weg".

Als men niet van kaas houdt, is het jammer. 
Misschien vragen van welke smaak men niet houdt. 
Niet iedereen houdt van oude kaas, en ik vind b.v. jonge kaas een soort plastic.

Je kan in het najaar voor de afwisseling chocoladeletters kopen of banketstaven.

Het probleem is dat je na een paar keer wel door de souvenirs heen bent.
Dan kan je beter vragen wat men echt nodig heeft of leuk vindt, en daarvan de Nederlandse variant nemen. 
Soms is de kwaliteit hoger dan in Polen wat het zinnig maakt om dat mee te nemen. 
Of gewoon gebruksvoorwerpen die men in Polen niet kan kopen in de variant die men wil.
Het hoeven niet altijd "souvenirs" te zijn,

Maar ook daaraan komt een keer een eind. 
Dan kan je beter in Polen een mooie bos bloemen kopen als entree, en de voorlaatste dag je schoonouders 
mee uit eten nemen.
Maar ook daarmee moet je oppassen.
Voor oudere mensen is uit eten gaan niet direct een feest en soms een belediging. 

Of als je naar een super marche gaat een keer de boodschappen betalen
Of laat je vriendin jou vertellen wat haar ouders leuk vinden.

Het blijft moeilijk dus ik snap je vraag Smiley

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #2 - 03.03.2019 at 13:00:15
Print Post  

Ja Marcel,

Ik heb ook meegenomen wat jij beschrijft.

Daarnaast in die tijd dus rond 1989 en daarna, Meel, koffie van Douwe [Poolse koffie was toen niet te drinken] Suiker, Rijst, 
vruchten in blik, je kon het zo gek niet noemen. Veel KREEG ik van mijn winkeliers waar ik kocht voor mijn leven in Nederland. 
Zij schreven dat af, als " Van de pallet gevallen". Ben nooit echt gecontroleerd aan de grens, en reed toch echt in een auto waar 
1 ton bagage in kon, meestal zag ik dat er uit een van de kisten een aantal sinaasappels verdwenen waren. Och ja........

De families waar ik dat bracht verdeelde het weer onder hun familie leden en zo zag ik eens een blik conserven, dat is Swibna
was afgegeven, als een soort, decoratie op een keukenkastje in Poznań staan.  Grin

Ook bloemen, de ene keer die de andere keer die. Smiley

Maar... toen kocht ik eens een koffiefilter apparaat, inclusief een jaarvoorraad filterzakjes. Deed ze voor hoe het werkte, dus
zette de eerste twee dagen voor iedereen koffie. Na een week vertrok ik weer en men kon het zelf ....

..... echter toen ik een maand later weer daar kwam, kreeg ik koffie op de Poolse manier en het apparaat heb ik nooit meer 
gezien. Dus dat was een leerschool.

Wat men wel ging doen was steeds duurdere zaken vragen en al snel was de vrijwillige gift een verplichte gift omdat men 
er om vroeg. Dat heb ik later bij andere families dus nooit meer gedaan.

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #3 - 03.03.2019 at 13:25:51
Print Post  
Quote:
  Daarnaast in die tijd dus rond 1989 en daarna, Meel, koffie van Douwe [Poolse koffie was toen niet te drinken] Suiker, Rijst ......

Dat was toen. 
De producten waren geen souvenirs maar bittere noodzaak. 
Het maakte niet uit wat je meenam, alles was welkom.

Nu kan "iedereen" overal heenreizen,
Dus is de vraag die gesteld is ook 
meer van wat men "nu" mee kan nemen naar Polen.

En dan wordt het lastig om nog origineel te zijn.
Ook in Polen kan je vrij veel via internet bestellen.

Daarom gewoon diplomatiek informeren waar de familie
wel blij mee is. 
En accepteren dat sommige producten (cadeaus) 
soms niet leuk zijn om te geven maar 
voor hen wel leuk om te ontvangen
Realistisch zijn, daar heeft iedereen wat aan.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #4 - 03.03.2019 at 14:34:21
Print Post  

Quote:
Dat was toen.

Klopt, daarom stond het jaartal erbij.

Nu stuur ik af en toe iets op naar vrienden, iets waar ze om vragen, want gezien de omstandigheden is even op en neer rijden naar Polen wat moeilijk geworden. 

Ik denk ook dat het afhankelijk is, waar je naar toe moet, stad, dorp of………………….!
Een van onze vrienden stuur ik elk jaar zaad voor groentes e.d. op, hij vindt de Nederlandse zaden beter dan de Poolse. Is voor hem dus een geschenk iemand die in een stad woont heeft er niets aan.

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #5 - 03.03.2019 at 17:32:58
Print Post  
Quote:
Een van onze vrienden stuur ik elk jaar zaad voor groentes e.d. op, hij vindt de Nederlandse zaden beter dan de Poolse.

Zoiets bedoel ik nu. 
De stad Leiden geeft, bij het jaarlijks tegenbezoek aan de 
stad Toruń, o.a. bloembollen om overal in de stad te planten.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #6 - 03.03.2019 at 20:50:08
Print Post  

In 1995, was er in Jasień  de eerste tuin die Nederlandse sneeuwklokjes, krokussen, Tulpen, Hyacinthen en Narcissen had.

Was gedaan vanwege zijn 12,5 jarig huwelijk. Daarna zijn er vele pakketten en gebracht, en verstuurd, maar ook gehaald.  Wink

Back to top
IP Logged

nemo.omen*
Polenforum Veteraan

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Reply #7 - 04.03.2019 at 20:08:54
Print Post  
Naar voren komt welke producten je uit Nederland meeneemt naar Polen en eventueel omgekeerd. Onze ervaring is dat daarin veel veranderd is. Zo’n 20 jaar geleden namen wij van alles mee vanuit Nederland als we weer voor langere tijd naar Polen gingen.  Dat is nu niet meer het geval en dat komt omdat vrijwel alle producten nu ook in Polen verkrijgbaar zijn.

Over de genoemde producten wil ik toch wel wat kwijt

Zoals Marcel noemt chocolade letters en banketstaven. Die doen het goed en bv ook de Kerstbroden van AH of Jumbo. Chocolade in verpakkingen zoals hij het noemt doen het ook goed. Stroopwafels blijven het goed doen zeker als deze in een blikje zitten met een delfts blauwe schildering. De echter Goudse stroopwafels ben ik in Polen niet tegen gekomen. Wel een aantal jaren geleden op de kerst markt in Praag, de verkoper was een Griek.

De producten, die Pieszyce in 1989 mee nam zijn nu in alle maten, soorten en merken verkrijgbaar zeker bij de Poolse grootgrutters. Hij noemt D.E. koffie. Een deel van het assortiment ligt gewoon in de rekken bij Tesco. Maar D.E maakt deel uit van een internationaal concern, dus als productieland staat op de verpakking Hongarije.

Bij de koffie hebben we wel een probleem. In Nederland is men massaal aan de Senseo apparaten gegaan, wij dus ook. Dit apparaat is in Polen (nog) niet op de markt, dus ook geen coffeepads. Dit vullen we dus altijd aan vanuit Nederland. Pikant detail de productie van de Senseo apparaten vindt voor een groot deel plaats in Polen. Overigens als we door de koffiepads heen zijn en we gaan voorlopig niet naar Nederland dan even naar Görlitz in Duitsland, daar zijn ze verkrijgbaar.

Wat bloembollen en zaden betreft, geldt dat Nederland daarvan de grootste producent is. In Polen zijn deze volop verkrijgbaar bij tuincentra, maar ook Castorama en ook Lidl. Dus Marcel de gemeente Leiden moet maar eens goed nadenken over een alternatief.

Kaas is ook zoiets omstreden. Vanaf 1967 koop ik men kaas bij mijn vaste kaasboer in Nederland. Ik nam voldoende mee naar Polen, omdat de Poolse kaas in zijn algemeenheid zonder smaak is en er plastic achtig uitziet. Er zijn nu wel goede Poolse kazen verkrijgbaar zoals Burzstyn en Rubin vergelijkbaar met Nederlandse kaas. De prijzen daarvan liggen wel op het zelfde niveau als in Nederland en zijn dus aanzienlijk duurder dan de Poolse kazen.

Wat we nog wel meenemen uit Nederland is beschuit. Dit is niet meer te koop in Polen. Tot voor enkele jaren lukte dat nog wel bij Tesco. Daar was beschuit van Van der Meulen in het assortiment, maar kennelijk waren wij de enige afnemer dus het is er niet meer. 

Uit Nederland nemen we dus niet zoveel mee, beschuit, coffeepads, shampoo die niet in Polen wordt verkocht, sigaren maar ik probeer te stoppen met roken en verder kijken we wel even voor wie we wat mee nemen. Dat geldt ook omgekeerd vanuit Polen. Meestal zit er wel wodka bij en voor een vaste afnemer in de familie sigaretten, maar wel niet meer dan binnen de EU is toegestaan 

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)

No more slavery (the Fugs)
Back to top

IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #8 - 04.03.2019 at 20:31:04
Print Post  
Quote:
Dat is nu niet meer het geval en dat komt omdat vrijwel alle producten nu ook in Polen verkrijgbaar zijn.
Ik neem van de producten alleen datgene mee dat mijn prive voorkeur boven de aanwezige producten in Polen heeft. De rest is in Polen goed verkrijgbaar.  

Quote:
Dit apparaat is in Polen (nog) niet op de markt, dus ook geen coffeepads. Dit vullen we dus altijd aan vanuit Nederland

Ik koop ze bij Aldi, en die zijn zeker niet slecht.
Bij Aldi is ook gewone koffie goed, voorkeur voor "Markus Exclusiv" . 
In ieder geval meer dan goed genoeg om de koffie niet uit NL te sjouwen. 

Quote:
Dus Marcel de gemeente Leiden moet maar eens goed nadenken over een alternatief.

Ik denk dat Leiden dat niet doet. Zij hebben bollen van een streek tuinder die erg goed is. 
Maar hun beleid ken ik verder niet. Ik zie de bloembollen wel mooi opkomen. 

Quote:
Burzstyn en Rubin vergelijkbaar met Nederlandse kaas.
Helemaal met je eens.

Quote:
Wat we nog wel meenemen uit Nederland is beschuit. Dit is niet meer te koop in Polen.

Dat is soms wel jammer. Voor een nagerecht en over ijs neem ik ook de Nederlandse advocaat mee (Poolse is te vloeibaar) en Bastognekoeken 
« Last Edit: 04.03.2019 at 21:16:49 by Torun Marcel »  

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #9 - 04.03.2019 at 20:53:48
Print Post  

Even kort.

Gelukkig heb ik totaal niets met Senseo. Ik ben een echte koffieleut, maar als ik bij iemand kom die een Senseo heeft drink ik of schipperskoffie of niets,

Weet niet wat het is, maar mij smaakt Senseo totaal niet, tenzij men extra gekookt water en meer suiker toevoegt dan is het weg te werken.

Bastognekoeken  Cheesy inderdaad, maar die koop ik expres niet teveel  want dan kan men mij snel over straat rollen, lopen gaat dan niet meer. Grin Grin

Mensen en smaken hoe verzinnen ze het. Roll Eyes

Back to top
IP Logged

Gerard*
Trouw Veteraan

Polenforum- Alles over
Polen!

Reply #10 - 05.03.2019 at 07:55:14
Print Post  
Ik neem ook meestal de gebruikelijke goederen mee zoals hierboven beschreven, maar waar je ze ook echt blij mee kunt maken klinkt gek is wasmiddel voor de wasmachine, de Poolse kwaliteit is wel zo slecht vandaar dat je ook overal op de markten Duits was middel tegenkomt.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #11 - 11.03.2019 at 15:24:33
Print Post  

Ik denk dat onze Michael inmiddels definitief in Polen woont.  Grin

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint