Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tomasz Lis herinnert zich Gawryluk en Rymanowski

Gestart door Pieszyce, 17 april 2023, 15:59

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tomasz Lis herinnert zich Gawryluk en Rymanowski...
De propagandisten zullen hem niet vergeven!

15 april 2023

Verraders van de media.

Tomasz Lis heeft een boek geschreven met de titel "Na Żywo". De première vindt plaats op 17 april, maar het genereert nu al veel opwinding.

In een fragment verwijst Lis naar Dorota Gawryluk en Bogdan Rymanowski, die de PiS partij helpen op Polsat.

- Voor de partij en kameraad Jaroslaw zal Gawryluk alles doen. Op televisie is ze heel handig. Het is zo'n basale handigheid: ik kom binnen, ik lees, ik schijt niet in mijn broek, ik val niet van mijn stoel. Maar deze behendigheid is jarenlang gewijd aan een slechte zaak, die ik professioneel en moreel nogal compromitterend vind", aldus Lis.

- (Rymanowski) Hij is geen tragische figuur, maar hij is op de een of andere manier gekraakt. Hij was bij TVN, daar paste hij nooit omdat hij probeerde volks-conservatief te zijn, vandaar de overstap naar Polsat, waar hij beter past. Het leek mij dat deze overgang deel uitmaakte van een grotere deal, niet noodzakelijkerwijs media-zakelijk, maar politiek. Rymanowski is een PiS-aanhanger, dat steekt hij niet onder stoelen of banken. Hij doet het intelligenter dan sommigen, maar minder intelligent dan men zou denken," merkt Lis op.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Tomasz Lis werd door de openbare aanklager naar een psychiater verwezen
"Welkom in de USSR".

oprac. Marta Ossowska
15 april 2023 

De journalist is beschuldigd van online reclame voor alcoholische dranken. Tomasz Lis heeft bekendgemaakt dat de openbare aanklager hem heeft verwezen voor een psychiatrisch onderzoek, dat hij van plan is te ondergaan.

Tomasz Lis hoorde op vrijdag 14 april een aanklacht wegens reclame voor alcoholische dranken. Zoals een woordvoerster van het Openbaar Ministerie in het district Warschau, aanklager Aleksandra Skrzyniarz, meldde, werd de journalist beschuldigd van het promoten van wodka, brandy, whisky en likeuren, waarvan de advertenties werden geplaatst in een bijlage van het weekblad Newsweek, in de tijd dat Lis hoofdredacteur van de krant was.

"De advertenties bevatten het grafische merk van de producent, de merknaam, de prijzen van de producten en links naar websites waar alcohol kon worden gekocht", aldus de verklaring. - vermeldde de verklaring.

Tomasz Lis heeft uitgehaald naar de PSL leider. Er is een reactie

Tomasz Lis heeft een verklaring afgelegd bij het Openbaar Ministerie en geeft geen schuld toe. Hem hangt een boete van tussen de 10.000 en 500.000 złoty boven het hoofd. Dezelfde aanklachten werden onlangs behandeld tegen de eigenaren van Manufaktura Piwa Wódki i Wina, Jakub W. en Janusz Palikot.

De journalist twitterde over wat hij beschouwt als een absurd bevel van het openbaar ministerie.

"Vanwege de absurde aanklacht tegen mij en het feit dat ik neurologisch behandeld ben (4 beroertes), heeft de officier van justitie mij verwezen voor een verplicht psychiatrisch onderzoek. Ik zal natuurlijk gaan (ik weet niet of dit een aanwijzing is voor geestelijke gezondheid of het tegenovergestelde). Welkom in de USSR". - schreef Tomasz Lis.

Degenen die commentaar gaven op de post merkten op dat bij strafrechtelijke procedures voor mensen die een neurologische behandeling ondergaan, een psychiatrisch onderzoek een standaardprocedure is.

Zoals bekend kreeg Tomasz Lis zijn eerste beroerte in 2015, zijn tweede in 2017 en zijn derde in 2019. De laatste keer dat hij om deze reden in het ziekenhuis werd opgenomen was in oktober 2022, net na het lopen van een marathon.

Tomasz Lis's carrière aan het wankelen gebracht

Tomasz Lis was journalist bij de Poolse televisie in de jaren negentig, hij leidde "Wiadomości" en was correspondent vanuit de VS. Tussen 1997 en 2004 was hij verbonden aan de redactie van "Fakty" TVN, en vervolgens in 2004-2007 aan "Wydarzeń" Polsat. Hij werkte ook samen met talrijke persorganen, waaronder "Wyborcza", "Wprost", "Polska The Times". Vanaf 2012 was hij hoofdredacteur van "Newsweek", maar in mei vorig jaar nam hij in onderling overleg abrupt afscheid van de redactie. De redenen voor het ontslag werden niet openbaar gemaakt.

Een maand later beschreef Wirtualna Polska-journalist Szymon Jadczak de verhoudingen die heersten in de door Lis geleide redactie. Zijn ondergeschikten beschuldigden hem er onder meer van de medewerkers tot paniekaanvallen aan te zetten, hen te vernederen, vulgaire en seksistische opmerkingen te maken en een sfeer van onbeschoftheid te creëren.

Bron:    teleshow.wp.pl przez Marta Ossowska      język po polsku

Pieszyce

Het opruimen van tegenstanders van deze regering gaat beginnen, welkom in de USSR 2.0