Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De Poolse minister van Justitie schetst een actieplan voor de rechtsstaat in Brussel

Gestart door Pieszyce, 23 februari 2024, 01:23

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De Poolse minister van Justitie schetst een actieplan voor de rechtsstaat in Brussel

20 februari 2024

De Poolse minister van Justitie Adam Bodnar heeft dinsdag een bezoek gebracht aan Brussel om een actieplan te schetsen "om de rechtsstaat te herstellen" in zijn land na acht jaar conservatief bewind, zo meldden persbureaus.

Bodnar woonde een bijeenkomst bij van de Raad Algemene Zaken van de EU, waar hij zijn plan uiteenzette om een grootschalige juridische herziening ongedaan te maken die was uitgevoerd door de vorige rechtse Poolse regering onder leiding van de partij Wet en Rechtvaardigheid (PiS).

De Europese Commissie heeft in december 2017 de ongekende stap gezet om artikel 7 van het EU-Verdrag tegen Polen in werking te stellen, waardoor de druk op Warschau werd opgevoerd vanwege justitiële hervormingen.

Artikel 7 omvat een procedure waarbij de rechten van lidstaten kunnen worden opgeschort omdat zij de kernwaarden van het blok hebben geschonden, meldde persbureau Reuters.

"Ik zal alles doen wat in mijn macht ligt om EU-functionarissen ervan te overtuigen dat we op de goede weg zijn om de rechtsstaat te herstellen", zei Bodnar vóór de bijeenkomst van dinsdag in Brussel tegen verslaggevers.

Hij zei dat zijn actieplan een reeks maatregelen omvat die bedoeld zijn om controversiële rechterlijke hervormingen terug te draaien, waaronder wijzigingen aan het Constitutioneel Hof en de Nationale Raad voor de Rechtspraak (KRS).

Het Constitutioneel Hof oordeelt over de grondwettigheid van wetten, terwijl de Nationale Raad voor de Rechtspraak rechters benoemt.

Didier Reyders, commissaris voor Justitie van de Europese Unie, zei: "Ik ben ervan overtuigd dat het herstel van de rechtsstaat in Polen binnenkort een feit zal worden."

Reynders vertelde verslaggevers na de bijeenkomst dat het Poolse actieplan voor de rechtsstaat goed werd ontvangen.

"Dit was zeer indrukwekkend voor de Commissie om naar zoveel positieve commentaren rond de tafel te luisteren", zei Didier, geciteerd door Reuters.

"De reacties zijn zeer positief", voegde hij eraan toe.

Plaatsvervangend hoofd van de Europese Commissie, Věra Jourová, zei: Ik heb een droom dat nog tijdens mijn mandaat de toepassing van artikel 7 van het EU-Verdrag op Polen zal worden afgeschaft."

Ze voegde eraan toe: "Vandaag heeft de Poolse regering een belangrijke eerste stap gezet met het actieplan. We zullen nu helpen bij de uitvoering van het plan om de resterende zorgen over de rechtsstaat aan te pakken."

De Europese Commissie zegt dat de vorige conservatieve regering van Polen, die van 2015 tot 2023 aan de macht was, de rechtbanken en rechters onder politieke controle heeft gebracht en de democratische checks and balances heeft ondermijnd, meldde Reuters.

Als gevolg hiervan hield het EU-bestuur miljarden aan fondsen achter die bestemd waren voor Polen.

De nieuwe pro-EU-premier van Polen, Donald Tusk, heeft beloofd de rechterlijke onafhankelijkheid te herstellen en Brussel ervan te overtuigen de fondsen vrij te geven.

(gs)

Bron: IAR, PAP, Reuters

wiesci24.pl    język po Polsku