Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

11 december 2023 grote verandering in Polen, of toch niet!

Gestart door Pieszyce, 11 december 2023, 00:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

11 december 2023 grote verandering in Polen, of toch niet!

Volgens informatie zou het als volgend gaan

Om 10:00 - Morawiecki houdt zijn rede, met of zonder meerderheid
Om 15:00 – Stemming over een vertrouwensnota voor de regering Morawiecki
Om 20:00 – Installatie regering Tusk

Het gekke is op de website van de Sejm heb ik geen echte agenda van e.e.a. kunnen vinden, vreemd want die hoort er te zijn.

https://sejm.gov.pl/

sejm.gov.pl Agenda 11 december 2023

Goed. Thermoskan met koffie, en broodjes voor een kazerne, daar gaan we. . . . .  :D  :)

Maar nu eerst slapen om energie te hebben.  ???

Pieszyce

President Lech Wałęsa in het parlement
Hij kijkt toe hoe Kaczyński ten onder gaat

11 december 2023

President Lech Wałęsa verscheen vandaag in de Sejm om de regeringswisseling in Polen en de terugkeer van de democratie te observeren. Hij bekijkt de val van Kaczyński van bovenaf, vanaf de balkons van het parlement.

De terugkeer van de democratie is een groot feest voor miljoenen Polen. Vandaag markeert het definitieve einde van het tijdperk van Kaczyński en de terugkeer van de democratie. Dictatuur, afluisteren en het slaan van vrouwen komen tot een einde - een normale discussie over hoe Polen eruit moet zien zal beginnen.

De aanwezigheid van president Lech Wałęsa is van symbolisch belang. Hij stond aan het begin van de opbouw van een democratisch Polen en nu, onder zijn toezicht, keert de democratie terug in ons land. Wałęsa was geen ideale president en niet al zijn beslissingen zijn positief gevallen, maar we kunnen niet ontkennen dat hij een symbool van verandering is en herkenbaar voor de wereld.

Kaczyński was erg gekwetst door de aanwezigheid van Wałęsa. Hij wilde hem duidelijk niet ontmoeten.

Bron: wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Marowiecki heeft heeft de vertrouwensstemming verloren en is geen Premier meer.

PiS als regering is NIET Meer.

Pieszyce

Het is voorbij! Het parlement heeft beslist!

11 december 2023

We kunnen zeggen dat de PiS-regeringen vandaag eindelijk geschiedenis zijn. In tegenstelling tot de stoutmoedige aankondigingen van Kaczyński en zijn partijgenoten, heeft de Morawicki-regering in de stemming van vandaag verloren.

De Sejm heeft de regering van premier Mateusz Morawiecki geen motie van vertrouwen gegeven. Met 190 parlementsleden die voor stemden en maar liefst 266 die tegen stemden, leed de kandidaat van Kaczyński dus een unieke nederlaag.

Niets staat de democratische oppositie onder leiding van Donald Tusk nu nog in de weg om de macht in handen te krijgen. Dit was immers de uitslag van de verkiezingen van 15 oktober.

De enige vraag die overblijft is: waarom moesten we een gênante vertoning opvoeren die bijna twee maanden duurde?

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Weer een beslissing van het parlement.

Donald Tusk is de nieuwe premier die een nieuwe regering gaat vormen.

Daarna zong men het Volkslied, waardoor PiS ook moest gaan staan, of dat ergernis kweekte weet ik niet, maar zonder ook maar iets te vragen, verscheen ineens Kaczyński op het spreekgestoelte+. Hij vroeg niet eens het woord, hij zei ondertussen richting Donald Tusk kijkend. "Je kunt nu wel blij zijn, maar ik weet zeker dat je een Duitse agent bent".  Donald Tusk keek ernstig, er is nu pauze, ik weet niet of Hołownia daar nog op terug komt. Kaczyński gedraagt zich of alles van hem is. Nee, mensen ik haat de man niet eens, ik VERACHT hem tot in de grond van mijn Hart.   >:(
De man is een verpersoonlijking van de Duivel op aarde, zonder ook maar een greintje respect voor een ander mens te hebben, eist hij wel zelf respect. Dat is voorbij.

Pieszyce

Aneta ObserwatorXY    @ObserwatorXY

Kaczyński nie wytrzymał. Tuż po przemówieniu D. Tuska i po hymnie. #Sejm

Kaczyński kon er niet tegen. Direct na de toespraak van D. Tusk en na het volkslied. #Sejm

De video van de hele zitting.

Vanaf 09:03:47 tot 09:04:19 gaat Kaczyński in een smerige, onnodige, nog nooit bewezen feit aanval, voor dat zou men hem voor het gerecht moeten slepen . . . . . .letterlijk.

Zomaar iemand bij herhaling voor een Duitse agent uitmaken lijkt me zelfs in Polen onmogelijk.

Pieszyce

Een haatdragende opa viel Tusk aan in de Sejm
Dit laat zien hoe slecht hij eraan toe is

11 december 2023

Jaroslaw Kaczyński kon er niet tegen en na het ceremoniële zingen van het Poolse volkslied klom hij op het podium en viel Donald Tusk aan. Hij gedroeg zich als een haatdragende wilde.

Jaroslaw Kaczyński verkeert in een zeer slechte geestelijke toestand. Hij is zwaar getroffen door de nederlaag van PiS en de mislukking van zijn verkiezingsstrategie, die hem regelrecht naar de nederlaag leidde. Na het ontslag van premier Morawiecki uit zijn functie verloor hij de laatste instrumenten van echte macht. Zijn gedachten zijn zo vol haat dat hij er niet tegen kon en zich op de tribune van het parlement wierp om zijn frustratie te uiten. Hij schreeuwde beledigende woorden in de richting van premier Donald Tusk.

De haat die hij in zijn stem had, de haat die je in zijn ogen kon zien, de haat die hij met zijn hele wezen meedroeg was een vernietigend gevoel. Kaczynski eindigt voor onze ogen.

Je herkent een man aan zijn einde. Kaczynski eindigt walgelijk, vernederend voor zichzelf.

Bron: wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Het gekke is dat, toen Hołownia de microfoons uit wilde schakelen zodat niemand Kacynski zou horen lukte dat niet. Hij verontschuldigd zich daar ook over.

Omdat mijn schoonheid en ik nooit zomaar een venster uitzetten, hoorde we in de sejm ineens geluiden. We Openende de screen en zagen daar drie mannen aan het werk bij het spreekgestoelte en bij de stoel van de Sejmvoorzitter.

screenshot Polenforum team

Het gekke was dus dat ze juist die knop aan het repareren waren, we hebben gewacht tot ze uitgetest waren en het licht uitging, maar verder reparaties aan andere punten waren er niet..

Toch aardig vreemd dat terwijl de knop normaal altijd werkt, ze nu ineens niet werkte. PiS zombies die snode plannen hadden?? Of toeval. Nou toeval bestaat niet. :)

Pieszyce

Dit is het einde van PiS!
Donald Tusk benoemd tot premier!

11 december 2023 

Meteen nadat Morawiecki de stemming had verloren, besloot de Sejm om Donald Tusk tot premier te benoemen. De meerderheid van de parlementsleden stemde voor de leider van de democratische oppositie. Er waren 248 voor en 201 tegen.

Na de stemming ging Tusk naar het spreekgestoelte.

- Morgen hebben we de gelegenheid om te debatteren over de onthulling, er zullen vragen worden gesteld en het debat zal vele uren duren. Ik wil het Poolse volk bedanken. Bedankt Polen, dit is echt een geweldige dag. Niet voor mij, maar voor al diegenen die gedurende deze lange jaren diep geloofden dat de dingen nog beter zouden worden, dat we de duisternis zouden verdrijven," zei de nieuwe premier.

- Dit is wat u hebt gedaan. U in deze zaal, maar vooral miljoenen Polen. Ik zal dank verschuldigd zijn aan allen die vertrouwen hadden in de nieuwe, prachtige Poolse hoop. 15 oktober was een dag van Poolse hoop. Aan degenen die in ons en in Polen geloven, of ons op zijn minst lof toezwaaien, dank ik heel hartelijk," benadrukte Tusk.

Het is echt voorbij. Morawiecki's 'regering', Kaczyński's 'supremier' zijn weg. Hier hebben we lang op gewacht.

Bron: wiesci24.pl     język po Polsku