Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Hoofdinspecteur Barbara Nowak valt de nieuwe ombudsman voor kinderrechten aan

Gestart door Pieszyce, 7 december 2023, 00:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Hoofdinspecteur Barbara Nowak valt de nieuwe ombudsman voor kinderrechten aan
 "Ze komt niet uit de Poolse traditie"

5 december 2023

De nieuwe ombudsman zegt dat Regenboogvrijdagen net zo belangrijk voor haar zijn als het Dodenfeest, wat duidelijk laat zien dat deze dame niet uit de Poolse traditie en geschiedenis komt - dit is wat de hoofdinspecteur van Malopolska Barbara Nowak zei over de nieuwe ombudsman voor kinderrechten Monika Horna-Cieślak. Deze controversiële woorden werden gezegd op Radio Maryja.

• In een interview met Onet beweerde Horna-Cieslak dat ze een pleitbezorger zou zijn voor alle jongeren - zowel voor degenen die Halloweenfeesten organiseren als voor degenen die feesten op katholieke Allerheiligenbals.
  • Barbara Nowak was te gast bij 'Evenementen van de Dag'. Dit is een programma dat wordt uitgezonden op Radio Maryja. Daarin werden woorden geuit die de verklaringen van de nieuwe woordvoerster beoordelen
  • Nowak verklaarde dat "regenboogvrijdagen en het Dodenfeest" geen gemeenschappelijke noemer hebben

Monika Horna-Cieślak werd eind november verkozen tot Ombudsman voor Kinderen. Een paar dagen later werd haar kandidatuur goedgekeurd door de Senaat en de advocate zal haar functie midden december opnemen ter vervanging van Mikołaj Pawlak. Al voor haar verkiezing voor deze belangrijke functie had ze verklaard dat ze een ombudsman wilde zijn voor alle kinderen, ongeacht hun opvattingen en belangen. - Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één sociale groep zou worden uitgesloten. We zijn zo'n groot land dat er voor iedereen een plaats is," zei ze in een interview met Onet.

- De nieuwe Ombudsman zegt dat de Regenboogvrijdag voor haar net zo belangrijk is als het Dodenfeest, wat duidelijk laat zien dat deze dame niet uit de Poolse traditie en geschiedenis komt. Regenboogvrijdagen hebben niets te maken met de Dag van de Doden. Het is de moeite waard om haar te vertellen dat de regenboogvrijdagen een kwestie van ideologie en verwarring zijn in de hoofden van jonge mensen, terwijl het Dodenfeest deel uitmaakt van de Poolse traditie en rechtstreeks voortvloeit uit het gevestigde katholieke geloof van Polen. Deze twee kwesties kunnen niet met elkaar vergeleken worden, omdat ze geen gemeenschappelijke noemer hebben," zei Nowak in de uitzending van het radiostation waarvan de directeur pater Tadeusz Rydzyk is.

Verschillen zijn bedoeld om ons te verenigen, niet om ons te verdelen

Nog voor de beslissingen van het parlement, in een interview met Onet, beweerde Horna-Cieslak dat zij de woordvoerder van alle jongeren zou zijn - zowel van degenen die Halloweenfeesten organiseren als van degenen die feesten op katholieke Allerheiligenbals, van degenen die regenboogvrijdagen organiseren als van degenen die op oase-retraite gaan.

- Ik kan me niet voorstellen dat er een sociale groep wordt uitgesloten. We zijn zo'n groot land dat er ruimte is voor iedereen. In mijn werk tot nu toe aan verschillende wetten heb ik samengewerkt met politici van verschillende politieke partijen. De overgrote meerderheid van de juridische oplossingen die ik heb voorbereid, zijn in de Sejm aangenomen, over de partijgrenzen heen," zegt Monika, en ze benadrukt dat het ombudsbureau waar ze van droomt een instelling is die inclusief is, voor iedereen zorgt en niemand uitsluit.

De nieuwe ombudsvrouw herinnert zich een van de bijeenkomsten op de Pools-Amerikaanse Leadership School, waar ze is afgestudeerd. - We leerden de debatcultuur, dat wil zeggen hoe je moet praten om je stem te laten horen en gehoord te worden. Er kwamen mensen met conservatieve opvattingen die zich niet konden voorstellen dat burgerlijke unies zouden werken. Er kwamen ook mensen die helemaal antiklerikaal waren. Dankzij de openheid, het gesprek, het luisteren, spraken deze mensen normaal met elkaar en kwamen ze samen uit de bijeenkomst. En zulke normen moeten ook door het kantoor van de Ombudsman voor Kinderen worden vormgegeven," zei Monika Horna-Cieślak.

GRS
Bron:  wiadomosci.onet.pl  przez  GRS    język po Polsku