Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

CBA dienst valt binnen bij de gynaecoloog in Szczecin

Gestart door Pieszyce, 23 juli 2023, 00:38

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

CBA dienst valt binnen bij de gynaecoloog in Szczecin
Rechtbank: "in beslagname patiëntendossiers" was ontoelaatbaar

22 juli 2023
Agata Szczerbiak

Ze stormden naar binnen, stortten zich op de kasten en namen wat ze wilden. Zo kan de interventie in januari in de praktijk van dokter Maria Kubisa in het kort worden beschreven. De rechtbank heeft zojuist bepaald dat het meenemen van de dossiers van alle patiënten van de dokter door de CBA-agenten onacceptabel was. Dit is de tweede keer deze week dat we te horen krijgen dat als de diensten in iemands belang handelen, het waarschijnlijk alleen in hun eigen belang is.

De beslissing van de districtsrechtbank van Szczecin-Prawobrzeże en Zachód, uitgevaardigd op vrijdag 21 juli, heeft betrekking op de interventie van de CBA in januari in het kantoor van gynaecoloog Maria Kubisa. Ter herinnering: agenten van de CBA drongen haar privépraktijk binnen en namen sinds 1996 medische kaarten van patiënten en hun medische geschiedenis in beslag. - Gevoelige gegevens van duizenden mensen die zwanger waren, miskramen hadden en ziek waren. De actie verraste de arts en door de manier waarop het werd uitgevoerd, leek het alsof er zojuist in allerijl een illegaal bedrijf was gesloten. Agenten stormden binnen, haastten zich naar de kasten en namen wat ze wilden. Zo kort kan deze interventie in januari worden beschreven. De privételefoon van de gynaecologe en haar notitieboekjes werden ook in beslag genomen.

Volgens het verslag van de arts, gepubliceerd op OKO.press, zag het er als volgt uit: "Ik ben net klaar met mijn diensttijd in Nowogard na twee moeilijke keizersneden. Ik keer terug naar huis. Ik heb twee patiënten die ik heb geopereerd op afroep. Als er iets zou gebeuren, zouden ze me bellen vanaf de afdeling en zou ik terugkeren naar het ziekenhuis. Maar er kloppen diensten op mijn deur. (...) Ze hebben een huiszoekingsbevel van de officier van justitie met de naam van een patiënt die ik niet eens opereer. Ik leg uit dat ik haar niet in mijn dossier heb. Maar ze luisteren niet. Ze pakken twee laptops met mijn codes voor Duitse kantoren, pins, rekeningnummers. En dan halen ze uit de lades het hele dossier van mijn patiënten sinds 1996. Ik vraag ze om dat niet te doen, dat ik dan geen patiënten meer kan behandelen. Maar dat helpt niet. Dus vraag ik ze om de hele kast te nemen omdat de documenten alfabetisch zijn gerangschikt en door elkaar zullen raken. Maar ze luisteren niet en stoppen ze in enveloppen. (...) Ook al zeg ik dat ik contact moet hebben met het ziekenhuis omdat ik daar twee postoperatieve patiënten heb, ze grissen de telefoon uit mijn hand. Ze nemen ook mijn notitieboekje met mijn cytologie-uitslagen van 2020 mee. Ik ben er kapot van. Dit gaat over de gezondheid van mijn patiënten. Als iemand baarmoederhalskanker heeft, zijn de cytologie-uitslagen heel belangrijk voor de behandeling."

Het zou gaan om een 'abortusmiddel'.

Een woordvoerder van het Regionale Kantoor van de Aanklager in Szczecin, Marcin Lorenc, legde Polityka destijds uit dat het veiligstellen van de documenten gerelateerd was aan "procedures betreffende hulp en medeplichtigheid bij het beëindigen van een zwangerschap, evenals hulp bij het verkrijgen van medicijnen die niet waren goedgekeurd in Polen". Het zou gaan om een 'abortivum'.

Alleen loopt het onderzoek in deze zaak al sinds 2021, er is nog niemand aangeklaagd. In feite werd het opgepakt door een jonge officier van justitie Mateusz Hawrus (geboren in 1988), een afgestudeerde van de Nationale School van Justitie en Openbaar Ministerie, onder toezicht van het ministerie van Justitie en dus ondergeschikt aan Zbigniew Ziobro. De medische dossiers van enkele duizenden patiënten werden pas twee maanden na de CBA-actie teruggevonden, maar de notitieboeken en telefoon van dokter Kubisa zijn nog steeds niet teruggegeven. De gynaecoloog is ook niet ondervraagd in deze zaak. Dat zou eigenlijk op 18 juli gebeuren, maar op het laatste moment heeft het Openbaar Ministerie het verhoor geannuleerd, met als reden de onwelwillendheid van Hawrus. Op dit moment is er nog geen nieuwe datum bekend.

Diensten opnieuw overijverig

De actie van de openbare aanklager was absurd, vooral in de context van waar de procedure over gaat: de openbare aanklager eiste de gegevens van slechts één persoon op, terwijl hij uiteindelijk de gegevens van alle patiënten van de afgelopen bijna 30 jaar opvroeg en bekeek. Daarom vocht de advocaat van dokter Maria Kubisa, Rafal Gawęcki, de legitimiteit van de interventie in januari aan. i- De rechtbank heeft nu geoordeeld dat de openbare aanklager opdracht had kunnen geven om het kantoor van dokter Kubisa te doorzoeken, maar dat het ontoelaatbaar was om de gegevens van alle patiënten mee te nemen. Deze acties zijn op een ongepaste manier uitgevoerd, - zegt advocaat Gawęcki.

De beslissing van vrijdag opent de weg voor patiënten van wie de medische gegevens in verkeerde handen zijn gevallen om bijvoorbeeld bevestiging te krijgen van de schending van hun persoonlijke rechten.

- Het kantoor van dokter Kubisa is echt niet het hoofdkwartier van een georganiseerde misdaadgroep en is dat ook nooit geweest. Het kan niet zo zijn dat de diensten geen gematigdheid kennen in de acties die ze ondernemen. De huiszoeking had op een beschaafde manier kunnen worden georganiseerd, vooral omdat het doel niet was om een verdachte van een misdrijf vast te houden, maar om documenten veilig te stellen, - concludeert raadsman Gawęcki.

Dit is de tweede keer deze week dat we te horen krijgen dat de diensten bepaalde geaccepteerde normen overschrijden, verregaande overijverigheid tonen en zo de restanten van het publieke vertrouwen wegnemen. Maar ze doen dit op hun eigen wens – en die van politiechef Jarosław Szymczyk.

Agata Szczerbiak
Journaliste en redactrice van POLITYKA. Ze schrijft voornamelijk over abortus, reproductieve gezondheid, sociale programma's en demografie. Een van de auteurs van "Gender. Gids van Krytyka Polityczna".

Bron:  polityka.pl przez Agata Szczerbiak      język po polsku