Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tomasz Komenda is dood

Gestart door Pieszyce, 21 februari 2024, 22:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tomasz Komenda is dood
De man stierf op 47-jarige leeftijd

uitgewerkt. Katarzyna Rochowicz
21 februari 2024   

Citaatfoto: wyborcza

Tomasz Komenda is dood, ontdekte TVN's 'Notes' journalist Grzegorz Głuszak woensdag. De man overleed op 47-jarige leeftijd.

De dood van Tomasz Komenda werd op woensdag 21 februari bekendgemaakt. De 47-jarige man was ten onrechte veroordeeld voor verkrachting en moord. Hij verliet de gevangenis pas na 18 jaar.

Overlijden van Tomasz Komenda. Hij was 47 jaar oud

Het tragische nieuws werd gemeld door het TVN-portaal "Uwaga!", waarbij informatie werd aangehaald van TVN-journalist Grzegorz Głuszak, die de zaak van de man vanaf het begin heeft onderzocht. - Helaas kan ik deze informatie bevestigen. Tomek stierf 's ochtends vroeg. Ik weet dat hij al lange tijd gezondheidsproblemen had. Hij stierf als gevolg van een ziekte waar hij al lange tijd tegen vocht," zei de verslaggever later op TVN24.

Zoals Głuszak zei, kampte Komenda met een vrij ernstige ziekte. - Hij sloot zich zeker af, journalisten verloren het contact met hem, en ik ook. Ik had geen tijd om afscheid van hem te nemen - zei de TVN-verslaggever.

Het is bekend dat de man leed aan kanker. - Ik onderga een behandeling, ik onderga chemotherapie, mijn haar is al teruggegroeid. Ik leef met het feit dat er kanker was, nu is het weg, maar we weten niet of het terugkomt. Hij was niet geschikt voor een operatie. Ik heb het moeilijk. Ik vraag me af wanneer ik dit kruis eindelijk zal neerwerpen, ik verdien wat rust - zei hij vorig jaar in een interview met "Gazeta Wyborcza".

Tomasz Komenda is dood. Hij bracht 18 jaar in de gevangenis door

In 2004 veroordeelde het Hof van Beroep Tomasz Komenda tot 25 jaar gevangenisstraf wegens misdaden die hij niet had begaan. Komenda, toen 27, pleitte niet schuldig en tijdens het proces herhaalde hij herhaaldelijk dat de belastende getuigenis die hij na zijn arrestatie had afgelegd, hem door bedreigingen en intimidatie was opgedrongen.

Het misdrijf waarvoor Komenda werd veroordeeld vond plaats op 31 december 1996 in Miłoszyce, Dolny Śląsk. De 15-jarige Małgosia werd op brute wijze verkracht en vervolgens achtergelaten in een vorst van 20 graden, waardoor ze stierf.

In 2018 werd Komenda, na 18 jaar gevangenisstraf, onschuldig bevonden. Hij werd vrijgelaten en kreeg een schadevergoeding van bijna 13 miljoen złoty. - Geen geld zal mij compenseren voor deze 18 jaar - zei hij toen over de compensatie.

In september 2020 heeft de rechtbank in Wrocław een gevangenisstraf van 25 jaar uitgesproken tegen Ireneusz M. en Norbert B., die werden beschuldigd van het plegen van een misdrijf in Miłoszyce.

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl  przez Katarzyna Rochowicz      język po Polsku

Pieszyce

TVN-journalist over de laatste maanden van Tomasz Komenda. 'Hij sloot zich af'

uitgewerkt Katarzyna Rochowicz
21 februari 2024

- Het is een heel triest verhaal. Niemand had verwacht dat het zo zou eindigen. Hij was minder dan zes jaar vrij, zei journalist Grzegorz Głuszak, die de zaak van de man vanaf het begin behandelde, op TVN24.

Op woensdag 21 februari werd het overlijden van Tomasz Komenda bekend gemaakt. De informatie werd voor het eerst verstrekt door TVN-journalist Grzegorz Głuszak, die zich vanaf het begin met de zaak van de ten onrechte veroordeelde 47-jarige had beziggehouden.

Tomasz Komenda is dood. 'Hij sloot zich af'

Volgens Głuszak stierf Komenda woensdagochtend als gevolg van een langdurige ziekte waarmee hij had gevochten. - Tomek had een geweldige familie die hem steunde. (...) Hij kreeg zijn leven weer op de rails, maar kampte het afgelopen jaar met een vrij ernstige ziekte. Hij sloot zich zeker af, journalisten verloren het contact met hem, en ik ook. Helaas had ik geen tijd om afscheid van hem te nemen. Het is heel triest, ik kan alleen maar naar de begrafenis gaan en afscheid van hem nemen - zei de TVN-verslaggever.

- Het is een heel triest verhaal. Niemand had verwacht dat het zo zou eindigen. Hij was minder dan zes jaar vrij, zei de journalist op TVN24. - Dit is triest nieuws voor ons allemaal - voegde hij eraan toe.

Het geval van Tomasz Komenda. Hij werd ten onrechte veroordeeld tot 25 jaar gevangenisstraf

In 2004 veroordeelde het Hof van Beroep Tomasz Komenda tot 25 jaar gevangenisstraf voor misdaden die hij niet had begaan: verkrachting en moord. Komenda, toen 27, pleitte niet schuldig en tijdens het proces herhaalde hij herhaaldelijk dat de belastende getuigenis die hij aflegde hem werd opgedrongen door bedreigingen en intimidatie.

Rest tekst weggelaten omdat die ook onderaan in de eerste post staat. P.

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl przez Katarzyna Rochowicz    język po Polsku

Pieszyce

De moeder van Tomasz Komenda sprak zich uit
"Ik zal me er nooit mee verzoenen".

Oprac;  Joanna Zajchowska
21 februari 2024 19:35

De moeder van Tomasz Komenda heeft zich uitgesproken na de dood van haar zoon. In een interview met Salon24 vroeg Teresa Klemanska om respect voor haar privacy. Ze liet weten dat ze zich voor zijn dood met haar zoon had kunnen verzoenen.

- "Dit is een verschrikkelijke tijd voor mij en de hele familie," vertelde Teresa Klemanska aan de redactie van Salon24. Ze vertelde ook dat het haar was gelukt om zich voor zijn dood met haar zoon te verzoenen. - Maar ik zal nooit in het reine komen met zijn dood," voegde ze eraan toe.

De vrouw deed een beroep op de media om haar privacy en kalmte te respecteren. Het tragische nieuws van Komenda's dood werd gemeld door het TVN-portaal 'Uwaga!', waarbij informatie werd aangehaald van TVN-journalist Grzegorz Głuszak, die de zaak van de man vanaf het begin heeft onderzocht. - Helaas kan ik deze informatie bevestigen. Tomek stierf 's ochtends vroeg. Ik weet dat hij al lange tijd gezondheidsproblemen had. Hij stierf als gevolg van een ziekte waar hij al lange tijd tegen vocht," zei de verslaggever later op TVN24.

Komenda vocht tegen kanker. "Ik heb het er moeilijk mee".

Het is bekend dat de man worstelde met kanker. - Ik word behandeld, ik krijg chemotherapie, mijn haar is al teruggegroeid. Ik leef, behalve dat er kanker was, nu is het weg, maar het is niet bekend of het niet weer terugkomt. Het was niet geschikt voor een operatie. Ik heb het moeilijk. Ik vraag me af wanneer ik eindelijk dit kruis zal afwerpen, enige gemoedsrust zou me al toekomen," zei hij vorig jaar in een interview met Gazeta Wyborcza.

Tomasz Komenda werd geboren in 1976. In 2004 veroordeelde het Hof van Beroep hem tot 25 jaar gevangenisstraf voor misdaden die hij niet had begaan. We hebben zijn verhaal in detail beschreven in de tekst getiteld "De zaak tegen Tomasz Komenda is geseponeerd. We hebben zijn verhaal in detail beschreven in de tekst getiteld "Alle onderdelen van het proces tegen Tomasz Komenda zijn geseponeerd. Niemand zal zich verantwoorden voor zijn veroordeling":

In september 2020 veroordeelde een rechtbank in Wrocław Ireneusz M. en Norbert B., die beschuldigd werden van het plegen van de misdaad in Miloszice, tot 25 jaar gevangenisstraf.

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl przez Joanna Zajchowska    język po Polsku

Pieszyce

Arme man, door de eerzucht van één man, onschuldig in de gevangenis gestopt.  >:(

De Kaczyński's hebben bloed aan hun handen en een van de slachtoffers  is Tomasz, ik heb dat al vaker geschreven.

Vele anderen zijn er bij betrokken maar zwijgen nu, Lech Kaczyński kan niet meer getuigen, destijds was Lech Kaczyński minister van Justitie en had de zaak Komenda nodig voor zijn eigen eer. Op het oude forum was er een lang topic over deze zaak, maar die heb ik niet kunnen redden.   >:(

Kaczyński had de veroordeling van Komenda nodig voor het forceren van zijn eigen succes, een succes wat niet echt verdient was, omdat hij verder een zwakke minister was.   >:(

Dat Tomasz ziek is geworden kan heel goed door zijn frustraties van het onschuldig gevangen zitten. Het is onderzocht dat mensen die stressen en zich niet kunnen uiten vaak tumoren ontwikkelen de dodelijk zijn. Ik zou dan ook graag zien dat er onder zoek wordt gedaan naar Tomasz ziekte, zodat de nog levende deelnemers aan zijn veroordeling zwaar gestraft kunnen worden.   >:(   >:(   

Pieszyce

Anna Kola    @AnnaKola3

Roman Giertych''L. Kaczyński odpowiada moralnie za zamknięcie Tomasza Komendy. To jeden z powodów dla których uważam, że wszystkie jego pomniki i ulice powinny zniknąć. To była zbrodnia sądowa wywołana politycznym naciskiem Prokuratora Generalnego na prokuraturę'' szok ...

Roman Giertych''L. Kaczyński is moreel verantwoordelijk voor het opsluiten van Tomasz Komenda. Dit is een van de redenen waarom ik vind dat al zijn monumenten en straten moeten verdwijnen. Het was een gerechtelijk misdrijf, veroorzaakt door de politieke druk van de procureur-generaal op de schok van het parket.

Janek Sługocki Grochola AGENT PRAWNY    @januspabi

Dla przypomnienia, kto był prokuratorem generalnym i kto naciskał na szybkie zakończenie śledztwa.

Om u eraan te herinneren wie de procureur-generaal was en die aandrong op een snelle beëindiging van het onderzoek inzake Komenda.