Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Verhuizen naar polen (Read 98 times)
Jurgen
Nieuw lid
*

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Verhuizen naar polen
01.12.2019 at 19:19:24
Print Post  
Hallo,

Ik ben Jurgen en ben voornemens om naar Polen te verhuizen. Vanzelf sprekend zit ik met een aantal vragen, 

1. Kan ik als Nederlander een huis in Polen kopen? 
2. Kan ik als Nederlander een huis in Polen bouwen?
3. Heb ik het goed als ik zeg dat ik zowel als in Polen en Nederland ingeschreven kan blijven? 
4. Heeft er iemand ervaring en kan diegene mij hulp bieden? 
5. Wat zijn de valkuilen in wetgeving wast ik rekening mee moet en kan houden? 

Er zullen vast nog wel meer vraagstukken boven water komen maar een antwoord op bovenstaande zal mij al enorm helpen. 

Dank alvast, 

Back to top

IP Logged

nemo.omen*
Trouw Veteraan

Re: Verhuizen naar polen
Reply #1 - 02.12.2019 at 18:34:32
Print Post  
Jurgen

Vraag 1  ja binnen de wettelijke grenzen
vraag 2  ja idem
vraag 3  ja dus niet emigreren dan gaat dat niet op. Domicilie in Nederland en verblijf in Polen wel inschrijven bij de gemeente
vraag 4  In deze rubirek van het frum kun je veel info vinden
vraag 5 ieder wetgeving heeft valkuilen, waar doel je concreet op.

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)

No more slavery (the Fugs)
Back to top

IP Logged

glogow
Senior Lid

Reply #2 - 03.12.2019 at 10:35:10
Print Post  
Kan een buitenlander een appartement kopen in Polen?

Een groeiend aantal buitenlanders verblijven en werken in Polen. We controleren of dergelijke mensen in ons land een pand kunnen kopen, en zo ja, onder welke voorwaarden.

Burgers van de Europese Unie kopen iets gemakkelijker een huis of pand.
Een analyse met betrekking tot de aankoop van Pools onroerend goed door een buitenlander moet worden gestart met wettelijke voorschriften. In dit verband is de sleutel de wet van 24 maart 1920 betreffende de verwerving van onroerend goed door buitenlanders (Journal of Laws of 2016, item 1061, zoals gewijzigd). De genoemde wet werd onder meer gewijzigd in verband met de toetreding van Polen tot de Europese Unie. De toetreding van ons land tot de EU heeft de Poolse onroerendgoedmarkt voor buitenlanders geopend (met uitzondering van agrarisch onroerend goed, dat het onderwerp was van de overgangsperiode van 12 jaar).

Vanwege EU-wetgeving hebben burgers van EU-lidstaten, Noorwegen, Liechtenstein, IJsland en Zwitserland een gemakkelijkere manier om een ​​appartement (huis of flat) in de Republiek Polen te kopen. Op grond van artikel 8, lid 2, van de wet van 24 maart 1920 kunnen burgers en ondernemers uit bovengenoemde landen een appartement (huis of flat) kopen in Polen zonder de toestemming van de minister van Binnenlandse Zaken.
Nationale voorschriften zijn iets minder handig voor buitenlanders die niet het staatsburgerschap hebben van een van de EU-landen, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland. Deze groep omvat onder meer Oekraïense burgers die een woning in Polen willen kopen en permanent contact met ons land willen hebben. In de regel moeten dergelijke personen toestemming krijgen van de minister die bevoegd is voor binnenlandse zaken en administratie. Nationale voorschriften voorzien echter in tal van uitzonderingen die veel buitenlanders kunnen gebruiken. Volgens de wet van 24 maart 1920 is toestemming om een ​​huis of pand te kopen door een natuurlijke persoon niet vereist als:

De aankoop van een afzonderlijk woongebouw of een onafhankelijk bedrijfspand met garagefuncties hangt samen met het voldoen aan de woningbehoeften van de vreemdeling (hetzelfde principe is ook van toepassing op deelname aan een bedrijfspand of een woongebouw)

Verkrijging van een woning door een in Polen wonende buitenlander vindt plaats ten minste 5 jaar na het verlenen van hem een ​​permanente verblijfsvergunning of een verblijfsvergunning voor langdurig ingezetenen van de Europese Unie

Residentieel onroerend goed wordt gekocht door een buitenlander die een echtgenoot is van een Poolse staatsburger en ten minste 2 jaar in Polen heeft gewoond na het verlenen van een permanente verblijfsvergunning of een EU-verblijfsvergunning voor langdurig ingezetenen (aanvullende voorwaarde: het onroerend goed na aankoop wordt onderdeel van het gezamenlijke eigendom van de echtgenoten - ze kunnen niet intercommunicatie hebben)

De buitenlander verwerft een woning door een contract met de verkoper en heeft op de dag van aankoop recht op wettelijke erfenis van de verkoper (aanvullende voorwaarde: de verkoper van het onroerend goed moet de eigenaar of eeuwigdurend vruchtgebruik zijn gedurende ten minste 5 jaar)

Back to top

IP Logged

Jurgen
Nieuw lid
*

Reply #3 - 06.12.2019 at 12:40:16
Print Post  
Bedankt voor de reacties.

Het plan is om grond te kopen en daarop een houtskeletbouw woning te bouwen. 

Heb al veel van dit forum kunnen halen, daarvoor dank. 

Graag zou ik weten of het plan mogelijk is zonder de Poolse nationaliteit. 

Wederom dank alvast

Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint