Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Justitiefonds - Het schandaal rondom het

Gestart door Pieszyce, 29 maart 2024, 22:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Giertych prees de functionaris van Ziobro
Voor "voorbeeldige houding"

28  maart 2024

Er wordt steeds meer bekend over het Justitiefonds schandaal. Allemaal dankzij de directeur van de afdeling Justitiefonds toen Zbigniew Ziobro hoofd van het ministerie was. Hij werd de belangrijkste getuige van de aanklager.

– Het Openbaar Ministerie heeft geen preventieve maatregelen genomen tegen de verdachte die de heer Dubois en ik vertegenwoordigen in de zaak Justitiefonds, juist vanwege zijn voorbeeldige houding in het onderzoek. Zo'n voorbeeldige houding wensen wij iedereen toe, schreef advocaat Giertych.

– We zullen alles regelen en de enige kans voor mensen die hebben deelgenomen aan de misdaden van PiS-parlementsleden of activisten is om onmiddellijk contact op te nemen met de dichtstbijzijnde advocaat die ze kennen en hen te vragen een melding over deze misdaden op te stellen en later volledige uitleg te geven – schreef hij op de X-platform.

– Wij moedigen alle mensen die kennis hebben van misdaden begaan door de vorige regering aan om deze daden openbaar te maken, waarbij we eraan herinneren dat als iemand aan deze misdaden heeft deelgenomen, hij of zij kan profiteren van de voordelen van Art. 60 van het Wetboek van Strafrecht, dat voorziet in buitengewone clementie van de straf van een persoon die een strafbaar feit openbaart dat voorheen onbekend was bij de wetshandhavingsautoriteiten – voegde de advocaat eraan toe.

Je kunt niet anders dan het gevoel hebben dat er heel wat mensen geïnteresseerd zullen zijn. Sterker nog, er zullen er waarschijnlijk elke dag meer van worden.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

De vrouw van een beroemde politicus die betrokken is bij het Justitiefonds schandaal

30 maart 2024

– Een zekere vrouw bij het Justitiefonds zou alleen maar adviseren over welke "vormen van zakendoen professioneel moeten worden uitgeoefend om effectief te zijn." Ik vraag me af welke vormen van zaken zij adviseerde in de Get Beck-zaak door bepaalde instellingen te bezoeken met geïnteresseerde mensen? Binnenkort beschikbaar... – schreef Janusz Kaczmarek.

– Ik vroeg me af wat zo'n vrouw zou doen in het bijzijn van zo'n echtgenoot. Ik kon de chemie van deze verbinding helemaal niet begrijpen. Nu begrijp ik het - merkte een van de internetgebruikers op.

We zullen binnenkort meer details vernemen over het Justitiefonds schandaal. Het blijkt dat dit het topje van de ijsberg is en dat er een groot aantal oplichting en vreemde situaties zijn in PiS en het soevereine Polen. Niet alleen activisten, maar ook hele families zijn erbij betrokken.

Politici uit de vorige regering probeerden ook geld over te maken en verantwoordelijkheid te ontlopen:

– Is het waar dat mensen die banden hadden met de vorige regering de Turkse richting kozen? Het verkrijgen van staatsburgerschap door onroerend goed te kopen en uitlevering aan Polen te voorkomen, vraagt een internetgebruiker zich af.

PiS en Soeverein Polen blijken de kanker te zijn die Polen vernietigt.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Polen maken zich geen illusies. PiS zou zijn subsidie moeten verliezen

7 juli 2024

We weten steeds meer over de onregelmatigheden die zich hebben voorgedaan in het Justitie Fonds. In plaats van dat het geld naar de slachtoffers van misdaden ging, werd het gebruikt voor de partijbehoeften van Soeverein Polen.

Omdat dit een flagrant misbruik van de toepasselijke wetgeving is, werd geëist dat PiS daardoor zijn begrotingssubsidie zou verliezen. En zoals SW Research laat zien, geniet het aanzienlijke steun.

– Het verlies van subsidies door PiS bij oneigenlijk gebruik van de middelen van het Justitie Fonds door Solidarna Polska wordt door 62 procent van de mannen en 55 procent vrouwen gesteund. Hoger opgeleiden delen deze mening vaker dan anderen (62%), merkt Dorota Cywińska van SW Research op.

Geen wonder dat er paniek ontstond in de Nowogrodzkastraat.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Schandaal over het Justitiefonds. Deze bedragen zijn onthutsend

7 juli 2024

De media gonst van de informatie over het Justitie Fonds-schandaal. In plaats van slachtoffers van misdrijven te helpen, ging het geld ervan naar de partijbehoeften van Soeverein Polen.

Volgens "Rzeczpospolita" zijn de exacte bedragen gepresenteerd door minister Adam Bodnar. Ze laten zien dat van de 224 miljoen złoty die door het besluit van de minister in 2019-2023 werd toegewezen, 201 miljoen złoty naar de kiesdistricten ging waar de politici van Soeverein Polen actief waren.

Ter vergelijking: PiS ontvangt momenteel 25,9 miljoen złoty aan subsidies per jaar. Het bedrag is het resultaat van het aantal uitgebrachte stemmen op de partij van Kaczyński bij de verkiezingen van 2023.

Tegen deze achtergrond is de omvang van het schandaal duidelijk zichtbaar. Ook al doet Nowogrodzka haar best, het kan simpelweg niet onder het tapijt worden geveegd

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku