Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

US vicesecretaris voor handel: Enthousiasme voor Polen neemt af

Gestart door Pieszyce, 21 oktober 2022, 23:59

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

US vicesecretaris voor handel: Enthousiasme voor Polen neemt af

De rechtsstaat heeft volgens de Amerikaanse viceminister van Handel Arun Venkataraman gevolgen voor de Amerikaanse investeringen.

20 oktober 2022
Jędrzej Bielecki

Er is een oorlog gaande in het buitenland in Polen. In hoeverre schrikt dit Amerikaanse bedrijven af om in ons land te investeren?

Zowel het Amerikaanse bedrijfsleven als de Amerikaanse regering zetten zich in voor de veiligheid van Polen. En dit geldt in alle opzichten: politiek, energie,
militair. Daarom willen wij de ontwikkeling van de Poolse economie steunen.

Vertaalt dit zich in investeringsvolumes?

Ik praat liever over de gevoelens van het Amerikaanse bedrijfsleven dan over cijfers. Ik heb de afgelopen dagen met hun vertegenwoordigers in Warschau
gesproken. Ze willen hier meer investeren, ze hebben het niet over terugtrekken. Maar onze investeerders worden ook geconfronteerd met de moeilijkheden
waarop wij de Poolse autoriteiten wijzen.

De zaak TVN is een voorbeeld van politiek bedrijven dat door Amerikaanse
    investeerders slecht is ontvangen.

Wat hebt u in gedachten?

We hebben voorbeelden van een gebrek aan transparantie bij de invoering van nieuwe wettelijke oplossingen, een gebrek aan tijd om ze uit te voeren, een
gebrek aan overleg met de ondernemingen die door deze veranderingen zullen worden getroffen. De fiscale oplossing is daar één voorbeeld van, een ander is
de eigendomskwestie.

Denkt u aan de moeilijkheden die TVN ondervindt?

De zaak TVN is inderdaad een voorbeeld van politiek bedrijven dat door Amerikaanse investeerders slecht is ontvangen. Het gaat meestal over vergunningszaken.
Ondernemers die in de gereglementeerde sector actief willen zijn en van plan zijn aanzienlijke investeringen te doen, mogen er niet plotseling achter komen dat hun
vergunning niet wordt verlengd of dat zij deze helemaal niet krijgen. Voorspelbaarheid is nodig. Amerikaanse bedrijven willen deelnemen aan de ontwikkeling van
de Poolse economie, maar dergelijke acties ontmoedigen hen.

Zeven jaar lang heeft Polen een geschil met de Unie gehad over de rechtsstaat en de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht. Nog steeds zonder
conclusie. Waarom hebben de Amerikanen TVN zo goed verdedigd?

De twee situaties zijn niet volledig vergelijkbaar. In de TVN-zaak besloot de Poolse regering dat het geen zin had om het door de president veto gezette
wetsvoorstel verder door te drukken. Zij hield rekening met alle factoren en kwam tot de conclusie dat het niet in het Poolse belang was. Ik wil hier niet ingaan
op de doeltreffendheid van het optreden van de Unie bij de verdediging van de rechtsstaat en de onafhankelijkheid van de rechtbanken. Wat ik wil zeggen is
dat de rechtsstaat de sleutel is tot een gevoel van stabiliteit en voorspelbaarheid van de omstandigheden waaronder ondernemers werken. De beslissingen
van buitenlandse investeerders over welk land zij hun middelen willen plaatsen, hangen hiervan af. Dit zijn zaken waar alle bedrijven aandacht aan besteden.
En als zij zich zorgen maken, weerhoudt dat hen ervan zich op een markt te begeven die zij anders als zeer aantrekkelijk zouden beschouwen.

Polen is nog steeds aantrekkelijk, hoewel het in een diepe crisis belandt en een zeer hoge inflatie heeft

Dit zijn uitdagingen die overal ter wereld voorkomen. Maar los daarvan zijn de economische vooruitzichten van Polen gebaseerd op een solide basis van
ononderbroken snelle groei gedurende tientallen jaren. Daarom zijn wij ervan overtuigd dat deze groei zal terugkeren zodra de huidige crisis is overwonnen.
Maar ik herhaal: dit betekent niet dat sommige van de door investeerders geuite zorgen niet legitiem zijn en het enthousiasme voor investeringen in Polen niet
temperen.

Heeft u deze kwesties aangekaart bij vertegenwoordigers van de Poolse regering?

Ja, we hebben gesproken over de zorgen die Amerikaanse bedrijven ons hebben overgebracht. We hebben gesproken in de geest van het samen oplossen van
deze kwesties. Ik ben erg blij met de belofte die ik heb gehoord dat de stabiliteit en voorspelbaarheid van de juridische omgeving waarin het bedrijfsleven
opereert, zullen worden verbeterd.

Amerika heeft ongetwijfeld veel invloed op Polen, omdat het een schild vormt tegen Rusland.

Ik wil dit niet koppelen. De betrekkingen tussen onze landen zijn zeer rijk. Maar tegelijkertijd wil ik benadrukken dat de VS zich volledig inzetten voor de
veiligheid van Polen, met name als lid van de NAVO.

Zijn Amerikaanse bedrijven op een specifieke manier gediscrimineerd vanwege problemen met de onafhankelijkheid van de rechtbanken?

Of individuele bedrijven nu problemen hebben of niet, wanneer u een beslissing neemt om 100 miljoen dollar te investeren, kijkt u naar de voorspelbaarheid
van de bedrijfsomstandigheden. Dat is wat de CEO van elk bedrijf doet. En als hij of zij ziet dat beslissingen uit het niets worden genomen of dat er geen
mogelijkheid is om ze aan te vechten bij een onafhankelijke rechtbank, kan hij of zij dat niet negeren.

De globalisering zoals we die tot nu toe hebben gezien, behoort tot het verleden, vooral vanwege de dreiging van China. Veel bedrijven vragen zich af waar
ze hun investeringen naartoe moeten verplaatsen. Schept dit geen bijzondere kansen voor Polen om investeerders aan te trekken?

Absoluut. De pandemie heeft de gebreken van veel productieverbindingen aangetoond. Ze zijn onbetrouwbaar gebleken en er kan niet op worden vertrouwd.
Bedrijven zijn dus op zoek naar meer diversificatie, op zoek naar een nieuwe plaats om te investeren. Dit is zeker een kans voor Polen, vooral omdat Amerika
op zoek is naar betrouwbare partners om op te vertrouwen.

Zullen de Amerikanen het contract voor de bouw van een kerncentrale in Polen binnenhalen?

De Poolse regering zal binnenkort het resultaat van de aanbesteding bekendmaken. De Verenigde Staten zijn vastbesloten alle middelen ter beschikking te
stellen om de energiezekerheid van Polen op zowel korte als lange termijn te waarborgen. Daarmee bedoelen we het maximale gebruik van schone energie, of
het nu gaat om offshore of onshore windenergie, zonne-energie of alleen kernenergie. Wij zijn overtuigd van de aantrekkelijkheid van de door Amerikaanse
bedrijven voorgestelde oplossingen. Zij zullen zorgen voor de meest ingrijpende transformatie van de Poolse energiesector in de komende decennia. Wij willen
de Poolse overgang naar groene energie op alle mogelijke manieren ondersteunen, onder meer door de levering van vloeibaar gas.

Dus bent u ervan overtuigd dat Westinghouse het contract zal winnen?

Ik ben optimistisch, want vanuit ons oogpunt is haar aanbod het aantrekkelijkst van alle aanbiedingen die op tafel liggen, het is het aanbod dat de beste
oplossingen voor Polen zal bieden.

Polen heeft de afgelopen maanden zijn invoer van Amerikaans vloeibaar aardgas verveelvoudigd. Blijft dat permanent zo?

We kunnen niet voorspellen wat de toekomst zal brengen. Vele factoren beïnvloeden de toestand van de markt, maar ook de naoorlogse energiebehoeften
van Polen. Maar ik benadruk: hoe dan ook, wij zullen ons inzetten voor de energiezekerheid van Polen en leveranciers aanbieden waarop kan worden vertrouwd.

Onder Donald Trump werd er veel gesproken over de Triple Sea, vandaag minder. Worden in het kader daarvan specifieke projecten ontwikkeld?

De Triple Sea heeft een zeer groot potentieel, het geniet de steun van zowel de Amerikaanse als de Poolse regering.

Een beetje zoals Brazilië, een land van eeuwig maar ook onvervuld potentieel....

Dit is een belangrijk initiatief dat landen in de regio samenbrengt om de veiligheid en de infrastructuur te versterken. Er zijn hier enkele initiatieven genomen,
maar de toekomst zal uitwijzen in hoeverre het potentieel ervan zal worden gerealiseerd.

Opiniepeilingen voor de verkiezingen van 8 november voor het Amerikaanse Congres wijzen op een mogelijke Republikeinse meerderheid. Donald Trump's
protectionistische beleid ten opzichte van de EU, en dus Polen, kan terugkeren?

Wij hebben het hoofdstuk van dit misplaatste handelsbeleid afgesloten. Wij richten ons op een agenda die de ontwikkeling van zowel Amerika als onze
bondgenoten dient.

Bron:  Rzeczpospolita przez Jędrzej Bielecki     język po Polsku