Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Ik ben een officier en ik dien de natie

Gestart door Pieszyce, 3 september 2023, 23:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ik ben een officier en ik dien de natie

3 september 2023

Ik was, ben en zal altijd een officier van het Poolse leger blijven.

Een officier schreef me, een collega uit vervlogen jaren, en vroeg en drong tegelijkertijd aan.

"Waarom ben je jezelf aan het opblazen, heb je niet genoeg schade geleden van deze PiS macht? Hebben ze je familie verwoest, je dienst uitgespuugd, je bedrijf kapotgemaakt, heb je jezelf nauwelijks overleefd? Waarom heb je dit nodig? Ga rustig zitten en haal diep adem, het water in de Vistula zal zich niet keren!"

Beste collega,
Ik was, ben en zal altijd een officier van het Poolse leger blijven. We hebben beiden een eed gezworen om de Poolse natie en de grondwet te dienen.

Ik ben van mening dat de essentie van deze dienst bestaat uit trouw aan het vaderland, zoals de inhoud van de eed die we hebben afgelegd, aangeeft.

Daarom is het, zelfs na een periode van actieve dienst en pensionering, de plicht van mijn officier om soldaten in actieve dienst te steunen die geen recht van spreken hebben, zelfs niet over militaire zaken. Ze hebben niet het recht om op te staan tegen de ondergeschoolde PiS-craten die hun trouwe dienst aan Polen gebruiken om hun partijheerschappij te versterken.

Voor mij, vooral sinds de overname van Polen door katholieke nationalisten, die niet de burgers en de democratie dienen, maar regeren en bouwen aan hun regime van nieuwe eigenaars van het land, zijn de woorden over trouwe dienst aan de Republiek Polen, niet aan een politieke partij, het hooghouden van de grondwet en de eer van de Poolse soldaat, maar ook bepalingen voor de waardigheid van elk van onze burgers, de basis van mijn gedrag.

Ongeacht de prijs zal ik niet ophouden het kwaad in Polen te bestrijden. Dit is de basis van mijn eer, die ik niet kan opgeven.

Adam Mazguła

Bron:  mazgula.pl przez Adam Mazguła        język po Polsku