Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kaczynski-Pinski proces. Journalist getuigde dat hij een foto zag van de preside

Gestart door Pieszyce, 10 september 2022, 21:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kaczynski-Pinski proces. Journalist getuigde dat hij een foto zag van de president in een "intieme situatie"

Michał Koprowski
7 september 2022

Op 6 september is in de regionale rechtbank van Warschau het proces begonnen dat door de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid tegen Jan Piński was aangespannen. De publicist getuigde
dat hij een naaktfoto van Kaczyński had gezien - Op deze foto waren kapitein Piotr Polaszczyk en Jarosław Kaczyński te zien in een duidelijk intieme situatie," aldus Piński.
  • In 2021 suggereerde Jan Piński online dat de voorzitter van de Partij Wet en Rechtvaardigheid
homoseksueel was en gechanteerd kon worden vanwege zijn geaardheid
  • Op 6 september, tijdens zijn proces, verklaarde de journalist aan de rechtbank dat hij een
naaktfoto had gezien van Jarosław Kaczyński met Piotr Polaszczyk
  • De foto werd naar verluidt genomen in de douche
Kaczynski-Pinski proces

Zoals Gazeta Wyborcza heeft gemeld, zijn op dinsdag 6 september om 13.00 uur ongeveer 30 mensen, voornamelijk journalisten, naar de rechtbank in Warschau gekomen. Er werden barrières
opgeworpen en alleen de partijen bij het proces werden tot de rechtszaal toegelaten. De anderen konden de situatie waarnemen dankzij de streaming in de kamer, die zich op een andere
verdieping bevindt.

Jan Piński verscheen in het gezelschap van advocaten: Anna Cholewinska en Jacek Gaia. Jarosław Kaczyński is niet gekomen. Zijn advocaten Adriana Salus en Bogusław Kosmusa zijn verschenen.
Aan het begin van de hoorzitting beweerde de beklaagde journalist dat hij nooit was veroordeeld voor het afleggen van een valse getuigenis. Zoals hij benadrukte, "is hij al meer dan 20 jaar journalist".

"Ik kwam erachter dat Macierewicz compromitterende dossiers voor zichzelf had geprivatiseerd".

- In 2006-2007 hoorde ik van de verdwijning van dossiers van het verificatiecomité van de WSI. In 2010 las ik een anonieme brief, ondertekend door een "bezorgde ambtenaar", waarin melding
werd gemaakt van de affaire van eiser met een WSI-ambtenaar, de ontdekking en bewaring van bewijsmateriaal van deze affaire in het kader van de operatie met de codenaam "Buś", en de
mogelijkheid van chantage die hieruit voortvloeide, zo getuigde hij.

Piński verklaarde voor de rechtbank dat hij op dat ogenblik een foto van de naakte PiS-voorzitter onder de douche kreeg voorgeschoteld. - Op deze foto waren kapitein Piotr Polaszczyk en Jarosław
Kaczyński te zien in een duidelijk intieme situatie, zo lichtte hij toe.

- In 2015-2016 kwam ik erachter dat Antoni Macierewicz de compromitterende dossiers van de aanklager voor zichzelf had geprivatiseerd. Ik realiseerde me dat de voorzitter van de Wet en
Rechtvaardigheid partij, en dus de Poolse regering, onder de controle van Macierewicz stonden," gaf de journalist toe, geciteerd door "GW".

Zoals hij opmerkte, was de mogelijke chantage van Jaroslaw Kaczyński "door zijn voormalige minister een van de belangrijkste redenen waarom hij zich uitsprak". Hij voegde eraan toe dat hij
"herhaaldelijk" had geprobeerd contact op te nemen met de politicus over de zaak, maar nooit een antwoord had gekregen.

"Kaczynski is een machtig politicus waar uitgevers bang voor zijn".

Rechter Karol Smaga vroeg waarom Piński, met zo'n "aanzienlijke" kennis, niet had besloten een "serieuze publicatie over het onderwerp" te maken. De journalist wees erop dat "Kaczynski een
machtig politicus is waar uitgevers bang voor zijn".

- Ik betaal een hoge prijs voor mijn publicaties. Ik word geïnstrueerd, ook door Pegasus. Ze proberen me ook om te kopen. Ik kreeg een salaris voor twee jaar aangeboden bij een staatsbedrijf
en kon me in die tijd concentreren op mijn YouTube-kanaal," legde hij uit.

- Toen ik vroeg: waarover moet ik kritische video's maken, als het niet over PiS gaat, kreeg ik te horen dat ik dat over Ziobro kon doen. Dat zou zelfs welkom zijn," zei hij. Na Jan Piński te hebben
ondervraagd, besloot de rechtbank de zitting voor onbepaalde tijd te verdagen.

Bron:  natemat.pl przez Michał Koprowski       język po Polsku