Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Michalik: Kaczynski krijgt geen kans meer om dictator te worden

Gestart door Pieszyce, 8 augustus 2023, 12:58

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Michalik:  Kaczynski krijgt geen kans meer om dictator te worden

Eliza Michalik
04 augustus 2023

Jaroslaw Kaczyński heeft een grens overschreden waarboven het niet meer mogelijk is om terug te keren naar een normaal, democratisch politicus. Hij heeft dingen gedaan en gezegd die hem voor altijd verwijderen uit de groep van mensen die gerespecteerd en geloofd kunnen worden.

Het is niet eens meer aan de orde dat hij, als de omstandigheden goed zijn, door een onafhankelijke rechtbank berecht zou moeten worden voor mogelijke wetsovertredingen, machtsmisbruik, leiderschap en medeplichtigheid aan misdaden begaan door leden van zijn partij. Dit kan in de toekomst worden besproken.

Vandaag is het genoeg om te onthouden dat Kaczyński absoluut niet kan worden geloofd. Hij spreekt al lange tijd niet meer normaal - taal heeft voor hem zijn gebruikelijke functie verloren, dat wil zeggen communiceren, informatie overbrengen, contacten leggen en relaties onderhouden met andere mensen. De voorzitter van de Wet en Rechtvaardigheid partij praat al heel lang met niemand meer; hij gebruikt alleen nog newspeak, dat wil zeggen een specifieke taal die Orwell 'omgekeerd' noemde.

Niets wat hij zegt is de waarheid en dient niet om de werkelijkheid te beschrijven of weer te geven, alles is een leugen of manipulatie om een bepaald, persoonlijk of partij doel, te bereiken.

Er is geen situatie waarin men Kaczyński kan geloven

Ik heb hem nauwlettend in de gaten gehouden, niet alleen tijdens de verkiezingscampagne, maar al jaren, en ik heb gemerkt dat elke keer dat hij spreekt, hij liegt, lastert, beledigt, belachelijk maakt, beschimpt, kleineert, vernedert of haat. Tenzij hij het natuurlijk heeft over politici van Wet en Rechtvaardigheid, maar ook dan geeft hij de waarheid meestal schromelijk verkeerd weer - hij verfraait, bezweert, verbergt onregelmatigheden, verdraait, geeft een verkeerd beeld, overdrijft successen en natuurlijk.

Naar mijn mening is er geen enkele situatie meer waarin je Kaczyński gewoon kunt geloven. Zelfs als hij de waarheid vertelt over een feit, plaatst hij het in een andere, gemanipuleerde context, voegt er iets van hemzelf aan toe, verfraait of verdraait het. Kaczyński is het soort man dat, als je hem op televisie ziet, het geluid kan uitzetten zonder iets te verliezen.

De laatste zei dat de parlementsverkiezingen op tijd zouden plaatsvinden.

Ik laat hier buiten beschouwing dat hij niet het recht had om dit te zeggen, omdat het volgens de wet het prerogatief van de president is om de verkiezingsdatum bekend te maken, dat hij zich daarmee in de bevoegdheden van het staatshoofd begaf. Het punt is echter dat ik geen greintje vertrouwen in hem heb. Ik weet dat hij zich in een positie bevindt waarin machtsverlies voor hem het einde van alles zal betekenen - zijn invloed, zijn staatsbedrijven, zijn regering, zijn toegang tot belastinggeld en zijn miljardenbedrijf, en ik denk dat hij er alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt.

Hij krijgt geen kans meer om dictator te worden

Als ik zeg 'alles' dan bedoel ik ook echt alles, dit is geen metafoor. Dit is zijn laatste politieke rechte stuk, want alleen al vanwege zijn leeftijd krijgt hij geen kans meer om dictator te worden. Daarom moeten de verkiezingen, als ze op tijd worden gehouden, heel goed in de gaten worden gehouden, net zo goed als altijd. Of beter gezegd, ze moeten altijd en van alle kanten worden bekeken.

Ik heb al op mijn YouTube-kanaal gezegd dat er in elk van de 27.000 PEC's in het land ten minste één man van de oppositie moet zijn die, nadat de stemmen zijn geteld, een foto maakt van het ondertekende protocol met de uitslag van de stemming voordat hij het verzegelt en naar het PKW stuurt, waarna deze foto naar een database wordt gestuurd die door de oppositie moet worden gemaakt.

Op deze eenvoudige manier heeft de oppositie bewijs van de uitslag van de stemming in elke commissie, en het is bewijs dat niet vervalst kan worden. Dit is een betere manier dan alleen maar waarnemers sturen (hoewel die er natuurlijk ook moeten zijn), omdat het de mogelijkheid elimineert om protocollen te vervalsen, andere protocollen te plaatsen of toevoegingen te maken die ze ongeldig maken. Dit is belangrijk omdat, zoals je weet, schendingen van verkiezingsprocedures reden zijn voor herhaling van de verkiezingen. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik verwacht pogingen tot verkiezingsfraude.

Ik geloof Kaczynski voor geen cent. Ik geloof dat alles wat hij zegt met een enorme dosis twijfel moet worden benaderd en dat zijn aankondigingen moeten worden gelezen in het tegenovergestelde van wat ze verkondigen. Weet je nog dat het hoofd van de Wet en Rechtvaardigheid partij aankondigde dat hij nederig zou zijn, gematigd en hard zou werken en politieke tegenstanders niet zou vervolgen?

Praktisch een week later begon de grootste post-89 PiS roof van belastinggeld en alle middelen van Polen, doorspekt met onbeschoftheid en overmoed, nachtelijke sejm beraadslagingen, Piotrowicz en hertellingen van stemmen. Zo zal het deze keer ook zijn, alleen erger, omdat de inzet onvergelijkbaar hoger is.

Bron:  natemat.pl przez Eliza Michalik    język po Polsku