Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Donald Tusk:
Nie ma złych wyborców. Nie ma też złych regionów. Jest zła, skorumpowana
i agresywna władza. To ona dzieli, by rządzić. Walczmy z nią, nie między sobą.

Er zijn geen slechte kiezers. Er zijn ook geen slechte regio's. Er is een slechte, corrupte en
agressieve overheid. Ze verdeelt om te regeren. Laten we met haar vechten, niet onder ons.

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Journalist voor de subcommissie Smoleńsk (Read 109 times)
Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Journalist voor de subcommissie Smoleńsk
16.07.2019 at 16:52:11
Print Post  

Journalist voor de subcommissie Smoleńsk
"Macierewicz zei me: de vergadering was geheim, we kunnen de opname wissen.

14 juli 2019 

Vorige week werden twee leden van de PO en een journalist van Radio Zet Jacek Czarnecki dringend opgeroepen om voor de subcommissie Smoleńsk te verschijnen. 
- Tot slot deelde de Voorzitter mij mee dat de vergadering vertrouwelijk was. Ik zei dat ik moest protesteren, omdat ik in het begin op de hoogte moest worden gesteld
van het geheime karakter - zegt Czarnecki in een interview met Onet. - Antoni Macierewicz antwoordde: "Als u het er niet mee eens bent, kunnen wij de opname 
verwijderen"
, zo meldt de journalist.

Radio Zet-journalist Jacek Czarnecki werd maandag om 14.00 uur voor verhoor opgeroepen voor het subcomité Smoleńsk. Zoals hij in een gesprek met Onet zegt, 
bereikte de oproep de radio op de dag van het verhoor en werd hij pas op dinsdagochtend ontvangen. Hij nam contact op met de subcommissie en stelde een 
andere datum vast. Op vrijdag ontmoette hij Antoni Macierewicz in de Kolskastraat 13.

- Het gesprek was een-op-een met Antoni Macierewicz zelf. De vergadering is niet genotuleerd, alleen opgenomen - zegt Jacek Czarnecki in een interview met Onet.

- Ten slotte deelde de voorzitter me mee dat de vergadering geheim was. Ik heb gezegd dat ik moet protesteren omdat ik vanaf het begin moet worden 
geïnformeerd over het geheime karakter en niet aan het einde, en naar mijn mening kan niet worden gezegd dat de bijeenkomst geheim was. Antoni Macierewicz
zei dat dit is geschreven in het luchtvaartrecht, dat alle procedures geheim zijn, dus nogmaals zei ik dat ik het er niet mee eens ben, zegt Czarnecki.

De heer Macierewicz heeft mij laten weten dat ik niet kan onthullen wat hij in de vragen die mij zijn gesteld aan de orde heeft gesteld, maar ik kan wel spreken 
over het feit en de omstandigheden van de hoorzitting zelf. Ik zei dat ik het er niet mee eens was, en de Voorzitter antwoordde: "Als u het er niet mee eens bent, 
kunnen we de opname verwijderen", zegt de journalist. - Ik zei: "Minister, u kunt het niet schrappen, ik ben officieel ontboden en de hoorzitting heeft 
plaatsgevonden", zegt hij.

Zoals de gesprekspartner van Onet zei, nam hij contact op met een andere persoon die vorige week door het Smoleńsk-subcomité werd opgeroepen. Zij is niet
op de hoogte gesteld van het feit dat de hoorzitting vertrouwelijk was.

- Ik zal zeker een advocaat vragen naar de vertrouwelijkheid van deze procedure, maar ik ben niet van plan om in deze zaak stappen te ondernemen - zegt 
Czarnecki. Wat is zijn verband met de Smoleńsk-ramp? - Aangezien ik niet kan zeggen wat de vragen betroffen, zal ik het volgende zeggen: ik had een verband
met de Smoleńsk-ramp, net zo goed als ik een vliegtuig vloog met het zijnummer 101 [Tu-154M, dat neergestort is bij Smoleńsk - red.]. Dat is alles wat ik kan
zeggen, want voorlopig denk ik liever dat ik gebonden ben aan het geheim van het onderzoek," antwoordt hij.

- Mijn kennis kan niet bijdragen aan de verklaring van de oorzaken van de ramp in Smoleńsk, maar bepaalde aspecten die tijdens het onderzoek aan het licht
kwamen - misschien wel ja - zegt Czarnecki in een interview met Onet.

Activiteiten van het Smoleńsk subcomité

De leden van het Europees Parlement Cezary Tomczyk en Paweł Suski hebben de sociale media op de hoogte gebracht van het beroep bij de subcommissie die
is aangesteld om de redenen voor de ramp in Smolensk vorige week toe te lichten. Beiden publiceerden foto's van documenten met de annotatie "URGENT".

De zogenaamde subcommissie Smoleńsk, voorgezeten door voormalig MON-chef Antoni Macierewicz, is het niet eens met de versie van de gebeurtenissen van
10 april 2010 die door de Commissie voor onderzoek naar ongevallen in de luchtvaartsector is gepresenteerd. Volgens deskundigen van de commissie heeft het 
ongeval ertoe geleid dat de Tu-154M met een te hoge daalsnelheid en in weersomstandigheden onder de minimum daalhoogte is gedaald, waardoor visueel 
contact met de grond en een vertraagde start van de procedure om naar de andere cirkel te gaan, zijn uitgesloten. Dit leidde tot een botsing met een dikke 
berkenboom, waarbij een fragment van de linkervleugel werd afgescheurd, met als gevolg een verlies van controleerbaarheid van het vliegtuig en een botsing 
met de grond.

Volgens het team van Antoni Macierewicz is de presidentiële tupolev in Smolensk neergestort als gevolg van een explosie.

De bevindingen van de subcommissie Smoleńsk worden niet alleen in twijfel getrokken door deskundigen van het Miller Committee, zoals Maciej Lasek, maar 
ook door deskundigen die voor het parket werken. Sinds 10 april 2010 loopt er een onderzoek naar de ramp in Smoleńsk door Poolse militaire en civiele aanklagers.

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez Katarzyna Barczyk   język po Polsku

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint