Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Leszek Miller over grote steun voor PiS

Gestart door Pieszyce, 2 april 2023, 23:29

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Leszek Miller over grote steun voor PiS
gedemoraliseerde macht demoraliseert samenleving

oprac. Marta Zdanowska
31 maart 2023

Volgens Leszek Miller is de enige hoop voor de oppositie om de verkiezingen te winnen het hoofd van de PO, Donald Tusk. - De andere leiders daarentegen lijken de gruwel van de situatie niet te beseffen,' oordeelde de oud-premier in TOK FM, die aankondigde niet meer mee te doen aan de verkiezingen.

Leszek Miller is vanaf 2019 Europarlementariër en zal, zo kondigde hij aan, niet meer meedoen aan verkiezingen. Zoals hij in de Ochtend van Radio TOK FM verklaarde: "PESEL is onverbiddelijk". - De tijd is ook onverbiddelijk, dus er komt een punt waarop je moet nadenken of het de moeite waard is om nog een paar jaar voor je te hebben waarin de kalender niet regeert," zei hij in een interview met Maciej Głogowski. En hij voegde eraan toe: "Nadat ik er nog eens over had nagedacht en met mijn dierbaren had gesproken, besloot ik dat het genoeg was."

Het EP-lid voerde aan dat het zijn eigen beslissing was, die niet was ingegeven door een gebrek aan politieke voorstellen. - Verschillende politici hebben me gevraagd of ik me kandidaat zou willen stellen. Ik erken gewoon dat mijn activiteit, opgevat als deelname aan opeenvolgende verkiezingscampagnes, uitgeput is," zei Miller.

"Gedemoraliseerde macht demoraliseert een groot deel van de Poolse samenleving".

De gast van TOK FM gaf commentaar op de verdeling van de krachten op het politieke toneel die uit recente peilingen naar voren komt. Volgens een enquête van het bedrijf Ipsos voor TOK FM en OKO.press zouden de verkiezingen, als ze nu zouden worden gehouden, worden gewonnen door Wet en Rechtvaardigheid met de steun van 34 procent van de ondervraagden. De Burgercoalitie zou door 27 procent van de ondervraagden worden gesteund.

Volgens de voormalige premier is de enige hoop voor de oppositie om de verkiezingen te winnen het hoofd van het Burgerplatform, Donald Tusk. - De andere leiders daarentegen lijken de gruwel van de situatie niet te beseffen. Zij blijven geloven dat zij deelnemen aan een verkiezingscampagne die lijkt op alle voorgaande. Dat de mechanismen van de liberale democratie in Polen nog steeds van kracht zijn en dat er geen gevaar is voor een soort staatsgreep als het misgaat," oordeelde Miller.

Zoals hij zei, kan de nog steeds grote steun voor Wet en Rechtvaardigheid (PiS) erop wijzen dat "de gedemoraliseerde macht een groot deel van de Poolse samenleving demoraliseert". - Dit moet duidelijk gezegd worden. Al degenen die, ondanks alle schandalen, alle dieverij, het monsterlijke nepotisme, de opbouw van een oligarchie en dictatuur voor onze ogen, al degenen die het niet erg vinden, dergelijke mechanismen willen. Dit is de extreme demoralisatie van een deel van de Poolse samenleving," benadrukte de voormalige premier.

De TOK FM gast voegde eraan toe dat "we elke dag getuige zijn van nieuwe degeneraties, het bewijs van hoe de Wet en Rechtvaardigheid partij de staat gebruikt voor haar eigen doeleinden en voor regelrechte diefstal". - Toch wordt deze kring van bijvoorbeeld 30 procent van de Polen die PiS steunen niet kleiner. Men kan dus zeggen dat de processen van verval, de processen van demoralisatie steeds dieper gaan," meent de gesprekspartner van Maciej Głogowski.

"PiS kan de verkiezingen verliezen, maar zal de macht niet opgeven".

Volgens Leszek Miller kan dit alleen worden tegengegaan door een gezamenlijke lijst van een verenigde oppositie. - Het gaat er namelijk niet om dat je naar de eindstreep rent, het gaat erom dat je eerst rent, want dan krijg je de prijs van het d'Hondt-systeem (de manier waarop de stemmen worden omgezet in een zetellijst - red.). Het verbaast me hoeveel politieke activisten ofwel doen alsof ze dit niet begrijpen, ofwel een zodanige interne druk in hun groeperingen hebben dat ze zich niet rationeel kunnen gedragen," zei hij.

Volgens hem is een dramatisch scenario voor Polen waarschijnlijk. - Ik ga ervan uit dat Wet en Rechtvaardigheid de verkiezingen kan verliezen, maar zij zullen de macht niet opgeven. Laten we denken aan de scènes van voor het Amerikaanse Congres toen Trump de macht niet wilde opgeven. Het leek onwaarschijnlijk, en toch gebeurde het. Dus in Polen kunnen we soortgelijke beelden zien, misschien nog drastischer," concludeerde Leszek Miller.

Bron:    tokfm.pl przez Marta Zdanowska     język po Polsku