Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Van de merk 'verenigde oppositie' taart is weinig over, maar wat komt er nu?

Gestart door Pieszyce, 13 februari 2023, 16:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Van de merk 'verenigde oppositie' taart is weinig over, maar wat komt er nu?
"Er kan veel gebeuren".

Mateusz Przyborowski
11 februari 2023

Polen 2050 en de PSL hebben een gezamenlijk project aangekondigd onder het motto "Wij hebben een plan voor Polen". Porozumienie en Agrounia willen stad en land verenigen en een "verbond van degenen die door PiS in de steek zijn gelaten" creëren. De Burgercoalitie begint haar eigen lijsten op te stellen, en het is onduidelijk wat links gaat doen. Er lijkt weinig over van de taart onder de naam "verenigde oppositie". - Ze hebben zich allemaal ingegraven in hun standpunt en we zullen zien of dit iets verandert," aldus professor Antoni Dudek, politicoloog.

Al vele maanden geven politieke peilingen de oppositie de overwinning op PiS op voorwaarde dat zij zich verenigt. Donald Tusk heeft ook herhaaldelijk opgeroepen om de kloof te overbruggen. - PiS staat sterk met verdeeldheid in de oppositie. United zullen we zeker winnen. Ik denk niet dat we meer bewijs nodig hebben. Laten we samen naar de verkiezingen gaan! - sprak de PO-leider aan in een van de opnames die in mei op Twitter werden gepubliceerd.

Er zijn bijeenkomsten geweest van partijleiders, besprekingen, inmiddels zijn er meer peilingen verschenen die de verenigde oppositie een overwinning geven op het huidige regeringskamp. Er zijn nu ongeveer negen maanden tot de verkiezingen, en er is geen teken van een verenigde oppositie aan de horizon.

Een verenigde oppositie of een verdeelde oppositie?

Polen 2050 en de PSL hebben dinsdag een gezamenlijk project aangekondigd onder het motto "Wij hebben een plan voor Polen". - We zullen een team van deskundigen samenstellen om een gemeenschappelijke lijst van aan te pakken kwesties op te stellen," kondigde Szymon Holownia aan.

- Komt er één lijst? Ik weet het niet," gaf hij toe met ontwapenende openhartigheid. - Wat gaat er nu gebeuren? Ik ben optimistisch," zei Władysław Kosiniak-Kamysz en voegde eraan toe: - We willen PiS verslaan bij de volgende verkiezingen.

Agrounia en Porozumienie zijn ook in hun richting opgeschoven. Zij willen stad en land verenigen en een "verbond van degenen die door PiS in de steek zijn gelaten" tot stand brengen. De Burgercoalitie begint haar eigen lijsten samen te stellen. Het is onduidelijk wat links gaat doen, maar ook zij bereidt zich voor op een eigen koers.

- Laten we beginnen met het feit dat het Verbond in feite een stadsbloem is voor de schapenvacht van Michal Kolodziejczak en dat er naar mijn mening niets van terecht zal komen," stelt professor Antoni Dudek in een interview met naTemat.

Hij voegt eraan toe: - "Agrounia is een typische populistische protestgroepering en zou onder gunstige omstandigheden stemmen kunnen weghalen bij Kaczynski's partij van enkele van de woedende boeren. Het zou me echter verbazen als de beweging van Kolodziejczak de kiesdrempel haalt. En zeker de overeenkomst, die vandaag de dag een couch potato entiteit is. Naar mijn mening heeft Magdalena Sroka deze formatie definitief naar het politieke graf verwezen.

Wat interessant is, zoals de politicoloog opmerkt, is de tweede coalitie, die we dinsdag officieel te horen kregen. - Hoewel een jaar of wat te laat. Ik vermoed dat de heer Kosiniak-Kamysz en de heer Holownia nu beter zullen kijken naar die opiniepeilingen, waarin ze naast elkaar worden gezet, zegt prof. Dudek.

Hij voegt eraan toe: - En ze zullen zien wat ervan komt: of het direct optelt, of dat er een soort bonus of, omgekeerd, een soort straf komt. Ze hopen waarschijnlijk allebei op een bonus, daarom hebben ze elkaar ontmoet. Als blijkt dat zij samen een paar procentpunten meer krijgen, is een gezamenlijke lijst van de twee groeperingen zeer waarschijnlijk. Temeer daar PSL op de drempel balanceert en een sterkere partner nodig heeft, namelijk Polen 2050, dat in de peilingen de drempel gemakkelijk overschrijdt.

Prof. Dudek: Er kunnen zich verschillende verrassingen voordoen

De politicoloog gelooft ook dat de alliantie van PSL en PL 2050 een grote uitdaging zal zijn voor de andere twee groeperingen, namelijk de Burgercoalitie en Links. - Kunnen KO en links met elkaar overweg? Momenteel lijkt alles in de richting van drie oppositielijsten te gaan en dit is het meest waarschijnlijke scenario, zegt hij.

Onze gesprekspartner sluit echter niet uit dat er verschillende verrassingen opduiken. - Beide consolideren, want ik sluit niet uit dat links op een gegeven moment met de PO in zee gaat, maar ik sluit ook niet uit dat er een aparte lijst van lokale bestuurders uit de Yes! For Poland beweging komt.

En vermindert het gezamenlijke project van Polen 2050 en de PSL de kansen van de Burgercoalitie? Als Hołownia en Kosiniak-Kamysz een bonus krijgen in de peilingen, gaat dat volgens prof. Dudek alleen ten koste van KO.

- Hołownia's beweging en KO zijn verbonden vaten. Als u hun beoordelingen van de afgelopen twee jaar volgt, ziet u dat de steun voor Polen 250 toenam, maar sterk daalde voor KO. En omgekeerd: toen Donald Tusk terugkwam, was het eerder KO dat groeide, en dat ging vooral ten koste van de beweging van Hołownia", legt de politicoloog uit.

- Naar mijn mening kwam het besluit van de leiders van de PSL en Polen 2050 te laat. Naar mijn mening is het te laat voor hun samenwerking om door te breken in het publieke bewustzijn. Ze kunnen Tusk nu ook niet te veel bekritiseren - dat hadden ze in het begin kunnen doen, toen hij terugkeerde in de Poolse politiek. Ik geloof dat Hołownia zijn beste tijd heeft uitgeslapen," concludeert Prof. Dudek.

Heeft KO het gevecht een walkover gegeven?

Onlangs zijn er herhaaldelijk berichten geweest over een gezamenlijke verkiezingsronde tussen Polen 2050 en PSL. Tegelijkertijd gingen er geruchten dat er geen kans was op een gezamenlijke lijst voor de hele oppositie. Dat waren ook de signalen van de nachtelijke vergadering van het Burgerplatform, zoals wij in naTemat berichtten. - 'We willen een oppositieblok opbouwen, maar de antwoorden van onze partners zijn dat we dat niet doen', zei Jan Grabiec na de KO-clubvergadering van maandag. Sławomir Neuman daarentegen stak zijn irritatie niet onder stoelen of banken. - Je kunt met bloemen naar deze dames gaan, maar de dames willen deze bloemen niet.

Betekenen hun woorden dat de Burgercoalitie de strijd om de enige oppositielijst door een walkover heeft opgegeven?

Voor een groot deel wel, maar het probleem is anders en heeft te maken met de leider van de
    PO. Volgens mij is Donald Tusk het fundamentele probleem voor KO om de drempel van 30 procent
    steun te overschrijden. Uit sommige peilingen blijkt dat als Tusk de manoeuvre van Jarosław
    Kaczyński uit 2015 zou herhalen en zou aankondigen dat Rafał Trzaskowski de kandidaat voor het
    premierschap zou zijn als hij de verkiezingen zou winnen, KO - ten koste van Holownia - een paar
    procentpunten zou winnen en definitief gelijk zou komen met PiS in de peilingen. Dan zou Polen
    2050 misschien meer bereid zijn om concessies te doen; ondertussen denkt Holownia dat door een
     huwelijk met de PSL het tegenovergestelde zal gebeuren en hij zal winnen ten koste van PO.

Prof. Antoni Dudek
    politicoloog

- Iedereen heeft zich ingegraven in zijn positie en we zullen zien of dit iets verandert. Volgens mij kan er nog veel gebeuren, want de definitieve beslissingen, wat betreft de vorm van de kieslijsten, zullen rond juni worden genomen. Natuurlijk is het mogelijk dat er niets gebeurt en dat we blijven zitten met wat we nu hebben, namelijk waarschijnlijk de drie oppositielijsten," aldus professor Antoni Dudek.

- Als al deze kleinere spelers in de Sejm komen, zal PiS geen 231 zetels hebben en op zoek moeten naar een coalitiepartner. De vraag is of het die zal vinden. Het zou zeker moeilijk zijn voor het huidige machtskamp om iemand te vinden die bereid is deze suïcidale rol op zich te nemen, meent de politicoloog.

Bron:    natemat.pl przez Mateusz Przyborowski       jezyk po Polsku