Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Na de dood van 26 mijnwerkers heeft JSW barbórka evenement geannuleerd

Gestart door Pieszyce, 22 november 2022, 15:32

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Na de dood van 26 mijnwerkers heeft JSW barbórka evenement geannuleerd
Waarom feestte het hoofd van Solidariteit in een bierhal met politici van PiS?

barbórka
21 november 2022 
Marcin Pietraszewski

De leider van Solidariteit in Jastrzębska Spółka Węglowa, die de Barbórka-evenementen annuleerde, had plezier in de bierkroeg van de vakbond met PiS-politici.
Het netwerk bruiste. – Hij toonde minachting en een plek waar hij families heeft die een tragedie meemaken na de dood van mijnwerkers – schreven internetgebruikers.

Jastrzębska Spółka Węglowa is dit jaar pijnlijk ervaren. Op 20 april vond een methaanexplosie plaats in de daarbij behorende Pniówek-mijn. Als gevolg van deze
ramp zijn negen mijnwerkers om het leven gekomen en zitten er nog zeven onder de grond. Door de moeilijke omstandigheden en de extreem hoge temperatuur konden
ze niet worden teruggewonnen. Niemand twijfelt eraan dat ze dood zijn, maar ze worden officieel vermist.

Een paar dagen na deze catastrofe vond een sterke schok en methaanontlading plaats in de Zofiówka-mijn. Zeven mijnwerkers en drie medewerkers van de mijnafvoer
installatie stierven ondergronds. De redenen voor beide ongevallen worden verklaard door de staatsmijnautoriteit. Sławomir Kozłowski, hoofd Solidariteit bij JSW, is
lid van de commissie die onderzoek doet naar de omstandigheden van de ramp in de Pniówek-mijn.

Betaaluur:

Bron:  katowice.wyborcza.pl przez Marcin Pietraszewski         język po Polsku