Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kaczyński eist eerbetoon van PiS-leden!

Gestart door Pieszyce, 4 maart 2024, 00:07

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kaczyński eist eerbetoon van PiS-leden!
"Hij eiste 12 van de 18 duizend van mij. euro"

2 maart 2024

Hulde plus.

Marek Migalski, een voormalig PiS-lid van het Europees Parlement, onthulde het mechanisme achter de afpersing van politici door de partijleider. In een interview met Onet gaf Migalski toe dat Jarosław Kaczyński 2/3 van zijn salaris voor het kantoor van hem eiste.

– Dit is waar mijn geschil met Jarosław Kaczyński ontstond. In 2009 had een EP-lid recht op 18.000 euro8 voor een kantoor. Vóór de verkiezingen was ik me er niet van bewust dat, toen ik werd gekozen, de leider van mijn partij 12.000 euro van de 18.000 euro van mij zou eisen voor partijbehoeften, merkte Migalski op.

– Voor de resterende 6.000 moest ik de mensen aannemen die ik wilde. Een assistent in Brussel kost ongeveer 3.000 PLN. euro. Ik zei toen dat ik mijn carrière niet kon beginnen door verkiezingsbeloften te breken en de mensen aan wie ik ze deed te verraden, voegde hij eraan toe.

Migalski herinnerde zich dat Kaczyński hem voor het eerst vertelde dat hij hem uit de PiS-delegatie in de ECR zou verwijderen toen het EP-lid aankondigde dat hij geen mensen van PiS in dienst zou nemen.

Interessant genoeg onthulde Migalski dat veel andere PiS-leden van het Europees Parlement wilden samenwerken. Hij herinnerde zich dat "Ryszard Legutko 19 assistenten had en toen hem werd gevraagd hoeveel van hen hij had, kon hij niet antwoorden en hun namen noemen, waarschijnlijk omdat hij sommigen van hen simpelweg nog nooit in zijn leven had gezien."

Migalski voegde eraan toe dat "deze mensen niet voor hem werkten, maar voor PiS." Hij noemde de praktijk zelf een afperser.

Laten we u eraan herinneren dat het huisdier van de bovengenoemde Ryszard Legutko de huidige plaatsvervangend hoofdredacteur van "Rzeczpospolita", Michał Szułdrzyński, is. Szułdrzyński, wiens masterscriptie onder toezicht stond van Legutko, schonk zelfs geld aan de PiS-campagne, en toen de partij de controle over de staatsmedia kreeg, sloot hij zich aan bij TVP en vervolgens bij het toenmalige staatsbedrijf "Rzeczpospolita".

Eerder werkte hij in het maandblad van "Gazeta Polska" - "New State", eigendom van Tomasz Sakiewicz.

Bron wiesci24.pl     język po Polsku