Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Prof. Stępień over president Duda en het Staatstribunaal

Gestart door Pieszyce, 3 januari 2024, 02:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Prof. Stępień over president Duda en het Staatstribunaal
"De procedure moet beginnen"

2 januari 2023

- Er moet een procedure worden gestart in het parlement. In de wetgeving staat hoe de president voor het Staatstribunaal kan worden gebracht," zei Prof. Jerzy Stępień, voormalig voorzitter van het Constitutioneel Tribunaal, in het programma 'Fakty po Faktach' op TVN24. In zijn commentaar op de toespraak van president Duda, die in de context van de door minister Sienkiewicz geïntroduceerde veranderingen in de publieke media sprak over het feit dat hij het niet eens is met schendingen van de grondwet, merkte hij op: - 'De president heeft niet gezegd welke grondwettelijke normen werden geschonden.

• "Ik denk dat de president zich in de toekomst zal moeten verantwoorden voor het Staatstribunaal voor het niet beëdigen van de drie rechters van het Constitutioneel Tribunaal, omdat het zijn plicht was," zei de gast van Piotr Kraśko.
  • Hij verklaarde dat "er niet veel uit de nieuwjaarstoespraak van de president komt". - Vooral omdat de president niet zei welke grondwettelijke normen waren geschonden.
  • Als we bijvoorbeeld zeggen dat de president de grondwet schendt, verwijzen we naar de uitspraak van het Constitutionele Hof, dat duidelijk heeft aangegeven welke grondwettelijke normen zijn geschonden," merkte hij op.

Toespraak van president Duda. "Er zal nooit toestemming zijn om de grondwet te schenden".

In zijn nieuwjaarstoespraak beschuldigde Andrzej Duda de regerende coalitie van "flagrante schendingen van de grondwet" en "een poging om de publieke media met geweld over te nemen". De president verklaarde dat hij bereid is om met de regering samen te werken, maar "is ook voorbereid op de situatie dat de regering een dergelijke samenwerking niet zal willen".

- Ik wil dit duidelijk stellen: de machthebbers kunnen de publieke media hervormen, maar dit moet gebeuren in overeenstemming met de wet. Ik stond en sta altijd open voor een dergelijke discussie over wettelijke veranderingen. Ik zal er echter nooit mee instemmen om de grondwet te schenden. En dit is helaas de situatie waarmee we nu worden geconfronteerd," zei president Duda.

Prof. Stępień: voor het schenden van de grondwet is het Staatstribunaal de bedreiging

Voormalig voorzitter van het Constitutioneel Hof prof. Jerzy Stępień gaf commentaar op de toespraak van het staatshoofd in het programma "Fakty po Faktach" op TVN24. De gast van Piotr Kraśka werd gevraagd wat er zou moeten gebeuren als de Sejm bij resolutie drie dubbelrechters ontslaat en de president nog steeds niet de eed afneemt van de correct gekozen drie rechters. Prof. Stępień zei dat in een dergelijk geval het Staatstribunaal zou worden bedreigd.

– Ik geloof dat de president in de toekomst voor het Staatstribunaal verantwoordelijk zal worden gehouden omdat hij deze drie rechters niet heeft beëdigd, omdat het zijn plicht was – zei hij.

Hij wees erop dat er tot nu toe twee gevallen zijn geweest waarin een persoon voor het Staatstribunaal is gebracht. - Maar ik geef toe dat het nog nooit is voorgekomen dat een echt prominent persoon, uit de politieke frontlinie, voor het Staatstribunaal is gebracht," benadrukte hij.

Hij verklaarde dat "er niet veel uit de presidentiële toespraak komt". - Vooral omdat de president niet heeft gezegd welke grondwettelijke normen zijn geschonden. Ik begrijp dat hij dit tijdens de toespraak zelf niet hoefde te zeggen, maar de andere dag zou er al minstens een verklaring moeten zijn, of op zijn minst zouden zijn diensten moeten zeggen waar de grondwet werd geschonden, zei hij.

- Als we bijvoorbeeld zeggen dat de president de grondwet schendt, verwijzen we naar de uitspraak van het Constitutionele Hof, dat duidelijk heeft aangegeven welke grondwettelijke normen zijn geschonden. Als we het hebben over een gratieverlening die geen effect zou kunnen hebben, verwijzen we naar de inhoud van het relevante artikel in de grondwet, waar het recht op clementie wordt genoemd, legde hij uit, verwijzend naar de gratieverlening aan Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik voordat er een definitieve rechterlijke uitspraak in hun zaak was.

Op de vraag van een journalist of er iets moet komen van de beschuldigingen van grondwettelijke schendingen, antwoordde hij echter: - Allereerst moet er een procedure komen in het parlement zelf. In de wetten staat hoe de president voor het staatstribunaal kan worden gedaagd.

Op de vraag van Piotr Kraśko wat er moet gebeuren in dit specifieke geval, waarin het de president is die de premier beschuldigt van het schenden van de grondwet, antwoordde de 'Fakty po Faktych'-gast: - Als de president niet laat zien op welke punten de grondwet is geschonden, zullen we onze handen spreiden en zeggen: we hebben een onvolmaakt rechtssysteem, dat zo is opgebouwd dat de belangrijkste mensen in de staat geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Zo was het ten tijde van de grondwet van april, zo was het toen Piłsudski nog leefde en zo is het nu ook. Hier moet op een gegeven moment een einde aan komen.

Bron: TVN24
Auteur:  kba

Bron:  onet.pl przez kba   język po Polsku