Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Financieel drama voor coöperaties.

Gestart door Pieszyce, 18 januari 2023, 00:37

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

[OPINIE]

Financieel drama voor coöperaties.
Regering bedroog miljoenen Polen, rekeningen de ruimte in geschoten

Patryk Słowik
16 januari 2023 

Bij veel woningbouwverenigingen zijn de huren met enkele tientallen procenten gestegen en mensen die geen geld hebben om te betalen beginnen met uitzetting. Ondertussen hebben de machthebbers ons voorgelogen over 13 januari 2023, kondigt Anna Moskwa aan: - Wij zullen binnenkort aanvullende wetgeving indienen die de warmteconsumenten beter zal beschermen. Wij zullen de burgers compenseren en de verhogingen beperken.

Op 30 augustus 2022 belooft dezelfde Anna Moskwa: - De warmterekening mag met maximaal 42 procent stijgen. Er komen sancties voor ondernemers die de prijzen meer verhogen.

De regering liegt.

Vandaag hebben we dus een situatie waarin de minister van Klimaat en Milieu iets belooft wat ze bijna zes maanden geleden al beloofde. Helaas heeft ze haar woord niet gehouden. De warmteprijzen zijn dramatisch gestegen.

De bewoners van woningbouwverenigingen worden het hardst getroffen: niet alleen de flats moeten worden verwarmd, waarvoor mensen betalen, maar ook de gemeenschappelijke ruimten van de vereniging, waarvoor mensen ook betalen. Vaak zijn coöperatieve flatgebouwen veel "gulziger" naar warmte dan bijvoorbeeld nieuwbouw - bij de bouw ervan dacht immers bijna niemand aan energiebesparing.

Bovendien is de zelffinanciering van de coöperaties gebaseerd op het feit dat als sommige mensen niet betalen (omdat ze bijvoorbeeld geen geld hebben voor hogere lasten), de anderen nog meer moeten betalen. De nooit eindigende saga van stijgingen.

Hoe zijn de warmtelasten gestegen? Dat hangt af van de coöperatie. De overgrote meerderheid echter, veel meer dan 42 procent.

Bijvoorbeeld: in "mijn" Warschause woningbouwvereniging "Bródno" bedroeg het tarief per gigajoule begin 2022 -  47,54 złoty. Zo was het ook op 30 augustus 2022 toen minister Moskwa haar verklaring aflegde.

Vanaf 1 januari 2023 bedraagt het tarief reeds 106,27 złoty.

Er was een stijging tot 42 procent beloofd. In werkelijkheid is de stijging 123,54 procent.
En, om duidelijk te zijn, dit is geen geïsoleerd geval. Tariefsverhogingen van 100-150 procent zijn standaard in de meeste coöperaties.

Laten we duidelijk zijn: de regering heeft tegen ons gelogen.

Voorzitters krijgen de schuld

Begin augustus 2022 schreef ik dat de coöperaties in Polen een drama te wachten stond. Ik voorspelde wat er zojuist gebeurd was.

Ik heb er toen ook op gewezen dat net zoals het gemakkelijk is om veel van mijn teksten en adviezen te vinden waarin ik genadeloos de managers van coöperaties beoordeel en de pathologieën van presidenten laat zien, het de moeite waard is om eerlijk te zijn en hardop te zeggen: de huidige stijgingen en die welke spoedig zullen volgen zijn niet de schuld van presidenten. In feite doen velen van hen er alles aan om de stijgingen voor de bewoners zo laag mogelijk te houden. Omdat CEO's heel goed weten dat de woede van mensen in eerste instantie tegen hen gericht zal zijn.

Door verklaringen zonder dekking heeft de regering de coöperatieve voorzitters nog harder geschopt. Mensen, die tegenwoordig informatie krijgen over contributieverhogingen van 200, 300, 400 zloty per maand, denken dat het de autoriteiten van de coöperatie zijn die ofwel wanbeheer plegen ofwel willen "stelen". Veel coöperatieleden herinneren zich immers de verklaring van de regering dat de warmtelasten niet meer dan 42 procent zouden stijgen, dus wanneer coöperatiemedewerkers hen vertellen dat het zo duur is omdat de warmtelasten met meer dan 120 procent zijn gestegen, denkt de gemiddelde persoon dat de coöperatie liegt. Ondertussen heeft de Poolse regering gelogen, beloofd mensen te beschermen, en in de praktijk de menselijke drama's genegeerd.

De stijging van de warmtelasten zal niet meer dan 42 procent bedragen. Het is veel, veel hoger.

Het spook van de uitzetting

Tussen 8 en 10 miljoen Polen wonen in middelen die door woningbouwverenigingen worden beheerd. Een aanzienlijk deel van de gebouwen is aan renovatie toe - ze zijn gebouwd in de jaren zestig en zeventig en zijn gewoonweg sterk versleten.

Ze worden ook suboptimaal van energie voorzien, want toen deze betonblokken werden ontworpen, dacht niemand aan het besparen van warmte, elektriciteit, gas of water.

De drastische verhoging van de lasten betekent dat er minder geld zal zijn om gebouwen te renoveren en energie-efficiënt te maken.

Immers, zoals ik vorig jaar augustus al aangaf, renoveert de woningbouwvereniging gebouwen in de regel uit het zogenaamde renovatiefonds. Dit is gewoon een bijdrage van de bewoners - iedereen betaalt 2, 3, soms 4 zloty per maand aan huur voor elke vierkante meter van hun flat. En nu staan de coöperaties voor de vraag: moeten ze de tarieven voor het renovatiefonds verhogen of niet? Verhoging betekent nog hogere kosten. Niet verhogen, daarentegen, betekent in de praktijk het renovatiebudget verlagen, want als je hetzelfde bedrag hebt als enkele maanden geleden, maar de materialen en de arbeid zijn tientallen procenten duurder - kun je minder werk verzetten.

En - voor alle duidelijkheid - ik verwachtte en verwacht niet dat Anna Moskou op de magische knop "lagere prijzen" zal drukken. Ik weet waar de stijging van de energiekosten door komt. Maar het is lichtzinnig om herhaaldelijk dezelfde belofte te doen, deze niet na te komen en de verantwoordelijkheid op anderen af te schuiven. Uiteindelijk is het niet relevant door wie de arme bewoners van woningbouwverenigingen op het punt staan te worden uitgezet. Want, helaas, ben ik er zeker van.

Patryk Słowik, journalist bij Wirtualna Polska

Bron:  wiadomosci.wp.pl przez Patryk Słowik         język po Polsku