Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

PiS zal niet veranderen. Kaczyński zal dat niet laten gebeuren

Gestart door Pieszyce, 28 november 2023, 22:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

PiS zal niet veranderen. Kaczyński zal dat niet laten gebeuren

27 november 2023

De bekende politicoloog professor Antoni Dudek merkt op dat er na de verkiezingen geen reflectie is ontstaan in de Wet en Rechtvaardigheid partij. Dit ondanks het feit dat de partij een enorme nederlaag heeft geleden. En ze heeft onherroepelijk de macht verloren.

Naar mijn mening heeft er geen bezinning plaatsgevonden. President Kaczyński en andere leiders hebben tot nu toe geen signaal gegeven dat de tijd voor bezinning is aangebroken. PiS speelt een schijnspelletje dat zal eindigen op de dag dat Donald Tusk tot premier wordt benoemd. Het zal nog twee of drie weken duren. Zodra de regering van Tusk is geïnstalleerd, verwacht ik een diepere beoordeling van president Kaczyński en anderen," zegt Dudek.

- Tot nu toe, te oordelen naar de signalen, zal het geen beoordeling van zelfkritische aard zijn, en als er al iets is, zal het meer van het soort zijn dat we niet offensief genoeg zijn geweest, dat we niet genoeg media hebben aangepakt, dat er vals bewustzijn is gedrukt door onze tegenstanders via hun media. Voorlopig heeft president Kaczyński dergelijke signalen afgegeven. Men kan daaruit opmaken dat een aanzienlijk deel van het electoraat misleid is en verkeerd gestemd heeft. Ik geloof dat deze reflectie een verkeerde weg is en geen goed zal doen, maar ik zie voorlopig geen kans voor een andere reflectie," voegt hij eraan toe.

In feite kunnen er binnen de Wet en Rechtvaardigheid partij geen verrekeningen plaatsvinden na de verkiezingen. Als dat wel zou gebeuren, zou dat geen problemen opleveren voor Kaczyński, Morawiecki en het hele PiS-leiderschap. Het zou vooral het einde van hun politieke carrière betekenen. En dat zullen ze niet laten gebeuren.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku