Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wetenschapper bekritiseerde Macierewicz's opdracht, aanklager klaagde hem aan

Gestart door Pieszyce, 21 april 2023, 20:09

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wetenschapper bekritiseerde Macierewicz's opdracht, aanklager klaagde hem aan
Er is een gerechtelijke uitspraak

Klaudia Ziółkowska
20 april 2023

Ik voel me enigszins beschaamd dat zoveel tijd en onnodige energie van belangrijke mensen wordt besteed aan een zaak die natuurlijk belangrijk is in de context van sociale polemieken, maar niet op zo'n manier dat het op de agenda van de rechtbank terechtkomt," zei Dr. Marek Michalewicz voor de rechtbank van de hoofdstad. De wetenschapper beschuldigde de subcommissie van Smoleńsk van onregelmatigheden. Na kritiek beschuldigde het openbaar ministerie hem van een misdrijf. Dinsdag nam de rechtbank een beslissing in de zaak.

Dr. Marek Michalewicz, voormalig hoofd van het Interdisciplinair Centrum voor Wiskundige en Computermodellering van de Universiteit van Warschau, sprak zich kritisch uit over het rapport van de parlementaire subcommissie die de omstandigheden van de ramp in Smolensk onderzoekt. Ook ontkende hij de verzekeringen van Macierewicz over de samenwerking van het door hem geleide instituut met de parlementaire subcommissie. Hij plaatste bewijzen in die zin online.

De rector van de Universiteit van Warschau heeft een aanklacht ingediend bij het Openbaar Ministerie met betrekking tot zijn voormalige werknemer.

We schreven voor het eerst over de zaak in oktober 2022, op dat moment was alleen een onderzoek gaande, Dr Michalewicz werd niet aangeklaagd. Twee maanden later concludeerde het openbaar ministerie echter dat de wetenschapper een misdaad had begaan en stuurde het een aanklacht tegen Marek Michalewicz naar de districtsrechtbank van Warszawa Śródmieście.

Dr. Marek Michalewicz voor een rechtbank in Warschau Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Foto . . . . . . .

Betaalmuur:

Bron: tvn24.pl       język po Polsku

Pieszyce

Hij bekritiseerde de subcommissie van Macierewicz
De rechtbank besliste in de zaak van de wetenschapper

20 april 2023

Marek Michalewicz kwam in het vizier van het openbaar ministerie nadat hij kritiek had geuit op de Smoleńsk subcommissie van Anton Macierewicz. De aanklacht betrof "het vervaardigen van computerprogramma's die zijn aangepast om een misdrijf te plegen". Het ging om links naar documenten die door de wetenschapper waren gepubliceerd met betrekking tot de samenwerking van het Interdisciplinair Modelleringscentrum van de Universiteit van Warschau en de subcommissie. "Waarom wordt deze overeenkomst geheim gehouden voor het publiek?" De rechtbank heeft de indruk dat dit een trend is die vreemd is aan de moderne samenleving, oordeelde rechter Tomasz Trębicki bij het uitvaardigen van het besluit tot stopzetting van de procedure.

Dr. Marek Michalewicz is het voormalige hoofd van het Interdisciplinair Centrum voor Wiskundige en Computermodellering van de Universiteit van Warschau van 2018 tot 2021. Nadat Antoni Macierewicz in april vorig jaar het rapport van zijn subcommissie over de ramp in Smoleńsk had gepresenteerd, waarin de ICM UW werd genoemd als een van de entiteiten die meewerkten aan de reconstructie van de structuur van het Tu-154M vliegtuig en de simulatie van de vlucht en de impact op de grond, ontkende Michalewicz publiekelijk zijn woorden.

- Er is absoluut nooit sprake geweest van samenwerking van wetenschappelijke medewerkers van ICM met de subcommissie", zei hij in een interview met Gazeta Wyborcza, waarin hij uitlegde dat de instelling alleen haar supercomputer en software beschikbaar stelde om berekeningen uit te voeren voor externe consultants die door de subcommissie waren ingehuurd, als onderdeel van haar commerciële activiteiten.

In het interview onthulde het voormalige hoofd van ICM ook dat "83 procent van de computertaken nooit werd voltooid". - Ik was vanaf het begin sceptisch omdat ze de omvang van hun behoeften niet begrepen. Ze beweerden dat ze hun berekeningen in drie dagen zouden afronden. Ik zei dat dat onmogelijk was. Zulke dingen moeten drie maanden, zes maanden berekend worden," meent hij. - Het was onwetenschappelijk tot op het pijnlijke af", beoordeelde hij de bevindingen van het rapport van de subcommissie.

In mei stuurde de rector van de Universiteit van Warschau een bericht naar het bureau van de openbare aanklager waarin hij suggereerde dat Michalewicz mogelijk "een computerprogramma had geproduceerd om een misdaad te plegen", zoals tvn24.pl in oktober onthulde. Twee maanden later stuurde het openbaar ministerie een aanklacht tegen de wetenschapper naar de districtsrechtbank van Warszawa Śródmieście.

Het openbaar ministerie beschuldigde Michalewicz van "het produceren van computerprogramma's die zijn aangepast om een misdaad te plegen". Het ging om de links die hij op sociale media publiceerde naar documenten over de samenwerking van het ICM met de subcommissie van Smolensk.

- Ik heb links gegeven naar documenten die de zaak behandelden. Ik geef toe dat deze niet openbaar waren. Het was misschien illegaal, maar ik neem mijn verantwoordelijkheid omdat het mijn morele en sociale plicht is, als wetenschapper, om aan de kant van de waarheid te staan," is zijn commentaar op de situatie in Facebook en LinkedIn posts geciteerd door tvn24.pl.

Op dinsdag heeft de rechtbank in Warschau besloten dat de handeling van Dr. Michalewicz niet de tekenen van een verboden handeling droeg, zoals aangegeven in het artikel waarop de aanklacht was gebaseerd door het openbaar ministerie en heeft zij, overeenkomstig het verzoek van de raadsman van de wetenschapper, de zaak geseponeerd.

- Er zijn twee openbare lichamen die met elkaar samenwerken. Dit is niet geheim in de zin van de regelgeving inzake geheime informatie, daar twijfelen we niet aan. Dus we hebben een overeenkomst tussen de Universiteit van Warschau en een subcommissie die werkt met publiek geld voor het algemeen belang. In naam waarvan is deze overeenkomst geheim voor het publiek? De rechtbank is van mening dat dit een tendens is die vreemd is aan de moderne samenleving," zei hij, geciteerd door tvn24.pl. Rechter Tomasz Trębicki, die de beslissing rechtvaardigt.

Antoni Macierewicz blijft bij de Smolensk moord theorie. Op maandag diende de subcommissie van Smoleńsk een kennisgeving van verdenking in "van de moord op president Lech Kaczyński en de verwijdering door moord van het constitutionele orgaan van de Republiek Polen en de moord op 95 andere personen".

Bron:  tvn24.pl, "Gazeta Wyborcza",  wiadomosci.onet.pl  przez kba [/ur]    język po Polsku