Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De berg heeft een muis gebaard. We weten al welke lijsten PiS uitbrengt

Gestart door Pieszyce, 1 september 2023, 23:11

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De berg heeft een muis gebaard. We weten al welke lijsten PiS uitbrengt

31vaugustus 2023

Jarosław Kaczyński had een moment van triomf, weliswaar alleen voor het partijapparaat, maar altijd. Hij kondigde namelijk de kieslijsten van Wet en Rechtvaardigheid aan.

Na weken van koortsachtig wachten kunnen de politici van Verenigd Rechts nu zeker zijn. "De leider" heeft ze over het hele land verspreid, waarmee hij laat zien dat hij hun aspiraties volledig negeert.

Overigens werd de informatie bevestigd dat Kaczynski zelf Warschau had verlaten voor Kielce. De reden hiervoor was dat de leider van Wet en Rechtvaardigheid zijn onvermijdelijke nederlaag in het verkiezingsduel met Donald Tusk vreesde.

De herschikking die Kaczyński doorvoerde, zou de verkiezingsnederlaag van Verenigd Rechts alleen maar bezegelen. Een paar weken voor de verkiezingen leren politici pas hun achterban kennen. Echt een briljante strategie.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Lustrator, 'specwibrator' en Trump-bewonderaar
Wie PiS heeft benoemd tot lid van de 'Lex Tusk'-commissie

Land
30.08.2023, 17:46
Wojciech Czuchnowski Paweł Wroński Justyna Dobrosz-Oracz

De voorzitter van de 'lex Tusk' commissie zal hoogstwaarschijnlijk Slawomir Cenckiewicz zijn, een verbitterde vetter van Lech Wałęsa en naaste medewerker van Antoni Macierewicz. Alle kandidaten die door de Wet en Rechtvaardigheid partij naar voren zijn geschoven, danken hun positie en baan aan de partij van Kaczyński.

De kandidaten die naar voren zijn geschoven door de Wet en Rechtvaardigheid (PiS) Sejm zouden woensdagavond stemmen. Er was echter een probleem tot het einde: op het laatste moment trok Marek Czeszkiewicz, voormalig openbaar aanklager en medeoprichter van de CBA, zich terug. PiS verving hem door Józef Brynkus, een voormalig parlementslid van Kukiz'15.

De kandidaten voor de commissie om officieel "Russische invloed in Polen" te onderzoeken werden op dinsdagavond door PiS naar voren geschoven. De line-up bevestigde dat Antoni Macierewicz een belangrijke rol speelde in hun selectie. Hijzelf kan er niet in zetelen omdat, volgens de gewijzigde wet, parlementsleden ervan uitgesloten zijn. Dus wie komt er in de commissie?

https://pbs.twimg.com/media/F43xv72WoAAaxb0?format=jpg&name=4096x4096

Betaalmuur:

Bron:  wyborcza.pl przez Wojciech Czuchnowski Paweł Wroński Justyna Dobrosz-Oracz       język po Polsku

Pieszyce

Het gekraak van de gebroken rug van Slawomir Cenckiewicz [COMMENTAAR]

30 augustus 2023   
Bartosz Węglarczyk
Hoofdredacteur van Onet

Dit is een van de luidste terugslagen van de afgelopen jaren in Polen. En toch is er genoeg om uit te kiezen. Slawomir Cenckiewicz was een historicus die soms te veel leek te geloven dat de SB-dossiers net zo waar waren als de zonden die hij in de biecht opbiechtte, maar ik geloofde dat hij geloofde in wat hij deed. Ik was ervan overtuigd dat zelfs als hij zich vergist, zijn bedoelingen zuiver zijn, en vergissen hoort tenslotte bij het mens zijn.

De heer Cenckiewicz besloot echter politicus te worden. Hoe ik dat weet? Omdat hij nu al intrigeert als een rasechte politicus. Hij manipuleert, dat wil zeggen, hij liegt ronduit of hij ontwijkt de waarheid op een slimme manier. Hoe dan ook, hij is aan het politiseren.

Hier, midden juni, in het programma Onet Opinions, reageert de heer Cenckiewicz nadrukkelijk op berichten van Onet-journalisten dat hij mogelijk naar de commissie-Lex Tusk wordt gestuurd: - Nee. Ik heb hier al vaak over geschreven en gesproken, niemand heeft dergelijke gesprekken met mij gevoerd en doet dat ook nu niet. Ik lees soms over het verloop van deze gesprekken, maar het is allemaal nepnieuws.

Het was dus nepnieuws. Nou ja, maar alleen "voor nu". Het is duidelijk dat de heer Cenckiewicz op dat moment per ongeluk betrokken was bij een desinformatiecomplot dat vermomd was als een documentaireserie voor TVP. Een serie die gewoon een inleiding is op het werk van een lid van de commissie-Lex Tusk. Ook daar worden de documenten van de geheime diensten als dogma behandeld, wat - zoals vele publicisten, waaronder Onet-journalist Witold Jurasz, hebben aangetoond - een fatale fout is. Het is ook compleet toeval dat de heer Slawomir "Voorlopig Mijn Deelname aan de Lex Tusk Aan Nepnieuws Commissie" Cenckiewicz toen al in de archieven van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zat op zoek naar haken op de vijanden van PiS.

Geheel toevallig is zijn naaste medewerker, het plaatsvervangend hoofd van het Militair Historisch Bureau, ook opgenomen in de Lex Tusk commissie die vandaag door de Sejm is aangekondigd met de stemmen van de PiS. Ik vraag me trouwens af welk deel van het personeel van dit bureau zich nog bezighoudt met militaire geschiedenis, en of er überhaupt nog iemand werkt in afwezigheid van hun bazen die druk zijn met hun carrière bij TVP en de onderzoekscommissie. Want ik geloof de nare geruchten niet dat de commissie een picknick is en dat er geen werk in gedaan zal worden omdat het rapport al klaar is.

Ik was het niet eens met de heer Cenckiewicz in zijn beoordeling van de activiteiten van Lech Wałęsa in de jaren tachtig, maar ik respecteerde hem voor zijn standvastigheid in het zoeken naar de waarheid. Ik zag dit als trouw aan de ethiek van een historicus. Daarom geloofde ik dat het Militair Historisch Bureau echt een bureau van historici was - ik heb het WBH zelfs enkele van mijn boeken uit de VS gegeven in de hoop dat ze historici van dienst zouden zijn.

Vandaag de dag is de heer Cenckiewicz geen historicus meer. "Voorlopig" zijn hij en het bureau dat hij beheert onderdeel geworden van de verkiezingscampagne van de partij die aan de macht is (net als het Museum van de Tweede Wereldoorlog in Gdańsk, waarvan de adjunct-directeur ook in de commissie zit).

- Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in het beschuldigen van Donald Tusk of wie dan ook. Ik ben geïnteresseerd in het verleden," zei de heer Cenckiewicz in een interview met Andrzej Gajcy in Onet Opin. Hij citeert Kim Stanley Robinson (een sciencefictionschrijver en dus een expert op het gebied van de toekomst): Een beroep op het verleden is een toevluchtsoord voor mensen die het heden niet begrijpen.

Bron:    wiadomosci.onet.pl przez Bartosz Węglarczyk         język po Polsku