Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

President doet beroep op regering in nieuwjaarstoespraak

Gestart door Pieszyce, 1 januari 2024, 14:58

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

President doet beroep op regering in nieuwjaarstoespraak
"Dit zouden jullie goede voornemens moeten zijn"

31 december 2023

- Voor het eerst in het vrije Polen na 1989 is er een poging geweest om de publieke media met geweld over te nemen. Ik wil dit duidelijk maken: de machthebbers kunnen de publieke media hervormen, maar dit moet gebeuren in overeenstemming met de wet, zei president Andrzej Duda in zijn nieuwjaarstoespraak. Bijna de hele toespraak van de president was gewijd aan de huidige politiek.

• In een democratie moet men de grondwet, de rechtsstaat en goede politieke omgangsvormen respecteren. Helaas heeft de regeringscoalitie in de afgelopen dagen, in haar poging om de publieke media over te nemen, deze beginselen geschonden," betoogde de president in zijn toespraak.
  • Andrzej Duda beschuldigde de regeringscoalitie er ook van achter de "juridische chaos en interne conflicten in Polen" te zitten.
  • Ik ben bereid om samen te werken in de belangrijkste zaken voor Polen, maar ik ben ook voorbereid op de situatie dat de regering een dergelijke samenwerking niet wil," zei de president.
  • Aan het einde van zijn toespraak wenste Andrzej Duda de Polen een gelukkig nieuwjaar.

- Het jaar dat net ten einde loopt was een jaar van verandering in de Poolse politiek. Na acht jaar is de parlementaire meerderheid van ons land veranderd, de premier is veranderd, de regering is veranderd. Maar wat niet is veranderd, is de belangrijkste taak voor de machthebbers: de noodzaak om te zorgen voor de veiligheid van ons vaderland. Voor de veiligheid van Poolse vrouwen en mannen. Zo was het in 2023 en zo zal het ook zijn in het jaar 2024, dat nog maar net begonnen is. - begon de president zijn toespraak.

- Ernstige bedreigingen van buitenaf voor ons vaderland zijn nergens verdwenen. Er is nog steeds oorlog aan de andere kant van onze oostgrens. Daarom moeten we het Poolse leger voortdurend versterken en moderniseren en onze allianties versterken. Er is geen weg terug van dit beleid," betoogde president Duda.

President Duda in zijn toespraak. "We hebben te maken met een nieuwe situatie".

- De veiligheid van Polen heeft geen prijs, en voor mij is - en blijft - het de belangrijkste Poolse kwestie. Als hoofd van de strijdkrachten ben ik altijd bereid om met de regering samen te werken aan de versterking van onze veiligheid," betoogde de president.

Tegelijkertijd wees hij erop dat deze samenwerking niet vreedzaam hoeft te zijn.

- We hebben te maken met een nieuwe situatie in de Poolse politiek. De president en de regering komen uit verschillende politieke kampen. Dat is normaal in een democratie. Maar in een democratie moet je de grondwet, de rechtsstaat en goede politieke omgangsvormen respecteren. Helaas heeft de regeringscoalitie in de afgelopen dagen, in haar poging om de publieke media over te nemen, deze regels overtreden," zei de president.

Zoals hij beoordeelde, "was er voor het eerst in het vrije Polen na 1989 een poging om de publieke media met geweld over te nemen". - Het televisiesignaal van sommige kanalen werd uitgeschakeld en nieuwsprogramma's werden niet meer uitgezonden. Uiteindelijk werden de Poolse Televisie, de Poolse Radio en het Poolse Persagentschap geliquideerd. Ik wil duidelijk stellen: de machthebbers kunnen de publieke media hervormen, maar dit moet gebeuren in overeenstemming met de wet," voegde hij eraan toe.

- Ik heb altijd open gestaan voor een dergelijke discussie over wettelijke veranderingen, maar van mijn kant zal er nooit een akkoord zijn om de grondwet te schenden, wat de situatie is waar we nu mee te maken hebben, helaas - beoordeelde president Duda.

Andrzej Duda: Ik ben klaar voor samenwerking, maar ook voor een andere situatie

In zijn toespraak verwees Andrzej Duda ook naar de resolutie die op 19 december door de Sejm werd aangenomen. Toen riepen de parlementsleden de staatsautoriteiten op om "de rechtsorde en de onpartijdigheid en integriteit van de publieke media en het Poolse Persagentschap te herstellen".

- Verdere aankondigingen dat belangrijke beslissingen zullen worden genomen door middel van resoluties van de Sejm zijn ook reden tot ernstige bezorgdheid. Resoluties van de Sejm hebben niet de rechtskracht om de basis te vormen voor acties van staatsorganen met gevolgen voor burgers. Dergelijke acties zijn ook duidelijk ongrondwettelijk. Als we vandaag instemmen met dergelijke praktijken, zal in de toekomst elke nieuwe parlementaire meerderheid in staat zijn om op deze manier te handelen," betoogde Andrzej Duda.

Hij voegde eraan toe: "Als president van de Republiek zal ik me met alle macht verzetten tegen dergelijke acties, in overeenstemming met mijn grondwettelijke bevoegdheden. - Daarom roep ik de regeringscoalitie op om de beginselen van een democratische rechtsstaat te gaan respecteren en burgers te respecteren ongeacht hun politieke opvattingen. Dit zouden jullie politieke nieuwjaarsvoornemens moeten zijn," verklaarde hij.

Tegelijkertijd gaf hij aan dat hij van zijn kant twee mogelijkheden ziet voor verdere politieke ontwikkelingen in het land.

- Het moet duidelijk zijn: juridische chaos en interne conflicten in Polen leiden tot de verzwakking van onze staat. We hebben al eerder met zo'n situatie te maken gehad. Ik weet het nog goed, want ik was minister in de kanselarij van president Lech Kaczyński toen Donald Tusk nog regeringsleider was. Ik heb van die situatie geleerd. Ik ben bereid om samen te werken in de belangrijkste zaken voor Polen, maar ik ben ook voorbereid op de situatie dat de regering een dergelijke samenwerking niet wil," zei president Duda.

Nieuwjaarstoespraak van de president. Andrzej Duda doet wensen

Tegen het einde van de toespraak richtte de president zich op komende gebeurtenissen en jubilea en bracht nieuwjaarswensen uit.

- Het jaar 2024, dat nog maar net begonnen is, is ook een tijd van belangrijke jubilea: de 25e verjaardag van de toetreding van Polen tot de NAVO en de 20e verjaardag van de toetreding van Polen tot de Europese Unie. De aanwezigheid van Polen in de NAVO en de EU zijn de fundamenten van onze veiligheid. Ik heb dit al vaak gezegd: dit is de Poolse raison d'état. Maar onze aanwezigheid in de Unie en in de NAVO vereist dat we voortdurend Poolse belangen nastreven. De top van het Bondgenootschap in juli in Washington en de verkiezing van de nieuwe autoriteiten van de Europese Unie zullen een gelegenheid zijn om dit te doen," vervolgde de president.

- Het wordt ook een jaar van voorbereiding op ons voorzitterschap van de Raad van de EU in de eerste helft van 2025. Tijdens het voorzitterschap kunnen we nog meer werk maken van onze prioriteiten: een groter engagement van de VS in Europa, uitbreiding van de EU naar het oosten en zuiden en versterking van de energiezekerheid, voegde hij eraan toe.

- Ondanks de grote emoties in de Poolse politiek, de vele onlusten in de wereld en het grote drama van de oorlog die aan onze oostgrens plaatsvindt, moge dit een goed jaar zijn voor Polen, voor Poolse zaken en Poolse gezinnen. Moge het een goed jaar voor jullie zijn: in jullie persoonlijke en professionele leven. Ik wens u gezondheid, geluk, liefde en vrede," besloot de president.

Auteur: ŁGa

Bron:    onet.pl przez Łga    język po Polsku

Pieszyce

Onderstaand een reactie van een Twitteraar.
Het vreemde is dat de nieuwe Radio Polskie de tekst niet gekregen heeft van de toespraak, dus ook niets geplaatst heeft n.a.v. de video.

DE video:

Voor hen die Pools spreken.

𝓟𝓪𝓿𝓾𝓵𝓸𝓷  @RafalPavulon

Kompromitacji ciąg dalszy. Żeby nie było złudzeń doktor nauk prawnych i strażnik Konstytucji z życzeniami dla suwerena, a właściwie bardziej z pogróżkami dla nowego rządu Koalicji 15 października. W tle zamiast godła państwa wisi portret Kaczyńskiego. Wstyd i żenada

De schaamte blijft bestaan. Laat er geen illusies bestaan, een doctor in de rechten en bewaker van de grondwet met wensen voor de soeverein, of liever gezegd met bedreigingen voor de nieuwe regering van de coalitie op 15 oktober. Op de achtergrond staat in plaats van het staatsembleem een portret van Kaczyński. Schaamte en verlegenheid

En wie goed kijkt en de gezichten van zowel Lech als Jaroslaw kent, ziet dat dit niet Lech is maar Jarosław. Nieuwe persoonsaanbidding in Polen?? Schande dit

Pieszyce

Polen beoordelen Duda's optreden op oudejaarsavond. Haat, verdeeldheid, grofheid

1 januari 2024

Andrzej Duda hield een toespraak. In plaats van te verenigen, verdeelde hij, in plaats van op te bouwen, sloopte hij, in plaats van te steunen, deed hij het tegenovergestelde. De Polen waren ondubbelzinnig in hun beoordeling van wat hij deed.

Hier zijn enkele commentaren van de Polen op wat hij heeft gedaan:

• Ze blijven samenzweren en haat aanwakkeren. Duda is niet mijn president.
  • Andrzej Duda heeft de nieuwjaarsvieringen voor miljoenen armere Polen bedorven. Nu, op oudejaarsavond, zaait hij haat door zich achter de grondwet te verschuilen. Hij is een crimineel en een slecht mens.
  • Duda, maak jezelf niet belachelijk. Lees wat buitenlandse media schrijven over uw haatzaaiende tv! Over ongeveer 1,5 jaar ben je alleen nog maar een voormalige president en zul je vertrekken met het lapje dat je een aanfluiting was voor het ambt. Dan zul je je afvragen of het de moeite waard was als je een niemand bent zonder respect!
  • Duda haat Tusk en het is een haat die wordt gedreven door jaloezie.
  • Andrzej Duda liegt. Het geld dat TVP elk jaar krijgt. In de begroting van dit jaar
    TVP en Polskie Radio 2,7 miljard zloty's ontvangen van belastinggeld. En Duda heeft dat geaccepteerd. Het feit dat TVP een propaganda-afdeling van PiS werd, die haat verspreidde en mensen afzeikte, heeft hem nooit gestoord.

Bartłomiej Sienkiewicz, minister van Cultuur, vatte de kreten van Duda nauwkeurig samen:

– De heer President is zeer kritisch over veranderingen in de media (afsluiting TVP – PiS). Hij stuurde zijn bericht naar Telewizja Polska S.A. in liquidatie, die niet door PiS wordt erkend. Bedankt voor uw vertrouwen, schreef Sienkiewicz.

Een internetgebruiker maakte ook een relevante illustratie

Bron:    wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Sienkiewicz zette Duda uit. In een woord!

1 januari 2024

Tijdens de toespraak van gisteren probeerde Andrzej Duda de nieuwe regering aan te vallen. Hem de schuld geven van de 'krachtige overname' van de publieke media.
Advertenties

– We hebben te maken met een nieuwe situatie in de Poolse politiek. De president en de regering komen uit verschillende politieke kampen. Dit is normaal in een democratie. Maar in een democratie moeten de grondwet, de rechtsstaat en goede politieke gewoonten worden gerespecteerd. Helaas heeft de regeringscoalitie de afgelopen dagen, in een poging de publieke media over te nemen, deze regels overtreden. Voor het eerst in het vrije Polen na 1989 was er een poging om de publieke media met geweld over te nemen, betoogde Duda.

Een dergelijk antwoord had hij echter niet verwacht.

– De heer President is zeer kritisch over veranderingen in de media (afsluiting TVP – PiS). Hij stuurde zijn toespraak naar Telewizja Polska S.A. in liquidatie, die niet door PiS wordt erkend. Bedankt voor uw vertrouwen, reageerde Bartłomiej Sienkiewicz op sociale media.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Schandalige Duda. Dit is er een om niet te vergeten

1 januari 2024

Tijdens de toespraak van gisteren vond Andrzej Duda het nodig om Kaczyński te verzekeren van zijn loyaliteit. Hij had het niet welsprekender kunnen doen.

Op de achtergrond van de sprekende president hingen de vlaggen van Polen, de EU en de NAVO. En ook... een portret van Lech Kaczyński.

"We zijn net getuige van de verandering van het embleem van Polen naar het portret van Kaczyński", "President van alle Polen of voorzitter van de Wet en Rechtvaardigheid partij?" - becommentarieerden internetgebruikers.

Simpel gezegd, Andrzej Duda zorgde er zo voor dat hij een trouwe soldaat van Jarosław Kaczyński blijft. Wie weet, misschien zorgt dit gebaar ervoor dat de voorzitter eindelijk niet meer met afkeer naar de bewoner van het presidentieel paleis kijkt?

En serieus, zo'n ondubbelzinnige partijverklaring is een grof schandaal.

Pieszyce

Zgorzelski stevig:
Andrzej Duda's presidentschap zal draaien om het dwarsbomen van de regering

2 januari 2024 

Plaatsvervangend voorzitter van de Sejm, Piotr Zgorzelski maakt zich geen illusies over de houding van Andrzej Duda en zijn sidekick Mastalerk. Hij waarschuwt voor de destructieve invloed van de president op het land.

- Dit veto, als een mijn duel van Gombrowicz, betekent dat het presidentschap van Andrzej Duda zal bestaan uit het dwarsbomen van de regering, niet alleen bij de uitvoering van haar programma, maar ook bij het dagelijks beheer van de zaken van het land.

Zgorzelski's woorden kwamen nadat Duda zijn haattoespraak had gehouden, waarin hij in feite de oorlog verklaarde aan de regering.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Elementen van fascisme in de toespraak van Duda
Verdere argumenten voor het verbieden van PiS

2 januari 2024 

PiS is een partij die gebruik maakt van haat en leugens, laster tegen andere mensen en de cultus van het individu. Elementen van fascisme, aanwezig in de daden en woorden van PiS-politici, zijn volgens internetgebruikers reden om de partij vogelvrij te verklaren.

- Heeft Duda bewezen dat PiS een fascistische partij is en dat het pisisme een totalitaire ideologie is naast nazisme en communisme? Dit geeft een aanname om PiS en deze ideologie te delegitimeren.Kaczyński's portret in plaats van het embleem van de Republiek Polen lijkt op een portret van Stalin of Adolf.Een cultus van het individu uit de tijd van totalitaire regimes," schreef een internetgebruiker.

Het verbieden van de Wet en Rechtvaardigheid partij is meer en meer een uitgemaakte zaak - al was het maar na wat er gebeurde op TV Republika, een haatdragende zender die een festival van leugens over de nieuwe democratische regering presenteerde.