Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De eerste neorechter wil dat haar benoeming wordt ingetrokken

Gestart door Pieszyce, 13 februari 2024, 20:21

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De eerste neorechter wil dat haar benoeming wordt ingetrokken
"Het aanvaarden van de promotie was een vergissing"

11 februari 2024

Rechter Anna Kalbarczyk is de eerste neo-rechter die door de "neo-KRS" is benoemd en wil worden teruggeroepen naar de vorige rechtbank. De rechter van het Hof van Beroep van Warschau wil zich laten verifiëren of opnieuw deelnemen aan een juridische competitie. Daarnaast heeft zij bij minister Adam Bodnar een verzoek ingediend om haar zaak bij de oude rechtbank in te trekken.

Dit is de eerste dergelijke situatie in Polen. Zoals vastgesteld door het OKO.press-portaal, heeft een ervaren strafrechtadvocaat, rechter Anna Kalbarczyk, een verzoek ingediend bij de minister van Justitie, Adam Bodnar, om haar te delegeren om uitspraak te doen bij de districtsrechtbank van Warschau-Praag. Daar regeerde ze voordat ze door de "neo-KRS" werd benoemd tot lid van het Hof van Beroep in Warschau. Het hoofd van de rechtbank waar rechter Kalbarczyk momenteel werkt is Piotr Schab, en zijn plaatsvervanger gedurende bijna een jaar was Przemysław Radzik. Beide mannen zijn disciplinaire aanklagers die banden hebben met Zbigniew Ziobro.

"In zijn resolutie maakte het Hooggerechtshof echter onderscheid tussen de status van neo-rechters van het Hooggerechtshof (rechtbanken met hun deelname zijn altijd gebrekkig - red.) en neo-rechters van gewone rechtbanken (in hun geval adviseerde het Hooggerechtshof tests om hun onafhankelijkheid te onderzoeken, trok het niet automatisch hun benoeming in twijfel - red.). De oudere rechters "adviseerden mij toen om de benoeming te aanvaarden. Omdat rechters als Schab en Dariusz Drajewicz (lid van de illegale Nationale Raad voor de Rechtspraak - red.) .) al zijn benoemd bij het Hof van Beroep", citeert OKO.press de rechter.

De rechter wil terugkomen. "De beslissing is enerzijds moeilijk, anderzijds gemakkelijk"

Anna Kalbarczyk nam ontslag als plaatsvervangend afdelingshoofd in juli 2022, toen Piotr Schab president van het Hof van Beroep werd. In het najaar van 2023, vlak voor de verkiezingen, heeft plaatsvervangend tuchtwoordvoerder Michał Lasota disciplinaire aanklachten tegen haar ingediend wegens zes uitspraken waarin zij de uitspraken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en het Hof van Justitie van de EU toepaste. "De rechtbank is er niet voor rechters, maar voor burgers. Als een partij in een rechtszaak bedenkingen heeft bij het gerechtspersoneel met mijn deelname, is het hun absolute recht om deze twijfel te uiten en dat respecteer ik. De partij moet ervan overtuigd zijn dat de Het oordeel is gebaseerd op feiten en analyses van het dossier", aldus rechter Kalbarczyk.

De rechter legt uit dat ze terug wil naar de vorige rechtbank, omdat de huidige rechtbankleiding 'onethische acties tegen haar gebruikt'. Ze voegt eraan toe dat deze beslissing enerzijds moeilijk was, maar anderzijds ook gemakkelijk voor haar was. "Het is moeilijk, omdat ik me volledig bewust ben van de rampzalige personeelssituatie op de strafafdeling. Het is moeilijk om rechters te verlaten die onderworpen zijn aan onethisch handelen van de directie en op de rand van uitputting staan. En gemakkelijk, omdat ik en Ik ben rechter in Praga. Het beroep van rechter kan bij elke rechtbank worden uitgeoefend, ik kan zelfs worden gedelegeerd aan de districtsrechtbank en daar uitspraak doen", lezen we.

Adam Bodnar heeft nog geen beslissing genomen over de rechter.

Auteur:   AJŁ
Bron:  wiadomosci.onet.pl przez AJŁ      język po Polsku