Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

In Hongarije hebben de winkels geen basisproducten meer. "We hebben een echte

Gestart door Pieszyce, 23 januari 2023, 00:16

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

In Hongarije hebben de winkels geen basisproducten meer. "We hebben een echte crisis".

De inflatie nadert de 25 procent en zal waarschijnlijk blijven stijgen. De prijzen van kruidenierswaren zijn op jaarbasis met bijna 50 procent gestegen. De kostbaarheid treft en ergert iedereen, maar het treft gepensioneerden met een laag inkomen het hardst, zegt de Hongaarse columnist Gabor Miklos. Maar volgens hem zullen de Hongaren niet protesteren tegen de regering van Viktor Orban.

Jacek Pawlicki
21 januari 2023

Is het gemakkelijk om meel, olie en aardappelen te kopen in Boedapest? Ik vraag dit omdat ik op Hongaarse Twitter veel foto's heb gezien van lege winkelschappen waaruit goederen met overheidsprijsbeperkingen zijn verdwenen....

Gabor Miklos, columnist voor het oppositie dagblad Nepszava: - Ik ga elke dag naar de winkel. Ik ga ook vaak naar de buurtbazaar, en eens in de twee weken ga ik naar een van de grote winkelcentra. Ik moet toegeven dat er geen drama is in Boedapest. Naar verluidt is er een tekort aan basisvoedingsmiddelen in kleinere winkels, vooral in kleine steden en dorpen. De oppositiepers blijft schrijven over bevoorradingsproblemen in de provincies. Om die reden worden daar ook winkels gesloten.

Dit is een neveneffect van de bevriezing van de prijzen van basisvoedingsmiddelen, die bij verlenging tot eind april van kracht blijft. Het bleek dat goederen gerantsoeneerd moesten worden. De gegarandeerde prijzen voor sommige producten begonnen een jaar geleden, vóór de verkiezingen van maart. De prijzen van suiker, tarwemeel, zonnebloemolie, varkensvlees, kipfilet, slachtafval en melk met 2,8 procent vet zijn bevroren op het niveau van oktober 2021. In de late herfst werd deze lijst uitgebreid met eieren en aardappelen. De prijzen van deze grondstoffen kunnen niet hoger zijn dan die van 30 september 2022. Om het interessanter te maken, 30 september is mijn verjaardag.

Ik begrijp dat de situatie in de hoofdstad onder controle is?

- Niet altijd. Een paar dagen geleden ging ik naar een winkel van een van de grote winkelketens om olie te kopen. Waar "goedkope" zonnebloemolie in het schap had moeten liggen, geprijsd voor 500 forint [ongeveer 6 zloty - red.] per fles, hing een bord dat er slechts twee liter kon worden gekocht. Helaas was ook dit niet mogelijk, want de hele voorraad werd verkocht. Er was een andere olie beschikbaar, tweemaal zo duur als die met de gegarandeerde prijs. Deze keten heeft dit soort acties al eerder ondernomen - vóór Kerstmis voerde zij een limiet in van één liter melk, één kilo aardappelen en één pak eieren per persoon. De regering zegt dat de handhaving van de prijsplafonds noodzakelijk is vanwege de aanhoudende oorlog in Oekraïne en de inflatie. Voor detailhandelsketens en winkeliers is dit niet gunstig, omdat zij in de groothandel meer voor deze goederen moeten betalen.

Hoe verdragen de Hongaren de rantsoenering?

- Wat mij betreft heb ik er niet zo'n probleem mee, want ik herinner me dergelijke verkoopbeperkingen uit de tijd van de krijgswet in Polen. Ik woonde toen in Warschau en was correspondent voor een Hongaarse krant.

De inflatie in Hongarije bedroeg in december 24,8%, de hoogste in 27 jaar. Wat vindt het publiek hiervan?

- Alleen de oppositiemedia schrijven over het feit dat Hongarije de hoogste inflatie van de Europese Unie heeft. Onlangs kwam "Nepszava" hiervoor in het nieuws. De inflatie nadert de 25 procent en zal waarschijnlijk blijven stijgen. De prijzen van levensmiddelen zijn op jaarbasis met bijna 50 procent gestegen. De kostbaarheid treft en ergert iedereen, maar het treft gepensioneerden met een laag inkomen het hardst. Zij kregen in januari wel een pensioenverhoging van 15 procent, maar dat compenseerde de prijsstijging niet. Gepensioneerden in Hongarije geven meer uit aan voedsel dan werkenden - hun uitgavenmandje is gewoon anders. Ik ken mensen die een pensioen krijgen van 150.000 forint (ongeveer 1800 złoty) en nauwelijks rondkomen.

Is er iets dat niet duurder is geworden?

- Waarschijnlijk niet. Kaas en eieren zijn gemiddeld 80% duurder geworden, boter 79%. Benzine is erg duur geworden na de intrekking van de regulering van de brandstofprijzen in december. Een liter benzine kost meer dan 640 forint [zloty 7,45 - red.]. Als gevolg daarvan zijn taxi's ook duurder geworden. Als huishoudens meer energie verbruiken dan een jaar geleden, moeten ze daarvoor zeven keer meer betalen. Gas is bijna 100% duurder geworden.

Mensen klagen dat de regering verantwoordelijk is voor hoge inflatie en te hoge prijzen?

- Ik zie dat de manden in de winkels niet meer zo vol zijn als een paar jaar geleden. Er is een echte crisis in Hongarije, die een groot deel van de bevolking heeft getroffen. Mensen hebben niet genoeg geld om te leven, maar niemand gaat daarom de straat op. Ik kan me bijvoorbeeld moeilijk een anti-regeringsdemonstratie van gepensioneerden voorstellen. Hongaren klagen over de duurte, maar er komt niets van terecht. Orban probeert de spanningen te bezweren met loonsverhogingen. Momenteel vinden hierover onderhandelingen plaats tussen regeringsvertegenwoordigers en vakbonden.

Wat zou er moeten gebeuren opdat de mensen massaal de straat opgaan? In Polen was de belangrijkste reden voor de stakingen in 1980 de stijging van de voedselprijzen. Het protest tegen te hoge prijzen leidde dit tot de oprichting van Solidariteit....

- Er wordt wel gezegd dat Polen en Hongaren maatjes zijn, maar wat temperament betreft zijn we zeer verre maatjes. Anders dan de Polen zullen de Hongaren waarschijnlijk niet komen protesteren tegen een tekort aan suiker of meel. De regeringspropaganda draait op volle toeren om de mensen te doen geloven dat de sancties die de Europese Unie aan Rusland heeft opgelegd verantwoordelijk zijn voor de crisis en de inflatie. Mensen horen erover op de radio, op televisie, er hangen enorme billboards in de straten van Boedapest die Brussel de schuld geven van de te hoge prijzen. Dit is natuurlijk een leugen, maar mensen die de oppositiemedia niet volgen weten dit niet. Onlangs kondigde de regering de resultaten aan van de zogenaamde openbare raadpleging over EU-sancties. De regeringsmedia meldden dat 97 procent van de Hongaren tegen de sancties is. Alleen - en daar werd niet over opgeschept - hebben minder dan 1,4 miljoen van de meer dan 8 miljoen kiesgerechtigden aan de raadpleging deelgenomen. Het is echter niet precies bekend hoeveel mensen de vragen over sancties hebben beantwoord, aangezien geen enkele onafhankelijke instelling de door de regering verstrekte gegevens heeft gecontroleerd.

Jacek Pawlicki

Bron: Newsweek Polska,   onet.pl przez Jacek Pawlicki    język po Polsku