Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Doctor's sterke woorden over PiS:

Gestart door Pieszyce, 26 november 2023, 22:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Doctor's sterke woorden over PiS:
de tijd van deze pissige fossielen gaat voorbij

26 november 2023

Ik heb geluisterd naar het debat over in vitro. Ik had de gelegenheid om de minister van Volksgezondheid te horen spreken over de "voortplantingsvoucher" en het holistische programma voor nationale voortplanting, dat, zoals de minister benadrukte, een alomvattende aanpak van onvruchtbaarheid is die het waard is om verder te worden ontwikkeld in tegenstelling tot de vergoeding van in-vitro. Mevrouw Szczurek Żelazko (Wet en Rechtvaardigheid) sloot zich hierbij aan en voegde eraan toe dat kinderdromen niet altijd kunnen worden vervuld, dus "wil zij alle adoptie- en pleeggezinnen oprecht bedanken", terwijl de heer Braun met zijn gebruikelijke charme de termen "Auschwitz" en eugenetica gebruikte.

Dit programma, dat vandaag zo werd geprezen door de minister van Volksgezondheid, mevrouw Sójka, en dat een briljant concept was van minister Konstanty Radziwiłł dat de Poolse begroting 46 miljoen złoty kostte, resulteerde in 246 zwangerschappen. Ik benadruk: 246 zwangerschappen.

Gemiddeld kostte elk van die zwangerschappen de begroting evenveel 156 duizend złoty, en alles bij elkaar bewees dit programma dat, in tegenstelling tot de fantasieën van ideologen in de rang van minister van Volksgezondheid, onvruchtbaarheid NIET effectief kan worden behandeld met verhalen uit het groene woud of met het opwinden van noedels op oren.

Aan de andere kant kostte het ministeriële programma voor terugbetaling van in vitro (tijdens de ambtstermijn van minister Arłukowicz) 244 miljoen (ja, meer dan 5 keer zoveel) zloty's en dankzij dat programma werden er 22 duizend kinderen geboren (ja, 89 keer zoveel). Gemiddeld kostte de geboorte van elk van hen 11 duizend zloty's.

Ik denk dat het voldoende wiskunde is om een beeld te krijgen van wat een ballon de Polen acht jaar lang is voorgehouden en toch werd verteld dat een nederlaag succes is. In feite is dit een specialiteit van de vertrekkende regering geworden.

Toen ik vandaag naar het parlementaire debat luisterde, werd ik me scherp bewust van het feit dat de tijd van die vreemde mensen die de taal van de jaren 2000 spreken onherroepelijk voorbij is. Ze beseffen het misschien nog niet, maar deze maatschappelijke verandering heeft al plaatsgevonden: de parlementaire banken zijn geen tentoonstelling van fossielen in een geologisch museum, maar een werkplek voor de samenleving in al haar diversiteit.

Nou, en heel goed.

Dit is niet het Polen van de plannen, maar het Polen van hier en nu. Dit is gewoon een normaler land en laat het normaal blijven," schreef de dokter.

Bron: facebook,  wiesci24.pl    język po Polsku