Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kolonel Mazguła: Kerk is uitgegroeid tot een gijzelaar van PiS, en het gezag -

Gestart door Pieszyce, 25 december 2022, 12:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kolonel Mazguła: Kerk is uitgegroeid tot een gijzelaar van PiS, en het gezag van de geestelijkheid verkocht voor een handvol zilverlingen
27. Feb 2017 at 01:40

Kolonel Mazguła: Kerk is uitgegroeid tot een gijzelaar van PiS, en het gezag van de geestelijkheid verkocht voor een handvol zilverlingen

Geplaatst 25 december 2016

Kolonel Adam Mazguła schreef een open brief aan de Poolse bisschoppen, waarin een beroep werd gedaan op de conferentie van de Poolse bisschoppen de betrokkenheid bij de politiek te staken en zich richten op het gebied van geloof en religie.

"Ongeacht of men een gelovige of niet, Kerstmis is een tijd van bezinning en familiebijeenkomsten.
De overgrote meerderheid van ons gaan om de kersttafel zitten die volledig is aangekleed, omdat het de traditie is. Het is ook historisch geconditioneerd door de jaren heen van de cultuur van onze natie. Op deze dag, we wensen u een "Vrolijke Kerstmis." Maar is het nu ook een vrolijk kerstfeest? Ik denk voor heel veel Polen, helaas niet." - schreef op zijn Facebook profiel kolonel Adam Mazguła.

De voormalige militair wendt zich direct tot de Poolse bisschoppen. "Door uw inzet aan de zijde van PiS bent u betrokken bij het delen van de Polen, de vernietiging van de democratische waarden en rechten, en het verspreiden van vergelding en haat. Wat in de praktijk tot oorlog zal leiden.
De politie en de militaire politie manifesteren zich met hun wapen in het parlement en in de straten, en de heersers dreigen geweld te gebruiken tegen burgers. Hoe konden jullie vernietigen, misschien niet de beste, maar nog steeds een fatsoenlijk leven in Polen en dat is een feestdag?" - vroeg hij zich af.

Volgens Mazguły, "is het Poolse episcopaat lang geleden opgehouden kwesties van het geloof te behandelen." "Het is moeilijk in de kerk liefde, verzoening en barmhartigheid te vinden. Bij de mis groeit beleid ter ondersteuning van de huidige regerende PiS partij. Agitatie en meesterlijke sociale techniek van priesters laat geen twijfel bestaan dat de kerk de politiek steunt en de bouw van een totalitaire staat heeft ingeschakeld. U kunt dit duidelijk zien en horen op televisie en op de radio golven van de katholieke stations. In de verklaringen van de leden van de kerk, tijdens de mis en de vieringen van de regerende partij. Die met alle macht weerklinkt op de zogenaamde maandelijkse Smoleńsk bijeenkomsten, bij het verlaten van de kerk gelovigen Sion vuur van haat naar andere buren. Bij het verlaten van de kerk waar trouwe gelovigen het vuur van haatgevoelens spugen naar hun naasten. Zij worden begeleid door hooggeplaatste kerkelijke functionarissen eisend "vergelding voor Smoleńsk," oorlog tegen immigranten, of zelfs anders dan ze op letten op"- zo benadrukte hij.

"Met de oorlogszuchtige neigingen abortus volledig willen verbieden, in vitro, toegang tot wetenschappelijke medische aanwinsten. Jullie ondersteunen het geweld tegen vrouwen, niet alleen katholieken, jullie dirigeren seksuele onwetendheid en de 'wetenschap' van de religie.
Dat jullie heren bisschoppen zich gedragen als het orakel van alle kennis, het verkrijgen van steeds  meer privileges en macht in het land, waarop u geen antwoord geeft. Betaalt niet veel belastingen, handelt zonder douaneheffingen, U kunt zelfs in straffeloos schadelijk zijn voor kinderen met en leven in die leugen. Julie krijgen onder alle omstandigheden enorme illegale fondsen uit de staatsbegroting. Het is jullie staat[Rijk], zeer hoge pensioenen, en als laatste zelfs mogen handelen in grond, hoewel de Poolse boer dit niet kan doen. U ondersteund een speeltje van de partij voor de opgravingen, en het snijden in Polen's banden met de Europese Unie. U wilt het Poolse wapen vervangen door het kruis, en de vrijheid hebben om Christus tot de koning van Polen te maken.
Waar is een einde aan deze acties, waar uw moraal?"
- voegde Mazguła toe

Bron:  wprost.pl      język po Polsku

Pieszyce

Re: Kolonel Mazguła: Kerk is uitgegroeid tot een gijzelaar van PiS, en het gezag van de geestelijkheid verkocht voor een handvol zilverlingen
27. Feb 2017 at 10:27

Piotrek
Senior Lid

Tjonge! Ferme woorden van Mazguła.

Pieszyce

Re: Kolonel Mazguła: Kerk is uitgegroeid tot een gijzelaar van PiS, en het gezag van de geestelijkheid verkocht voor een handvol zilverlingen
27. Feb 2017 at 10:42

nemo.omen
Trouw Veteraan

Indrukwekkende brief waarin wordt afgerekend met de rode mutsenbende, die in Polen uiterst conservatief is . Het is een achterhoede gevecht dat de RK kerk in Polen levert. Het uitdragen van het christelijke geloof op deze wijze i achterhaald en dat gaat ook in Polen gebeuren, De tijd van de oude vrouwtjes met hoofdoekjes om gaat ten einde.Ook hier zullen de mensen de kerk massaal verlaten zoals in het westen al is gebeurd. En met de vervreemding van het christelijk geloof weet men niet meer welke waarden en normen er zijn en waarom deze van toepassing. Dit betetekent  dat PiS geheel ten gronde zal gaan

Pieszyce

27. Feb 2017 at 12:15

Uiterst conservatief weet ik niet, want ze zijn niet conservatief voor zichzelf. Ik vind dat het met iets anders te maken heeft.

Kijk naar de bisschoppen in Nederland en kijk naar hoe ze er uit zien. De meeste zijn normaal van postuur, zonder dikke kop en dito buik. In Polen ben ik die nog niet tegen gekomen, omdat de Poolse heren geestelijken een heeeel goed leven hebben. Het heeft volgens mij meer te maken met het feit dat de Poolse Kerk afwijkt van Rome

Kijk maar eens naar wat JPII, Benedictus en deze Paus hebben geprobeerd. Allen hebben geprobeerd om de heerser uit Toruń weg te krijgen. Hij zit er nog steeds en wordt alleen maar rijker. Deze uitbuiter kon zo maar en ongestraft de vrouw van Lech K. vervloeken. Als een gewoon burger dat deed, had hij een proces wegens smaad aan zijn /haar broek.

Ik ben veel in Polen geweest en vele malen vrienden bezocht, alleen waren Katholiek zeiden ze, maar vreemd genoeg gingen ze zondag's zeeeeeeeeeeer zelden naar de kerk, dit terwijl men wist dat ik ze zou rijden. Zo heb ik meer vreemde dingen meegemaakt, bijvoorbeeld in kindertehuizen waar voor de maaltijden nooit gebeden werd.

Ik ben er van overtuigd dat, wanneer de kerk in Polen in elkaar klapt, dat veel harder en veel uitgebreider zal zijn dan in bijvoorbeeld Nederland. De angst voor mijnheer pastoor is groot in Polen, valt die angst echter weg zal de pastoor hard moeten rennen.

Pieszyce

e: Kolonel Mazguła: Kerk is uitgegroeid tot een gijzelaar van PiS, en het gezag van de geestelijkheid verkocht voor een handvol zilverlingen
Reply #1 - 27. Feb 2017 at 16:59

Torun Marcel
Super Veteraan

Het is duidelijk dat de kerk in Polen en de priesters niet meer de moed hebben die de geestelijkheid had gedurende de periode van Solidarnosc.

Lees (nog eens) dit artikel over Jerzy  Popiełuszko
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Popie%C5%82uszko

Pieszyce

27. Feb 2017 at 18:19

Ik weet niet of het de moed is. Ik denk eerder aan een groot deel hebzucht. Vele kerken en kloosters werken er aan hun bezittingen terug te krijgen. Dat zijn naast kerken stukken grond, onroerend goed zoals scholen, gebieden waar men niets mee deed, maar die wel geld opbrengen. Gaat men dwars liggen dan lopen die onderhandelingen een stuk stroever. Kijk maar eens naar PO en Rydzyk, dat liep totaal niet, ook al omdat Rydzyk de gevraagde miljoenen niet kreeg.

Maar ook mijn vrienden zeggen dat de priesters niet meer zijn wie ze vroeger waren, ook zij vinden ze hebberiger. Maar ook strenger in de leer. Zo wilde in Jasien een priester een baby niet dopen omdat hij pa en ma te weinig in de kerk zag. Was geen probleem want beide ouders werken in de buurt van Forst [Dld] en daar doopte een priester het kind zonder probleem en voor lagere kosten.

Ook nog een probleem is het grote verschil in gebieden, waar in gebied A. een priester een mens niet wil begraven omdat hij hem nooit in de kerk zag en in gebied C. het wel kan, als je maar meer betaald en in gebied K. men gewoon nergens naar vraagt maar begraaft.
Dat is ook wat de Kolonel bedoelt.

Maar Marcel, hoe is het met Solidarnośc onder de gewone mensen? Is het niet zo dat beide groepen langs elkaar heen leven? Er zijn zaken gebeurd door de huidige regering, zoals bijvoorbeeld die opgravingen, de nooit hadden mogen gebeuren en nu weer dat TNT onderzoek, terwijl we weten dat Macierewicz alles alleen maar als een politiek spel ziet. Om moe van te worden.

Pieszyce

27. Feb 2017 at 19:35

Torun Marcel
Super Veteraan

CiteerMaar Marcel, hoe is het met Solidarnośc onder de gewone mensen? Is het niet zo dat beide groepen langs elkaar heen leven?

Nee, zij leven niet langs elkaar heen maar vriendenkringen waarbinnen verschillend wordt gedacht
gaan niet met elkaar in discussie omdat men weet dat de standpunten niet veranderen en het
ten koste gaat van de gezellige avond.
Op zich vind ik dit prima, waarom steeds over dingen praten die je niet veranderen kan.
Dan moet je actie buiten de familie en vrienden voeren.

Pieszyce

27. Feb 2017 at 20:03

Ben ik toch anders. Ik zou niet in een vriendenkring willen zitten waarvan de rest van de leden het eens zijn met PiS. Ik zou die mensen niet vertrouwen, want dat is in mijn vriendenkring al gebleken dat het niet werkt.

Waren er zelf twee bij, die mij vroegen om alle negatieve berichten over PiS van het forum en Polennieuws te verwijderen, ze hadden zelfs een lijst met links gemaakt. Een van de twee beloofde mij zelfs een hoop ongezellige dingen als ik weer in Polen kwam. ::)

Daar heb ik dus een geweldig middel op, die zien ineens mijn mailadres niet meer, mail naar mij gestuurd komt zogenaamd niet meer aan. Hopla weg met zeurpieten. :)

Ewa heeft trouwens haar familie verboden over politiek te praten, op skype is er een die het nog wel eens probeert, jonge vent en PiS aanhanger, is ineens de verbinding door storing verbroken..    ;)

In Nederland praat ik trouwens zeeeeer zelden met mensen die hier komen over religie, voetbal en politiek, dat werkt voor geen meter.

O....... en actie, daar zit ik niet zonder van, heb zelfs teveel af en toe.

Pieszyce

27. Feb 2017 at 20:53

Torun Marcel
Super Veteraan

CiteerBen ik toch anders. Ik zou niet in een vriendenkring willen zitten waarvan de rest van de leden het eens zijn met PiS. Ik zou die mensen niet vertrouwen, want dat is in mijn vriendenkring al gebleken dat het niet werkt
.

CiteerIn Nederland praat ik trouwens zeeeeer zelden met mensen die hier komen over religie, voetbal en politiek, dat werkt voor geen meter
.

Jij zegt als reactie dat je niet over politiek praat omdat dat niet werkt.
Ik zeg dat wij met vrienden niet over politiek praten omdat we daar niet verder mee komen.
What's the difference?

Ik heb vrienden en vriendinnen waarbij het vervelend is om over sommige thema's te praten.
Als je elkaar lang kent ga ik toch niet expres over die thema's beginnen.
Ik hou niet van sport dus als daarover gepraat wordt haak ik af.
Dat weet men dus wordt daar niet over gepraat.
Er is genoeg om over te praten.
En zo in Polen ook.
Waarom doordrammen over de politiek als je ook praten kan over een boek
dat is uitgekomen, een voorstelling die iemand gezien heeft, of een persoonlijk iets waar iemand over vertellen wil.
Dat iemand PiS goed vindt beschouw ik dat als "een
beetje dom" maar om iemand daarom onbetrouwbaar te vinden.....