Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Niesiołowski: JPII dekte pedofielen toe

Gestart door Pieszyce, 6 maart 2023, 13:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Het artikel waar ik het gisteren in mijn topic over had.

Niesiołowski: JPII dekte pedofielen toe
Zijn monumenten moeten discreet verwijderd worden. Geen figuur voor de altaren

Lees- en kijkruimte
28 februari 2023 
Dorota Wysocka-Schnepf

Ik geloof in God. Voor mij is elke vogel, elk insect, elke bloem het bewijs dat God bestaat. Dat is de bron van mijn geloof, niet JPII, Jędraszewski of Rydzyk. Het spijt me zeer," zegt voormalig parlementslid en senator professor Stefan Niesiołowski.

Dorota Wysocka-Schnepf: Maar u kreeg gisteren een daverend onthaal bij de ontmoeting met Donald Tusk in Pabianice, de regeringspropaganda wijst Tusk op uw aanwezigheid.

Stefan Niesiołowski, voormalig plaatsvervangend voorzitter van de Sejm: U bedoelt dat ze het Tusk kwalijk nemen dat ik ben gekomen? Ik begrijp het niet echt. Deze PiS-propaganda is zo dom dat ik niet weet of het überhaupt de moeite waard is om me ermee bezig te houden.

Aan de andere kant was het voor mij een grote voldoening, want ik had het niet verwacht - Tusk verwelkomde me, we kennen elkaar goed, en op een gegeven moment begon deze zaal te schreeuwen: Stefan, Stefan! En groot applaus. Het was erg leuk.

Vooral omdat Pabianice niet mijn stad is. Ik kwam altijd uit Łódź, later uit Zielona Góra, mijn thuisstad is natuurlijk Łódź en dit warme onthaal in Pabianice maakte me erg blij.

Donald Tusk in Pabianice

Heeft u opgemerkt hoeveel honderden politieagenten voor de hal in Pabianice het bezoek van Donald Tusk beveiligden?

- Geen enkele. En de PiS mensen zorgen voor een uiterst beschamende vertoning. Deze honderden politieagenten, in Żoliborz waren er ooit 700, in een plaats in Śląsk - 500. Hier was er niet één.

Ik heb het in ieder geval niet gezien, en ik kwam vrij vroeg, een half uur voor het begin, en zowel toen ik de zaal binnenkwam als toen ik wegging, zag ik geen enkele politieagent. Er was geen bewijscontrole, geen registratie, iedereen kon gewoon binnenkomen.

En dat is het voordeel van vrijheid ten opzichte van een walgelijk autoritair regime dat overal bang voor is, dat alles controleert. Een regime dat mensen in vermomming van vergadering naar vergadering brengt, die vragen op papier hebben.

Hier was alles authentiek, spontaan, mensen stonden op, stelden vragen, er was geen controle, dat alleen bepaalde vragen zijn toegestaan. En een dictator heeft alleen graag vragen die hem prijzen. Weer een enorme les in de superioriteit van democratie boven dictatuur.

Of misschien te weinig vaart? Jarosław Kaczyński werd in Chojnice beschermd door bijna driehonderd politieagenten, en tijdens de opening van de Vistula Spit cut, door meer dan achthonderd.

- Deze doorsteek, die later blijkt te zijn bevaren door, naar het schijnt, vijfhonderd kano's? Want de boten die in staat zijn deze idiote en onnodige doorsteek te maken zijn ongeveer zo groot als een politieagent. Dat is althans wat Tusk zei.

Dit is een voorbeeld van een typische communistische investering. Zo'n equivalent van het Witte Zee-Baltische kanaal voor Polen. Alleen daar waren de gevangenen aan het graven. En ze stierven, want het was een executiehuis, eigenlijk een werk- en vernietigingskamp.

Hier is natuurlijk niemand vermoord, het was gewoon werk. Dit moet worden teruggegeven en altijd worden benadrukt - dat PiS niemand vermoordt, dat deze dictatuur veel milder is. Maar er zijn enkele gemeenschappelijke elementen met de constructies uit het communistische tijdperk.

Er wordt publiciteit gegeven, er wordt een volstrekt overbodige greppel gebouwd en vervolgens wordt deze greppel gepresenteerd als iets dat Polen beschermt, onze vrijheid verdedigt. Stalin presenteerde op dezelfde manier diverse idiote ideeën - als iets om de Sovjet-Unie te beschermen.

Tijdens de opening stonden er politieagenten en bewaakten, ik weet het niet, tegen meeuwen denk ik. Zodat de meeuwen, kwaad dat hun nesten werden vernietigd door de mensen van Wet en Rechtvaardigheid, hen niet zouden aanvallen, zoals in de Hitchcock-film The Birds. Dat was waarschijnlijk het enige gevaar voor de hoogwaardigheidsbekleders die zich daar verzamelden. Omdat ze de vogels op het Vistula Spit grote schade toebrachten.

[XX]Managers van staatsbedrijven betalen aan de Wet en Rechtvaardigheid partij

Managers van staatsbedrijven die door de Wet en Rechtvaardigheid partij zijn benoemd, storten enorme bedragen op rekeningen van Wet en Rechtvaardigheid, zelfs tot 50.000 złoty per persoon. Steeds meer namen komen aan het licht en PiS haalt zijn schouders op en zegt dat er geen zaak is omdat het legaal is. Geen zaak?

- Ik ben geen jurist, maar veel juristen zeggen dat dit een voorbeeld is van wanbeheer en eigenlijk van politieke corruptie. Want als je iemand aanneemt zonder kwalificaties, hem veel geld geeft, en vervolgens dat geld betaalt aan degene die hem inhuurt, lijkt me dat niet legaal.

Om welke reden? Het is tenslotte schaamteloze corruptie. Ze krijgen enorme bedragen voor niets. En later betalen ze hun weldoeners, de Wet en Rechtvaardigheid partij, daarvoor terug. En die betalen ze van ons geld. Als dit geen corruptie is, dan weet ik niet wat wel.

Nou, maar ze betalen al uit hun privé-zak, van wat ze hebben verdiend.

- Maar die privé-zak is vooraf volgepompt met staatsgeld. De rechtbanken zullen dit beoordelen, denk ik. Ik zeg niet eens meer of het moreel is, want wat kan hen de moraal schelen. Maar het is fraude, het bedriegen van de staatsbegroting.

De staatsbegroting is immers niet bedoeld om de privé-paleizen van Obajtek en anderen op te pompen. Dit is niet legaal. Vraag mec. Giertych, hij gaf voorbeelden van paragrafen en zei dat het fraude is.

1e Deel van . . . . . . . . . . . wordt vervolgd

Bron: wyborcza.pl przez Dorota Wysocka-Schnepf       język po Polsku

Pieszyce

2e deel van . . . . . . . . . . .

Niesiołowski: JPII-monumenten moeten discreet worden verwijderd. Het is niet langer te verdedigen

Maar het "villa plus" programma is legaal, omdat PiS de wet zo vroeg voor zichzelf heeft veranderd dat het zulke dingen kan doen. En minister Czarnek verdedigt dit mechanisme de hele tijd hard, ook al blijkt uit peilingen dat de overgrote meerderheid van de Polen vindt dat hij zijn post moet verliezen. Wat zijn uw gedachten hierover?

- Ten eerste zou iemand als Czarnek nooit minister mogen worden. Hij is een compromitterende figuur. Hij zegt schandelijke dingen, hij beledigt leraren, en hij had zijn post allang moeten verliezen vóór deze "villa plus".

En ik weet ook niet of dit legaal is. Het is immers een zeer vergelijkbaar mechanisme - het pompen van publieke, begroting, d.w.z. ons geld, in de privé zakken van PiS hoogwaardigheidsbekleders.

Het maakt niet uit via welke weg ze dat doen. Of het nu via stichtingen is of via verschillende schijninstellingen. Als een of ander bedrijf, bijvoorbeeld na het sluiten van de competitie, enorme bedragen ontvangt als het geen kwalificaties heeft - dan is dat waarschijnlijk wanbeheer. Er zijn paragrafen zoals dat. Het is hetzelfde.

Trouwens, Czarnek doet iets anders. Ik ben er een beetje bekend mee, ik zit in het universitaire milieu - alle programma's die hij financiert in de scholen zijn ofwel "de vervloekte soldaten" of de strijd tegen abortus. Voornamelijk dat soort onderwerpen worden daar gefinancierd. Of in universiteiten - sommige kerkelijke instellingen en JPII.

Dit is het volgende probleem - al deze monumenten voor JPII moeten discreet worden verwijderd. Het is niet langer mogelijk om hem te verdedigen. De feiten die bekend zijn en nog bekend zullen worden, bewijzen dat de paus pedofielen gewoon in de doofpot heeft gestopt. En eigenlijk zou deze figuur langzaam vergeten moeten worden. Monumenten daarentegen zullen worden verwijderd, vroeg of laat.

Of de Katholieke Universiteit van Lublin - een intellectuele ellende. Czarnek vernietigt de Poolse wetenschap. Want wat heeft het voor zin om wetenschapper te zijn, wat heeft het voor zin om te studeren, wat heeft het voor zin om over literatuur te leren, als het voldoende is om een artikel te schrijven over de grootsheid van JPII? Dat is de richting waarin de overheidssubsidies gaan en dat is wat de meeste nieuwe professoren zijn.

Het is ongehoord, want het is precies hetzelfde - alleen onder een ander label - als in de communistische tijd: toen werden er werken gefinancierd over Lenin, over de Sovjet-Unie, over Dzerzjinski, over Marchlewski. En momenteel worden verschillende werken over Wet en Rechtvaardigheid of kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders gefinancierd.

Een walgelijk voorbeeld van verspilling van overheidsgeld. Czarnek is hiervoor verantwoordelijk, en ik denk dat ook hij op het proces van de PiS-ers zal verschijnen. Want ik denk dat er een proces komt als deze dictatuur valt. En Czarnek zal een hoge plaats innemen op de bank van de beschuldigden.

Ik moet echter toegeven dat de woorden die u zojuist over Johannes Paulus II heeft gesproken mij verbazen. U, een man die jarenlang verbonden was met de Kerk, met de Christelijke Nationale Unie, - dat alles?

- Ik geloof in God. Voor mij is elke vogel, elk insect, elke bloem, elke plant het bewijs dat God bestaat. En dat is de bron van mijn geloof, niet JPII, Jędraszewski of Rydzyk. Het spijt me zeer.

Ik zal het nog een keer herhalen. Er komen documenten uit en ze pakken het helemaal niet aan. Als er niets van dien aard is gebeurd, begrijp ik dat Dziwisz, die nog leeft, zal rechtvaardigen dat dit laster en laster is en dat dit allemaal niet waar is.

Maar deze Degolado, de crimineel, die de paus op het hoofd aait en hartelijk begroet, komt naar buiten, iets ongehoords! Er zijn documenten, er zijn films en Dziwisz rent weg van journalisten. En hij liegt dat hij geen brief heeft gekregen, en dan bewijzen ze hem dat hij dat wel heeft gedaan.

Tenzij deze mensen zich kunnen verdedigen. Maar de paus heeft geen verdedigers, alleen kleppers die gedachteloos ontkennen en dreigen. Er zijn bedreigingen dat als iemand zegt dat de paus pedofielen bedekte, ze hem dan, ik weet het niet, stilletjes zullen vermoorden? Ja, hij dekte pedofielen, zo blijkt.

Het is de vraag of hij bij bewustzijn was, of hij bewust was, of hij naïef was. Dit zijn allemaal zeker verzachtende omstandigheden, maar in zijn geheel is het geen figuur voor de altaren.

Terug naar het "villa plus" programma - Waarom is minister Czarnek zo zelfverzekerd, grenzend aan misschien zelfs arrogantie? Waarom heeft hij zo'n houding aangenomen? Omdat voorzitter Kaczyński hem het groene licht gaf?

- Hij heeft de mentaliteit van een dictator en voelt de macht van al die milities. Hij verschuilt zich achter politiekordons, achter het enorme staatsapparaat, achter de politieke politie, achter de milities van verschillende Bąkiewiczs - ik weet zijn naam nog, maar die Bąkiewicz schijnen ze al afgezet te hebben - achter dit soort mensen. Hij denkt dat hij straffeloos is.

Dit leek het geval te zijn voor alle dictators. Als je de val van dictaturen volgt, vallen ze vaak als gevolg van oorlog. En deze dictator, bijvoorbeeld Hitler, zag op de kaart dat de geallieerden naderden, dat het Rode Leger naderde. En hij wist, hij begreep dat dit het einde was.

Nu is er geen leger dat oprukt naar Wet en Rechtvaardigheid. En daardoor denken ze dat ze ongestraft zijn. Maar dat zijn ze niet. Er komen verkiezingen. Ze zullen proberen ze te manipuleren, ze zullen op hun kop gaan staan. Je ziet het al - al deze veranderingen in de kieswet, dit is een poging om de verkiezingen te manipuleren.

Maar ik denk dat de haat tegen PiS zo groot zal zijn dat het niet zal lukken. Of ze zullen leiden tot een sociale explosie, ik weet het niet.

Deze overmoed van Czarneki, deze ongehoorde overmoed van bijna allemaal, ze gedragen zich in het algemeen alsof ze voor altijd zullen regeren. Dit is een kenmerk van dictaturen.

Ik heb veel bestudeerd, onderzocht, geschreven, en als je de propaganda van dictators volgt en leest, blijkt dat. Het is verbazingwekkend hoe regimes zich gedroegen toen ze op het punt stonden te vallen. Bijvoorbeeld, zo'n Mussolini, toen hij regeerde in die Republiek van Salò in Noord-Italië, bespraken ze plannen om Kroatië te veroveren toen de Amerikanen al in Venetië waren.

Ik wil niet vergelijken, ik zeg nogmaals - dit zijn geen moordenaars, en dat waren moordenaars.

Het zijn clowns, maar ongelooflijk hebberig naar geld. Als ze gewoon clowns zijn, is dat alles, maar het zijn gewoon clowns die hebberig zijn naar ons geld.

Czarnek's gedrag komt voort uit overmoed, uit domheid, uit kortzichtigheid. Hij denkt dat hij eeuwig zal zijn, dat hij eeuwig zal regeren, dat PiS er altijd zal zijn. Ik denk dat ze bitter teleurgesteld zullen worden. Hopelijk al dit jaar.

2e Deel van . . . . . . . . . . . wordt vervolgd

Pieszyce

3e Deel van . . . . . . . . . . .

Een uitbundig verjaardagsfeest voor assistent Czarnek in de Opera van Wrocław

Wat dacht u ervan om minister Carnek te prijzen voor zijn innovatieve benadering van de opera? In het operagebouw van Wrocław werd een banket gehouden om de verjaardag van de assistent van de minister te vieren. Naast het hoofd van het ministerie van Milieu en Nationaal Erfgoed waren er andere hoogwaardigheidsbekleders van de Wet en Rechtvaardigheid partij, en vanaf het podium - een operapodium, wil ik benadrukken - klonken disco-poloritmes en "Majteczki w kropeczki".

- Nou, mooi. Men kan u feliciteren met uw smaak, gevoel en respect voor de Poolse cultuur en traditie. Zielig, dat is wat clownerie is. Als al dit Wet en Rechtvaardigheid beperkt bleef en als het uitliep op zo'n clownerie dat er in de opera dit soort liederen gezongen zouden worden, zou men kunnen zeggen: laat ze de clown uithangen. Ze zouden er misschien zelfs naar willen luisteren.

Maar er volgen ernstiger zaken, en dus ook menselijk leed. Toegegeven - ik zeg het nogmaals - ze moorden niet. Deze ongelukken van Adamowicz, Blida, Stachowiak die door politieagenten in Wrocław zijn gedood, zijn volgens mij "arbeidsongevallen". Dat het geen bewuste beslissingen zijn.

Hoewel propagandisten verantwoordelijk zijn voor Adamowicz. Het lijkt een beetje op de moord op Narutowicz. Er wordt een sfeer van opruiing gecreëerd en een of andere gek, een psychopaat die denkt dat hij een patriot is, vermoordt net als Niewiadomski.

De opera in Wrocław is een voorbeeld van de clowneske praktijken van PiS. Het roept zelfs medelijden op met deze mensen. Dat in de opera van Wrocław? Zoiets? Het zal, ik weet het niet, op een of andere manier opgefrist moeten worden als het allemaal instort. Deze gebouwen moeten worden gedesinfecteerd en de monumenten voor deze pseudo-helden ontmanteld. Er ligt veel werk voor ons.

Niesiołowski: Deze Obajtek heeft geen schaamte

En hoe zit het met Orlen, dat opschept over de recordwinsten die het bedrijf heeft gemaakt toen de Polen eind vorig jaar gedwongen werden de kennelijk opgeblazen brandstoftarieven te betalen?

- Dit is brutaal. Ik weet niet of dit niet ook een misdaad is. Een monopolist verhoogt de prijs en wat moeten wij doen, niet kopen? Ik, toegegeven, roep in mijn journalistieke teksten: "Laten we Orlen boycotten!".

Maar het boycotten van Orlen heeft zo weinig effect dat de prijzen bij andere stations vergelijkbaar zijn, want als Orlen praktisch een monopolist is, dicteert het de prijzen. En dan heeft het enorme winsten en schept erover op. En wij betalen ervoor.

Er is geen schande in deze Obajtek. Hoeveel paleizen kun je hebben, hoeveel huizen en villa's kun je hebben? Bijna zoals Mobutu Sese Seko. Het maakte ons altijd aan het lachen - Mobutu, Gaddafi, Keizer Bokassa. Waarom hebben ze die miljarden nodig, die diamanten, die rekeningen?

Waarom heeft Obajtek een tiende villa nodig, een paleis, nog een stuk land op naam van zijn vrouw, waarom heeft hij dat allemaal nodig? Dat is wat het is - deze ongehoorde hebzucht naar geld en eer.

Obajtek's winst komt niet van zijn genialiteit of spaarzaamheid, maar van het verhogen van de prijs. Hulpeloze mensen die veroordeeld zijn tot het betalen aan een monopolie. Andere monopolisten hebben ook zulke winsten, en het is gas PGNiG, en de spoorwegen kunnen dat, omdat ze in principe geen concurrentie hebben. Ze kunnen de prijs naar believen verhogen en dan opscheppen over hoe ze geld verdienen en zichzelf betalen.

Ongehoorde schaamteloosheid en onbeschoftheid.

Aan het begin van het jaar was Orlen de grootste importeur van ruwe olie uit Rusland in de Unie.

En bovendien blijkt dat Orlen in januari nog steeds olie van Rusland kocht, al een heel jaar sinds het begin van de oorlog, en wat erger is - het was Poetin die de olietoevoer naar Polen stopzette, niet Polen. Maar de PiS regering vond het blijkbaar niet erg.

- Nee, dat deed het niet. Ze zijn hebberig naar geld, zoals elke bende. Dat is het belangrijkste kenmerk van bendes - hebzucht naar geld. Poetin betaalde en wat waren deze patriottische verzekeringen waard?

Nee, nee, wij betaalden Poetin.

- Maar Poetin gaf olie. Hij gaf het niet gratis. Alleen het mechanisme is dat al deze patriottische bezweringen, dat wij de eersten zijn die oproepen tot een boycot, om te vechten tegen Rusland, om Rusland te boycotten, dat wij hier zijn om de vrijheid van Oekraïne te bewaken, deze verklaringen, deze vlaggen, deze bijeenkomsten, dit handgezwaai van Zelensky of Morawiecki, en tegelijkertijd wordt er stilletjes onder de tafel veel geld betaald aan Poetin,

Poetin koopt of fabriceert wapens en vermoordt Oekraïners. PiS is geen bloedige dictatuur, het is gewoon een grote gruwel. En dit is zelfs op dit gebied van de vlag, waar het leek dat het hier tenminste op de een of andere manier goed was. Dat hij met die rood-witte vlag zwaait, en hij heeft enigszins gelijk, want van sympathie voor de Russen kan niet gesproken worden.

Het blijkt echter dat hij dat niet is. Dat hij luidkeels deze waardeloze verklaringen aflegt en rustig handelt en Rusland enorm veel geld geeft. Poetin kreeg miljarden voor wapens en met die wapens worden Oekraïners vermoord. Walgelijk.

Kantar Public peiling. PiS nog steeds voor op KO

U bent erg kritisch over PiS, maar u ziet zeker de peilingen - die laten zien dat de waardering van PiS de laatste tijd niet echt is veranderd.

- Niet waar, ze hebben veel bewogen. Want ze hadden 40 procent, wat mij diep deed wanhopen, en op dit moment hebben ze ongeveer 30 procent, en in sommige peilingen zelfs minder. Dus ze hebben ongeveer een dozijn procent verloren, wat veel is.

Aan de andere kant zijn deze percentages duidelijk te hoog. Er is een ongelooflijk fanatisme gevoed door de Kerk. De rol van de kerk is schandalig, want zij steunt de dictatuur, het regime, de diefstal en de publieke media, die één grote propagandakoker van het regime zijn. Het blijkt dat het voor deze 30 procent genoeg is. Maar het is slechts 30 procent.

Senaatspact. Niesiołowski: Ik sluit niet uit dat ik op deze lijst kom te staan

De oppositie is erin geslaagd een senaatspact samen te stellen, concrete namen ontbreken nog. U zei onlangs dat u niet uitsluit dat u zich kandidaat stelt, heeft u al een besluit genomen?

- Ik heb nog geen besluit genomen. Want ik weet niet echt van welke gezamenlijke lijst ik me kandidaat zou kunnen stellen, en ik ga zeker niet van één partij. Dus liever niet, maar ik sluit het niet uit. In het Senaatspact zouden de kandidaten gemeenschappelijk zijn, dus ik zou zo'n gemeenschappelijke kandidaat kunnen zijn.

En waarom is in het geval van de Senaat de oppositie wel in staat zich te beheersen, maar voor de Sejm zijn de vier partijen niet in staat een akkoord te sluiten?

- Omdat het voor de Senaat veel gemakkelijker is. In het geval van de Sejm is er een strijd om invloed, om de plaats van een bepaalde partij, dat is veel moeilijker en dat is te begrijpen. Hoewel, aan de andere kant, men zou zich er ook overheen kunnen zetten en instemmen.

Het is niet de eerste keer dat kandidaten voor de senaatsverkiezingen gezamenlijk zijn. Er is echter maar één keer een dergelijke gezamenlijke lijst voor de Sejm geweest - onder OKP-voorwaarden. En toen werkte het.

Maar per slot van rekening zijn deze verkiezingen net zo belangrijk als die van 1989, dus misschien doen we het ook deze keer goed?

- Voorlopig zien we dat niet gebeuren, helaas. Maar dan de lijst van burgercomités, dan OKP - ja, het was een grote succesvolle politieke beweging en een enorm succes. 1918 en 1989 waren de twee grootste Poolse successen van de 20e eeuw.

Misschien is de gezamenlijke lijst nog niet verloren, dat weet ik niet. Maar een gezamenlijke lijst voor de Senaat is al iets. Er is enig perspectief. En of ik op die gezamenlijke lijst kom, dat sluit ik niet uit.

Eind deel 3 . . . . . . . . . . . Einde artikel

Het was denk ik de moeite waard dit te vertalen.