Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Metropoliet Warmiński bezorgd dat kinderen religie opgeven. "Het is een zonde" (Read 82 times)
Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Metropoliet Warmiński bezorgd dat kinderen religie opgeven. "Het is een zonde"
04.12.2019 at 01:09:03
Print Post  

Metropoliet Warmiński bezorgd dat kinderen religie opgeven. "Het is een zonde"

2 december 2019 

- de houding van christenen is verontrustend, mensen verklaard als gelovigen, die catechese opgeven, overtuigende argumenten 
geven in hun beoordeling - schreef aartsbisschop Józef Górzyński.

Aartsbisschop Józef Górzyński, Metropoliet van Warmiński, richtte een pastorale brief aan de gelovigen van de kerk van Warmiński,
die op de eerste advent zondag in de kerken van ons aartsbisdom werd voorgelezen.  In deze brief verwees hij onder andere naar
de kwestie van het bijwonen van godsdienstlessen door kinderen.

"Het is de schuld van de ouders."

De Metropoliet is bezorgd dat steeds meer studenten deze lessen opgeven. Volgens hem is dit de schuld van de ouders. - De houding
van christenen, mensen die tot gelovigen verklaard zijn, die de catechese opgeven door overtuigende argumenten in hun beoordeling
op te geven, is verontrustend. Laten we daar rekening mee houden dat dit een zeer ernstige zonde van verwaarlozing en ernstige
schade is,   wat ouders hun kinderen aandoen, waarmee ze instemmen met het gebrek aan catechese in hun schoolonderwijs - lezen 
we in een brief van de Warmiaanse Metropoliet. Laten we ons ervan bewust zijn dat dit een zeer ernstige zonde van verwaarlozing is 
en een ernstige schade die ouders aan hun kinderen toebrengen door in te stemmen met het gebrek aan catechese in hun 
schoolonderwijs -leest een brief van de Warmian Metropoliet.

Rest achter betaalmuur

Bron:  olsztyn.wyborcza.pl przez Grzegorz Szydłowski, Tomasz Kurs, Kasper Kalinowski   jezyk po Polsku

Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Re: Metropoliet Warmiński bezorgd dat kinderen religie opgeven. "Het is een zonde"
Reply #1 - 04.12.2019 at 01:20:35
Print Post  

Ik denk persoonlijk, dat het een catastrofale blunder is van deze aartsbisschop en de kerk in haar geheel. De 
ouders de schuld geven en de intelligentie van de jeugd onderkennen is dommer dan dom. Er zijn vele redenen 
die tot zoiets kunnen leiden, ik vond de catechese altijd oersaai, maar dat hield me niet weg te geloven, alleen 
het instituut zei mij op een bepaald moment niet veel meer en dan zeker het Poolse instituut.
Een artikel ligt in vertaling en kan gezien worden als een reden. 

Laten we de misbruik affaires niet vergeten, affaires waardoor mensen het wel welletjes vonden en de kerk 
niet meer bezochten of in het minst erge geval niet meer met regelmaat.
Als bijvoorbeeld een familie, inclusief ooms en tantes, het instituut de rug toekeert, nadat een van de kinderen 
door een priester misbruikt is, kan het zomaar zijn dat 60 mensen niet meer naar de kerk gaan en kinderen de 
catechese niet meer volgen.

De ouders hiervan de schuld geven, is een zwaktebod, immers zij hebben niet voor onrust in de familie en het 
gezin gezorgd, daar was die priester schuldig aan, alsmede alle hogere lagen die het in een doofpot stoppen 
door zo’n priester over te plaatsen en dat desnoods naar Afrika waar hij gewoon weer zijn gang kan gaan.

Daarnaast ben ik in Polen nog geen slanke priester tegengekomen, of het moet zijn dat hij net begonnen is. 
Maar veel slanke arme mensen heb ik wel gezien, om het woord mager maar niet te gebruiken. Ook dat kan 
kwaad bloed zetten. Zo kunnen er vele redenen zijn die ik nu niet wil noemen.

Een nog maar dan, het zet natuurlijk ook kwaad bloed, als je een pedofiele collega die aartsbisschop buiten 
dienst is (verboden dienst te doen door de paus) en deze in een Kathedraal een mis aanbiedt, terwijl 30 
kilometer verder de overleden Waldemar geen mis krijgt, omdat hij het laatste jaar weinig in de kerk is geweest 
[is in mijn vriendenkring gebeurd] wegens ziekte. Dat roept frustraties op en weglopen.

Ik zou best eens met een groep van dit soort geestelijke een discussie willen hebben, heb een leuke lijst met 
vragen, waarop men alleen Ja of nee hoeft te zeggen, de volgende dag kan men uitleggen waarom men iets 
met Ja of nee beantwoordde, want zo snel is men niet van de waarheid en het eergevoel af.

Ik zou graag willen, maar het zal er wel nooit van komen.

Dus, geef de ouders niet de schuld, maar steek eerste de hand in je eigen Toga.

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint
Bookmarks: Twitter Facebook Linked in Twitter