Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Huis kopen (Read 153 times)
Erik Winnelinckx
Nieuw lid
*

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Huis kopen
01.12.2019 at 17:06:20
Print Post  
Hallo iedereen, mijn eerste berichtje hier op dit forum. Ik (Belg) en mijn vriendin (Poolse) kijken uit om binnenkort een woning te kopen in Polen. Waarschijnlijk gaan we voor een nieuwbouw via een promotor. Ik heb hier al wat zitten zoeken maar vind niet terug wat momenteel de bijkomende kosten zijn. Hoeveel notariskosten komen er bij de aankoop bij?

Back to top

IP Logged

glogow
Senior Lid

Re: Huis kopen
Reply #1 - 01.12.2019 at 21:54:34
Print Post  
Dat lijk mij niet zo moeilijk kan U op internet zo zien of met een calculator uitrekenen.
Notariskosten zijn voor een woning van 60000zl tot 1000000zl 1010zl+0,4% plus 23%btw.

Maar er zijn ook andere kosten en dat kan iedere deweloper of makelaar U ook vertellen.

https://www.bankier.pl/narzedzia/kupno-nieruchomosci

https://www.freedom-nieruchomosci.pl/blog/porady/jakie-oplaty-notarialne-przy-za...

Mijn advies,maar U moet het natuurlijk zelf weten,doe het niet.
De situatie in Polen is veel te onzeker.
Wens U veel succes.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #2 - 01.12.2019 at 23:18:24
Print Post  
Beste Erik   

Welkom op Polenforum.nl, als je het niet erg vindt, ga ik straks je topic verplaatsen naar Wonen, Werken, Vertrek naar en leven in Polen 
daar past het beter omdat deze sectie over het bouwen als zodanig gaat.

Verder ben ik het met Glogow eens en dat gebeurd niet vaak, maar nu voor 100%

“De situatie in Polen is te onzeker” 

Rechts extremisten van ONR hebben in Warszawa mensen aangevallen, puur omdat ze met elkaar geen Pools maar Duits spraken, dat is ook 
met andere talen sprekenden gebeurd. Deze overheid doet er niets aan en vindt het wel prima zo, ergo ze steunt deze fascistische groepen
financieel.

Mijn lieve Ewa wil onder geen voorwaarde terug, Twee vrienden van mij met gezin, zitten nu definitief in Canada en een andere woont hier 
een dorp verder. Puur vanwege de onzekere situatie in Polen.

Ik weet niet of je vriendin de Poolse politiek volgt, jij zelf kunt het hier wat hogerop volgen en geloof mij, dit is nog weinig, het meeste krijg 
ik niet eens vertaald vanwege de hoeveelheid. Polen is hard o weg een dictatuur te worden. Kijk ik zeg het eerlijk als je vriendin sympathie 
heeft voor PiS zal haar niets gebeuren, maar jou als buitenlanders kan men wel aanspreken. Daarnaast zal men je vriendin er zeker op 
aanspreken dat zijn een “buitenlander”  heeft genomen en geen Pool. Ik kan je beloven dat dit tot zeer vervelende situaties kan leiden.

Verder is belangrijk, spreek jij Pools??

Zo niet, laat dan je vriendin het verhaal doen bij iedereen waar je contact mee zoekt, sommige Polen zijn erg vindingrijk.

Dit is allemaal niet om Polen totaal af te kraken, Nee, zeer beslist niet want Polen is een prachtig land, alleen er zit nu een groep aan het roer, 
die gek met sektes is en dat is minder gunstig.

Glogow, geeft het al aan, “je moet het zelf weten”, maar zorg dat je goed geïnformeerd bent. En dan vooral door mensen ter plekke, er zijn
Nederlanders die letterlijk door haast en niet goed opletten, "het schip zijn ingegaan", Pas dus goed op.

Mvg
Pieszyce

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #3 - 02.12.2019 at 08:32:37
Print Post  
Ik vind de beeldvorming erg negatief. Je schrijft wel dat
Polen een mooi lands is 
met een verkeerde regering maar verder is het wel negatief beschreven.

Quote:
“De situatie in Polen is te onzeker” 
Rechts extremisten van ONR hebben in Warszawa mensen aangevallen, puur omdat ze met elkaar geen Pools maar Duits spraken, dat is ook 
met andere talen sprekenden gebeurd.

Op dit forum werd altijd gezegd dat Warszawa een soort land binnen een land is en niet 
representatief is voor de rest van Polen.
Waarom nu plotseling wel?
Als Erik een huis wil kopen in een ander deel van Polen waar de mensen zich niet druk maken (bijna alles buiten Wawa) dan kan hij echt genieten van het mooie Polen.

Quote:
  Mijn lieve Ewa wil onder geen voorwaarde terug
Het is een privezaak maar je haalt het zelf aan. Zij wil om prive redenen al ruim voor PiS niet terug. 

Quote:
...maar zorg dat je goed geïnformeerd bent. En dan vooral door mensen ter plekke

Dat is belangrijk, kijken waar je terecht komt.
Maar dat geldt overal, niet perse in Polen.

Ik verblijft vaak in Torun en daar is het prima en zo zijn 
er heel veel plaatsen
waar het goed vertoeven is. Ook buitenlandse kenissen 
die er een huis gekocht hebben wonen met plezier in Polen.

Je gaat niet voor niets in Polen een huis kopen dus ga ik ervan uit dat je weet hoe het er is en je het land een
beetje kent.

En met alles wat je doet: als iets bij de onderhandelingen niet goed voelt doe het niet.

Ik hoop dat je straks eindeloos gaat genieten in Polen.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #4 - 02.12.2019 at 10:07:34
Print Post  
Sorry Torun Marcel,maar volgens mij zie je de situatie in Polen verkeerd.

Het is volgens mij juist op dit moment het beste om als buitenlander in een grote stad te wonen b.v.Warschau,Krakau,Wroclaw of Poznan.
Daar zal je de minste problemen ondervinden dat je buitenlander ben en daar wonen en werken ook de meeste buitenlanders.
Als iemand uit Belgie (heb ik ook 5 jaar gewoond) in Polen gaat wonen,zal hij een heel groot verschil merken.
Ik heb in mijn omgeving heel veel buitenlanders zien vertrekken uit Polen. 
Het is en blijf een groot verschil of je daar echt woon of dat je een bezoeker ben.

Ik ga hier niet schrijven hoeveel dagen per jaar ik in Polen verblijf,maar ben er wel al 27 jaar en ben en blijf een buitenlander en word de laatste jaar(en) ook zo behandeld.
Vroeger was het veel beter en niet te vergelijken met de huidige situatie.
Misschien is Torun een uitzondering,maar ik zie de laatste jaren geen buitenlanders die in Polen wonen en ook de buitenlandse auto's die je zie zijn meestal van Polen die in een ander land werken.
In Polen denken sommige Polen dat ze tegenwoordig alles tegen je kunnen zeggen.

Ook denken sommige tegenwoordig dat wat je in Polen bezit,dat van hun gestolen is,of dat je er op een oneerlijke manier aangekomen ben.

Back to top

IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #5 - 02.12.2019 at 10:57:56
Print Post  
Quote:
Het is volgens mij juist op dit moment het beste om als buitenlander in een grote stad te wonen b.v.Warschau,Krakau,Wroclaw of Poznan
.
Ik reageerde op Wawa omdat P. dit aanhaalde.

Quote:
Het is en blijf een groot verschil of je daar echt woon of dat je een bezoeker ben.

Ik woon er circa 5 maanden per jaar maar wil er niet permanent wonen. 
Niet vanwege Polen maar omdat ik het in Nederland ook erg naar mijn zin heb. en ik niet hoef te kiezen
Dus echt veel langer dan een bezoek.
Na een aantal jaren heb ik ervaring genoeg met Polen 
en ik moet zeggen dat het positief is. 
Het hangt ook van jezelf en ieders eigen omstandigheden af.

Quote:
In Polen denken sommige Polen dat ze tegenwoordig alles tegen je kunnen zeggen
.
Bij sommige schrijf je, maar de meeeste Polen zijn toch wel aardig? Ik bedoel, net zoals je in NL kan verwachten.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #6 - 02.12.2019 at 11:59:10
Print Post  
Quote:

Ik vind de beeldvorming erg negatief. Je schrijft wel dat
Polen een mooi lands is 
met een verkeerde regering maar verder is het wel negatief beschreven.

Beste Marcel,

Het is hoe de lezer het leest.
Ik ga uit van het feit dat Erik daar een huis wil kopen, Erik schrijft niet hoe vaak hij al voor langer dan een week in Polen is geweest. Ik ga dus er van uit, dat hij Polen verder niet kent [info ontbreekt]

Het verhaal ONR, is niet verzonnen, ze liepen zelfs tot ieders schrik de laatste keer in Tiel bij de herdenking, en als we het over negatief gaan hebben, dan noem ik DAT negatief. In Polen komt het ook voor dat bijvoorbeeld vrouwen demonstreren inzake vrouwenrechten en zij ineens tegenover een groep rechtse vechtersbazen staan.

Ik heb al eens eerder geschreven dat ik veel informatie lees, maar niet alles kan plaatsen en aangezien de goegemeente politiek vaak al moeilijk vindt, lijken mij herhaalde berichten over bruinhemden, niet echte een goede vervanger.

Quote:
Op dit forum werd altijd gezegd dat Warszawa een soort land binnen een land is en niet 
representatief is voor de rest van Polen.

Ik nam Warschau, omdat juist in grote steden het minder voorkomt en dat het niet representatief is voor de rest van Polen blijft kloppen, maar dat is geen probleem, dan nemen we Karków waar de gewezen priester Jacek Miedlar graag zijn rechterarm opheft en het nodig vindt mensen lastig te vallen als ze zeggen dat ze hem zat zijn, niet de eerste keer als zijn groep de markt optrekt om te verkondigen wat men met Joden moet doen. Daar werden door zijn groep drie Engelsen aangevallen omdat ze te vele plezier hadden en men zich beledigd voelde.. Maar oké . . . .

Dat van wel of niet terug gaan, is niet alleen een privé zaak, heeft op dit moment meer te maken met de politieke situatie daar, dan dat wat jij weet en nu gebruikt. Zowel zij als ik zijn niet de mensen die hun mond houden als er iets gebeurd wat verstoot tegen de rechtstaat, snap ie??

Nogmaals en dat jij nu een verkeerd beeld hebt van mijn reactie, kan, maar Polen is eigenlijk een land in twee delen, maar daar kom ik zo op terug.

Er zijn veel Goede en veel slechte Polen, net als er veel Goede Nederlanders zijn en veel slechte.

Je zou eigenlijk om mijn reactie goed te kunnen begrijpen een weekje mee moeten draaien met wat ik hier doe en wat ik meemaak, dat is heel iets anders dan een omgeving als Toruń dat kan ik je wel vertellen. Maar dat is overal, in Zary mocht ik van mijn vrienden nooit na 19:00 mijn auto parkeren als ik even naar een winkel moest, want dan zou ik wel eens bij terugkomst wat kunnen missen. 
Drie straten verder kon je hem onafgesloten laten staan en gebeurde niets en dat zal in veel steden zo zijn.

Als laatste dit. Ik kan een juichverhaal ophangen van alle fijne dingen die ik destijds heb meegemaakt en wat er verandert is verzwijgen, maar is daar een aankomend inwoner van Polen mee geholpen???

Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #7 - 02.12.2019 at 12:41:21
Print Post  

Quote:
Ik reageerde op Wawa omdat P. dit aanhaalde.

Het spijt me Marcel, maar ik had meerdere steden aan kunnen halen, maar Warzawa schoot mij als eerste te binnen, en de gast van die professor die klappen kregen omdat ze Duits met elkaar spraken, woonde niet eens in Polen, was er vanwege een Forum een week op bezoek.
Maar inderdaad het kan overal gebeuren, ik heb hier een rekening van een spuiter voor het repareren van een kras in de lak, van de auto van een vriend van mij, die voor mij een zaak afwerkte in Zielona Góra.

Ik kan me Sobieski nog herinneren, die zat altijd te mopperen op zoals hij noemde, loslopende Polen die op narigheid uitwaren, en dat hij daar zelf geen last van had. Tja hij woonde in een wijk in Warszawa, waar de beveiliging 24/7 op straat aanwezig was, maar hoe zou het in wijken zijn waar geen beveiliging loopt.

Wat Glogow schijft:

Quote:
en ben en blijf een buitenlander en word de laatste jaar(en) ook zo behandeld. 
Vroeger was het veel beter en niet te vergelijken met de huidige situatie.

Hoor ik zelfs van mijn vrienden die meer in het buitenland zijn dan in Polen. Zbigniew degene die in het volgende dorp woont, vond zijn auto met vier lek gestoken banden, nadat men te weten was gekomen dat hij voorgoed naar Nederland zou vertrekken, op de voordeur was verrader geschilderd.
Zijn ouders die in een ander deel van het gebouw wonen, worden met de nek aangekeken, want zoals men zegt, “je had je zoon tegen moeten houden, een Pool hoort in Polen te wonen”!
Goed dit gebeurde in een redelijk groot dorp, maar toch.

Quote:
In Polen denken sommige Polen dat ze tegenwoordig alles tegen je kunnen zeggen

Daar kan ik over meespreken. Op sociale media, gaat het stevig te keer.
Eergisteren plaatste iemand een foto van Duda op Facebook in een groep waar ik lid van ben, de beschrijving erbij gaf aan dat Duda bijna heilig was, maar er niemand zo goed was als J. Kaczyński, ik stelde toen wat vragen over de belofte van Kaczyński die niet nagekomen zijn en maakte de opmerking, “Duda zal nooit mijn president zijn, de man misbruikt de constitutie”.

Reacties: Ik was een Ch*j, de zoon van een stinkende hoer, men moest mij maar met prikkeldraad ophangen want ik zou wel een Jood zijn, Ik was een stuk nageboorte, etc etc, etc,
Vanwege het .nl achter de domeinnaam,m wist men zeker dat in een NL spion was, die Poolse vrouwen misbruikte, etc, etc, etc.

Ik maak me daar niet zo druk meer om, als webmaster van een forum en websites, heb ik goede gedegen contacten. Zulke gedrochten meldt ik direct bij het beheer van de sociale media. Ik moet zeggen dat Twitter de beste is, binnen 24 uur is het uitgezocht een 99% van dat soort figuren, worden verwijder en op IP geblokkeerd.

Maar Glogow heeft gelijk als hij zegt dat het in de grote steden KAN voorkomen, ik vul dat aan met Białystok en meerdere oost Poolse gemiddelde steden. In Brussel was men geschokt, omdat Polen steden en districten  heeft waar je als Homo of Lesbische officieel NIET mag wonen, die dus LGBT vrij zijn. Ook Oost Polen. Ik heb express de landkaart met de aangegeven gebieden nog niet geplaatst, omdat ik hoop dat het een vergissing was.

Maar ik wil wel graag open en eerlijk blijven schrijven, over informatie die ik krijg toegestuurd, mar als dat een probleem is, beëindig ik dat probleem en vertaal alleen nog.

Feit is dat een groeiend aantal Polen anderen hun leefstijl op willen leggen aangaande LGBT, kerkbezoek, geloof en rechten. Kerkelijke organisaties zoals Ordo Luris werken daar hard aan mee. Over 10 jaar rijden de Poolse Kruisridders door Europa [grapje]

Goed heeft allemaal niets et een huis kopen in Polen te maken, maar alleen wat er KAN komen kijken en daar laat ik het verder bij, het zal mij verder een zorg zijn.

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #8 - 02.12.2019 at 13:39:47
Print Post  
Quote:
  Ik ga uit van het feit dat Erik daar een huis wil kopen, Erik schrijft niet hoe vaak hij al voor langer dan een week in Polen is geweest. Ik ga dus er van uit, dat hij Polen verder niet kent [info ontbreekt] 

Hij heeft een Poolse vriendin dus neem ik aan dat hij en zij de situatie in Polen wel kennen.
Vol plannen willen zij in Polen een huis kopen en ik kan hen daar nog steeds geen ongelijk in geven.
Dat je wel moet kijken waar je gaat wonen lijkt mij niet meer dan verstandig. 
Ook in Nederland moet je nagaan in welke stad en wijk je wonen wilt.
De mensen varieeren enorm en zo ook hun habitat.
Het blijkt wel dat de forumleden allen eigen ervaringen hebben. Goed om dat van twee kanten te zien.
Maar het is nooit helemaal A en nooit helemaal B.
Ik ben blij dat ik de ervaring van een goede letter heb.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #9 - 02.12.2019 at 15:37:06
Print Post  

Quote:

Hij heeft een Poolse vriendin dus neem ik aan dat hij en zij de situatie in Polen wel kennen.

Daar kun je niet van uit gaan, want nergens schrijft hij dat ze Polen regelmatig bezoeken, of dat zijn vriendin in België woont en ze nu naar Polen willen etc.

Aan de andere kant zou zijn vriendin op de hoogte kunnen zijn van e.e.a. door dat soort informatie op Poolse websites te bezoeken.

Natuurlijk hebben forumleden allen hun eigen ervaringen, zo heb ik ook leuke en minder leuke ervaringen, maar als je de leuke opschrijft en de minder leuke negeert, dan valt het achteraf tegen, andersom valt het alleen maar mee.

Maar ik vind het prima, mensen veranderen en dat is zelfs door mijn enige vriend die fanatiek PiS aanhanger was, opgevallen. Toen ik hem vroeg hoe het kon, dat PiS weer gewonnen had, ondanks beloften die niet nagekomen waren, zoals gratis medicijnen voor ouderen zei hij, “Denk er alleen maar even aan, ik vang 5 maal 500 euro, als men er achter komt dat ik PO zou stemmen heb ik een probleem.”

Maar hij is aan het rekenen gegaan, 500 en dan de gestegen kosten, hij begint bij te draaien.   Cheesy

Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #10 - 02.12.2019 at 15:38:15
Print Post  

Erik

Ik wens je veel succes, is er al een indicatie waar je wilt gaan wonen en in welk tijdsbestek?

Mvg
Pieszyce

Back to top
IP Logged

Erik Winnelinckx
Nieuw lid
*

Reply #11 - 06.12.2019 at 20:34:52
Print Post  
Dank jullie allen voor de info, eigen ervaringen ed. Mijn Poolse vriendin woont nu 16 jaar in België maar wil graag terug naar haar land. 16 jaar terug was er nog niets in Polen maar het nu na veel miljarden steun van Europa een inhaalbeweging aan het maken is. 

Ik geef eerlijk toe dat ik Polen nog niet zo goed ken maar heb al 2 streken bezocht namelijk zuidelijk en noordelijk waar je een heel verschillend Polen ervaart. Onze droom is een huis tussen Krakow en Zakopane. Dat is al een ruim gebied waar er wat te vinden is. Ik ben naast 4 talen nu een vijfde aan het leren, namelijk het Pools. Moeilijker dan de andere (Frans, Engels en wat Duits). 

Ondertussen heb ik een bankrekening geopend bij de Millennium bank wat zonder problemen kon, heb ik een 2de simkaart in mijn telefoon (Pools nummer) en hebben we thuis in België een abonnement van een officiële tv streambox van cyfrowypolsat via Plus. Ik weet niet hoe de politieke situatie bij jullie in Nederland is maar hier in België is het ook een zooitje aan het worden. Ook ons veiligheidsgevoel ebt hier weg.

Ik ben wel iemand die me informeer eer ik stappen onderneem. Deze zijn niet te snel. Niet dat ik al in 2020 in Polen wil wonen, wel een woning aanschaffen en deze eventueel een paar jaar als vakantiewoning te verhuren via een lokaal agentschap om er dan binnen een paar jaar te gaan wonen.
« Last Edit: 06.12.2019 at 20:58:12 by Erik Winnelinckx »  
Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint