Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Waar armoede en werkloosheid heerst, stemmen mensen op PiS

Gestart door Pieszyce, 26 januari 2024, 22:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Waar armoede en werkloosheid heerst, stemmen mensen op PiS

26 januari 2024

De grote taak van de nieuwe regering is het onderwijzen en ontwikkelen van gebieden met een hoge werkloosheid, want waar armoede heerst, stemmen mensen op PiS.

– Waar werkloosheid en armoede heerst, stemmen ze op PiS. Deze mensen zijn het gemakkelijkst te manipuleren en om te kopen. Waarom zouden de nobele slogans over het "gelijk maken van verschillen" die door PiS worden gebruikt, worden geïmplementeerd? beginnend met de zwakste - schreef Grzegorz Laskowski, in commentaar op informatie over de werkloosheid in Polen.

– Hoewel het werkloosheidspercentage in Polen nog steeds op een recordlaagte staat (5%), is de situatie veel complexer als we naar specifieke provincies kijken. In 74 van deze landen overschrijdt het werkloosheidspercentage de 10%, en in 241 overschrijdt het het nationale gemiddelde. Grote steden en de omliggende agglomeratiegebieden, die een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking absorberen, kunnen doorgaans bogen op een lage werkloosheid, onthulde Sławomir Kalinowski.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Onbegrijpelijk, want wie PiS volgt weet dat het een partij is van . . .

"Veel beloven en weinig geven doet alle gekken in vreugde leven."  >:(

Ruud

Ondanks alles wat nu ook op de publieke media naar buiten komt, denk ik dat er best nog veel mensen zijn die op Pis, of PiS-achtige partijen zal stemmen, uit onvrede met hun eigen situatie. Dat kan bijvoorbeeld die werkeloosheid zijn.

Nu kom ik nog wel wat boeren tegen in mijn omgeving, waarvan ik toch vaak hoor dat de comunistische tijd het beste was voor hun, en ze wat hun betreft daar wel naar terug willen. Ze produceerden zelf eten, hadden altijd genoeg om te kunnen handelen buiten de officiele kanalen om, mits ze goed voor het land en de dieren zorgden, en dus goed konden produceren. Die hebben zo iets van wat de regering doet gaat ons verder niet aan, en, als ze stemmen, stemmen ze ook vaak voor beloftes, en niet zo zeer voor de lange termijn. Vaak hebben ze het idee dat wat de regering beslist toch weinig impact heeft op hun leven. Ik heb de cijfers niet gezien van de laatste verkiezingen, maar de laatste jaren zag je een heel duidelijke scheiding tussen platteland en steden, er is volgens mij ook een heel andere mentaliteit op het platteland en in en rond de steden.

PO heeft overigens volgens mij ook gezorgd voor een voedingsbodem voor de eerste 4 jaar PiS, de 2de 4 jaar is te danken aan de greep op de media die PiS had, maar in mijn optiek was het redelijk kille kapitalistische systeem wat PO invoerde een reden dat er mensen op PiS stemde, met alle gevolgen van dien. Er is een engels spreekwoord: power corrupts and absolute power corrupts absolutely. PiS heeft zonder enige echte oppositie kunnen doen wat ze wilde, met de misstanden die nu naar boven komen.

Het is ook te hopen dat de huidige coalitie er meer voor alle Polen zal zijn als de PO voorheen. PiS zal een klap krijgen, misschien geheel uiteen vallen, maar er is een electoraat die gevoelig is voor beloftes, ook al worden die niet nagekomen.

Het is te hopen dat de huidige coalitie een positieve invloed op de meeste mensen gaat hebben, en niet volledig bezich gaat zijn met het vernietigen van PiS. Waar de wet is overtreden moet het recht zegevieren, de rechtbanken doen waarvoor ze zijn opgericht, maar de regering moet een positieve invloed op de gewone Pool zien de bewerkstelligen. Stabiele financien, stabiel werk, met ook bescherming. Een stabiel inkomen van zieken en bejaarden. Inflatie zullen ze weinig aan kunnen doen, al helpt de meer stabiele en sterkere Zloty wel met prijzen van import goederen. Maar er zullen nog wel wat impopulaire maatregelen genomen moeten worden om de overheidsfinancien weer gezonder te maken, en daar kunnen ze ook niet te lang mee wachten. Hopelijk helpt een meer objectieve media om de noodzaak duidelijk te maken, maar denk dat de regering nog wel een periode gaat zien met minder waardering. Ik denk dat het huidige PiS daar niet van kan gaan profiteren, maar er zullen mogelijk wel andere partijen gaan ontstaan die een deel van het PiS electoraat zullen gaan bedienen, en zolang deze maar niet meer de absolute meerderheid gaan krijgen is dat alleen maar goed voor de balans in de regering en de sejm en senat.

Pieszyce

Ik blijf het zeggen.

Tijdens de vorige PO regering met Tusk als premier, poogde men door het systeem wat ze gebruikten een sterke middenklasse op te bouwen.

Immer smet een sterke middenklasse kon men later de lagere klasse beter helpen dat was het plan, wat door PiS overhoop werd gehaald.

PO heeft nooit een echte kans gehad, want ook toen hadden we een PiS president L.K.

Het echte probleem is dat Polen, nooit verder kijken dan twee weken.

We hadden een lid, Jan Torun die dat eens beschreef.

"Een Pool kan niet verder dan een week vooruit plannen" schreef hij en hij had gelijk, bewijzen immers te over.  :)

Dobranoc, ik plan mijn slaap nu.  ;D  ;D