Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Demonstranten uit EU-landen sluiten zich aan bij Poolse boeren in Dorohusk

Gestart door Pieszyce, 20 februari 2024, 00:43

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Demonstranten uit EU-landen sluiten zich aan bij Poolse boeren in Dorohusk

18 februari 2024 

Duitse, Belgische, Nederlandse en Franse boeren hebben zich zondag aangesloten bij de Poolse grensblokkade van het Dorohusk-Yahodyn-toegangspunt tot Oekraïne.

De protesten van de Poolse boeren volgen op een recente blokkade van twee maanden door Poolse vrachtwagenchauffeurs bij grote grensovergangen, in een poging lokale problemen aan te pakken door de import naar en export uit het door oorlog geteisterde Oekraïne te verstoren. De demonstraties zijn echter ook het gevolg van woede over het economische, regelgevende en groene beleid van de EU.

Boeren uit het hele blok zeggen dat de kosten van energie, kunstmest en transport zijn gestegen, vooral in het licht van de Russische oorlog in Oekraïne, zo meldde CNN.

Blokkade van Dorohusk

Op 18 februari werd het vrachtwagenverkeer bij het internationale controlepunt Dorohusk-Yahodyn aan de Oekraïens-Poolse grens volledig geblokkeerd, zo meldde het persbureau IAR van de Poolse radio.

Volgens de staatsdouanedienst van Oekraïne worden de Poolse boeren die het controlepunt sinds 9 februari blokkeren, vergezeld door boeren uit Duitsland, België, Nederland en Frankrijk, meldt Suspilne. Poolse douanebeambten waarschuwden de Oekraïense kant voor het grootschalige protest, meldde de Oekraïense publieke televisiezender Suspline.

Boeren blokkeerden de toegang tot de grensterminal. Momenteel staan er enkele honderden mensen voor Dorohusk, en er komen nog meer boeren aan. Het protest wordt beveiligd door de politie.

Warschau is de trouwste supporter van Kyiv tegenover Rusland, maar de betrekkingen hebben een klap gekregen door verschillende economische geschillen in de afgelopen maanden, volgens het persbureau Reuters.

De Poolse premier Donald Tusk, die vorige maand naar Kyiv reisde om Zelenski te ontmoeten, heeft er bij beide partijen op aangedrongen een compromis te vinden.

Zondag is dag 725 van de Russische oorlog tegen Oekraïne.

Bron: IAR, Suspline, Reuters,  polskieradio.pl by (aj)      język po Polsku

Pieszyce

Hoe die Nederlandse trekkers bij die Pools / Oekraïense grens komen vraag ik me af. Ik denk niet over de weg want met een slok van 1 op 3 is het een kostbare geschiedenis.

Maar. . . . . De boeren zijn boos op de EU??

Ik snap dat boeren het slecht hebben vanwege de klimaat ingrepen, maar ik hoop dat we niet vergeten dat de boerenbedrijven steeds groter en groter werden en eens is daar een einde aan.
Dat de EU ingrijpt is normaal, dat doen ze ook bij de burger qua auto, isolatie huizen, kamer temperatuur op 19 graden [slecht voor mensen met een handicap] etc, etc.

Het zijn niet alleen de boeren die lijden en mijn opa zaliger destijds Veluwse boer van de oude garde, dus gemengd bedrijf zei altijd tegen mij, "jongen, als ome R. [zijn zoon] klaagt, denk dan maar, Boeren klagen altijd het is nooit goed, klaagt een boer niet dan is hij ziek".  Ben deze opmerking nooit vergeten.

Maar dat is nog niet alles, er is iets anders gaande en de Tsjechische President zag het samen met een grote groep anderen goed.

Ukraine  Belarus  @UAwarsupport

Prezydent Czech napisał, że protesty rolników w Pradze mają niewiele wspólnego z walką o warunki dla rolników i organizują je ludzie, którzy nie kryją swojego poparcia dla Rosji.  Zgadzacie się, że słowami Pana Prezydenta Czech ?

De Tsjechische president schreef dat de boerenprotesten in Praag weinig te maken hebben met de strijd voor voorwaarden voor boeren en georganiseerd worden door mensen die hun steun aan Rusland niet onder stoelen of banken steken. Bent u het daarmee eens in de woorden van de president van de Tsjechische Republiek?

De mensen waar de president het over heeft zijn pro-russische groepen in Polen zoals de Konfederatie, Razem, Korwin-Mikke, en nog een aantal misleiders van de democratie. Maanden gelden begon het al en toen wist men al te vertellen waar de groepen uit bestonden die de blokkades en demonstraties organiseerden. Immers . . . . . . . . . voor Putin is er niets beters dan het sluiten van de grenzen van Oekraïne, zodat de economie aangevallen wordt, er zijn nogal wat Polen die daar naar luisteren.

Bedenk dat er op dit moment een file staat van 3300 transportbusjes richting Oekraïne, die van alles voor het Oekraïense leger en ziekenhuizen vervoeren, OOK transportmiddelen voor soldaten en gewonden. Ik ben van mening dat door deze acties, de Polen meewerken met rusland om het Oekraïne zeer lastig te maken.

Het ging in eerste instantie om Graan en andere landbouwproducten tegen te houden, DAT is te begrijpen, maar waren mogen die transporters met auto beladen aanhangers richting Oekraïne niet doorrijden? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?