Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een ruzie in PiS. Allemaal vanwege een vrouw

Gestart door Pieszyce, 23 februari 2024, 01:27

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een ruzie in PiS. Allemaal vanwege een vrouw

20 februari 2024

Alsof ze op bevel waren, waren PiS-politici woedend op parlementslid Monika Pawłowska. In overeenstemming met de wet nam zij het mandaat over van Mariusz Kamiński. Jarosław Kaczyński wilde dit echter duidelijk niet.

En dit is genoeg voor PiS-Kamerleden om elkaar te gaan overtroeven in uitspraken gericht aan het opstandige Kamerlid.

– Mevrouw Monika Pawłowska aanvaardde het 461e onwettige mandaat – een mandaat dat de facto en de jure niet bestaat (zie artikel 96 van de Grondwet). Vanwege het bovenstaande kunnen we haar als @pisorgpl niet opnemen in onze parlementaire club – betoogt PiS-woordvoerder Rafał Bochenek.

– Dit mandaat is illegaal. Schaam u, mevrouw Pawłowska. Ze zei dat ze een illegaal mandaat niet zou aanvaarden, en dat deed ze ook. Ik vraag me af wat meneer Hołownia gebruikte om haar te verleiden? – Przemysław Czarnek peroreerde.

Is het mandaat illegaal omdat Jarosław Kaczyński dat denkt? Het moet worden toegegeven dat het een verbazingwekkende rechtsbron is.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

PiS valt uit elkaar. Czarnek viel een PiS-parlementslid op brute wijze aan

20 februari 2024

Monika Pawłowska nam op juridische wijze het parlementaire mandaat van Mariusz Kamiński over. Dit werd op zijn beurt gedoofd door Szymon Hołownia.

Er zou niets ongewoons aan zijn als Jarosław Kaczyński zich niet tegen een dergelijke oplossing verzette. De PiS-leider stond erop dat het mandaat van Kamiński vacant bleef. Dus Pawłowska negeerde openlijk de wil van de Chief. En dit was genoeg om willekeurige aanvallen op het nieuwe parlementslid te starten.

– Dit mandaat is illegaal. Schaam u, mevrouw Pawłowska. Ze zei dat ze een illegaal mandaat niet zou aanvaarden, en dat deed ze ook. Ik vraag me af wat meneer Hołownia gebruikte om haar te verleiden? – zei Przemysław Czarnek in een gesprek met een verslaggever van TVN 24. – Het is een schandaal, het is een schande dat een vrouw die zich kandidaat had moeten stellen voor de [provinciale vergadering – noot van de redactie] W24] nam het 461e niet-bestaande, illegale mandaat in de Sejm over - betoogde Czarnek.

Czarnek gaf de facto toe dat voor hem (en voor PiS) de wil van Kaczyński belangrijker is dan het toepasselijke recht. Schaam u, minister.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku