Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tusk vastberaden tegen Duda: Je moet stoppen met dit spektakel!

Gestart door Pieszyce, 11 januari 2024, 02:31

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tusk vastberaden tegen Duda: Je moet stoppen met dit spektakel!

9 januari 2024 

Een maatstaf voor de degeneratie van de 'PiS-staat' is de situatie waarin twee politici, veroordeeld tot een onherroepelijk vonnis, zich verbergen voor de politie in... het presidentieel paleis. Dergelijke situaties hebben zich tot nu toe alleen voorgedaan in derdewereldlanden. We weten nu dat dit normen zijn die dicht bij die van activisten van Wet en Rechtvaardigheid liggen.

- Er zijn geen handleidingen voor de premier of het hoofd van het ministerie van Binnenlandse Zaken over wat te doen als de veroordeelden naar de gevangenis moeten worden gebracht en ze zich in het presidentieel paleis bevinden. Dit is duidelijk uitbuiting van een situatie waarin niemand geweld zou gebruiken tegen een instelling als de president", reageerde premier Donald Tusk op het schandaal.

- Wat mij zorgen baart is dat de president betrokken is geraakt bij activiteiten die zijn georganiseerd door Jaroslaw KaczyƄski en zijn mensen van Wet en Rechtvaardigheid (PiS) en die gericht zijn tegen de fundamenten van de staat. U moet dit spektakel stoppen. U zult volledig verantwoordelijk worden gehouden voor het saboteren van de grondwet, voor het misbruiken van de macht die u nog steeds op veel plaatsen hebt. Dit is onaanvaardbaar. Ik zal er persoonlijk voor zorgen," verzekerde de PO-leider.

Ik vraag me af of deze woorden de rebellen stof tot nadenken gaven?

Bron:  wiesci24.pl     jezyk po Polsku