Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Duda verkeert in ernstige problemen. Hij heeft de leden van de Nationale Kiescommissie niet genoemd

Gestart door Pieszyce, 26 januari 2024, 00:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Duda verkeert in ernstige problemen
Hij heeft de leden van de Nationale Kiescommissie niet genoemd.
Zal er een verzoek komen voor het Staatstribunaal?

25 januari 2024

– Zeven van de negen leden van de Nationale Kiescommissie (NEC) worden benoemd door de president op basis van een voordracht van de Sejm. Deze structuur is tijdens de PiS-regering in 2018 opgenomen in de Kieswet. De ambtstermijn van deze NEC-leden komt overeen met de ambtstermijn van de Sejm (artikel 157, lid 2c van de Kieswet), laat Maciej Berek weten.

– Op 21 december 2023 (ruim een maand geleden) heeft de Sejm een resolutie aangenomen over de benoeming van de leden van de Nationale Kiescommissie tot president. Vanaf de datum waarop deze resolutie aan de president wordt toegezonden, kan en moet de president leden van de door de Sejm aangewezen Nationale Kiescommissie benoemen, maar hij doet dit niet. Het lidmaatschap van de Nationale Kiescommissie van personen die van rechtswege zijn benoemd op basis van een aanwijzing van de vorige Sejm vervalt 150 dagen na de datum van de verkiezingen voor de Sejm (artikel 158, lid 1a). Dit verandert niets aan de regel dat de ambtstermijn van deze leden op grond van de wet gekoppeld is aan de ambtstermijn van de Sejm en dat de Sejm van de nieuwe termijn het recht en de plicht heeft om nieuwe leden van de Nationale Raad te benoemen. Kiescommissie voor de president, en de president is verplicht hen te benoemen.

– Ik vraag me af waarom de president het zo lang uitstelt.... Durft iemand een poging te wagen? – Berek vat het samen.

Er schiet mij maar één opmerking te binnen: Duda gaat regelrecht naar het Staatstribunaal.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku