Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Balkenende en buitenlandse regeringsleiders reageren geschokt

Gestart door Pieszyce, 3 december 2022, 21:23

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Originele poster Albert
"Geantidateerd van "10 april 2010"

Balkenende en buitenlandse regeringsleiders reageren geschokt

DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende heeft zaterdag namens de Nederlandse regering ''ontzet en geschokt'' gereageerd op het nieuws
dat de Poolse president Lech Kaczynski met tientallen anderen om het leven is gekomen bij een vliegtuigongeluk.

Balkenende noemt het ''een zwarte dag voor Polen''.

''Dit is een ramp van ongekende omvang. Voor de families, voor het hele Poolse volk. Dat dit gebeurt in een dergelijke omvang gaat
 je verstand te boven. We leven intens mee'', aldus de minister-president.

''Ik heb Lech Kaczynski zelf vaak ontmoet. Met hem is een markant staatsman heengegaan, die duidelijk voor de Poolse belangen opkwam.
Tegelijkertijd wist Kaczynsky Polen stevig te verankeren in Europa.''

Merkel

De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft eveneens onthutst gereageerd op de dood van de Poolse president Lech Kaczynski.

''Ik kan op dit moment alleen zeggen, dat ik ten diepste ontdaan ben over de vliegramp en de dood van de Poolse president'', zei Merkel in
de marge van een bezoek aan Potsdam. Ze wil later op dag vanuit de Bondskanselarij uitgebreider reageren.

Medvedev

De Russische president Dmitri Medvedev en premier Vladimir Poetin hebben Polen gecondoleerd met het overlijden van Kaczynski
en vele andere hoge politieke en militaire leiders.

Zij hebben de regering in Warschau toegezegd dat zij de vliegramp bij de stad Smolensk in het westen van Rusland ''gedetailleerd''
 zullen laten onderzoeken.

bron: nu.nl

Pieszyce

Originele poster Torun Marcel
"Geantidateerd van "10 april 2010"

Citeerauthor=  Hij besloot echter toch in Smolensk te landen. Op dat moment hing bij de stad in het westen van Rusland een dichte mist. Het vliegtuig stortte neer in de bossen ongeveer 2 kilometer van de luchthaven van Smolensk.

Vanmorgen werd ik door twee verschillende families uit Polen opgebeld dat dit ongeluk gebeurd is. Men is totaal verslagen. In een keer grote onderdelen van de top op politiek, militair en religieus niveau maar wellicht ook burgerniveau weggevaagd.
Hierbij vallen politieke meningsverschillen in het niet. Zo'n einde gun je niemand.

Na zoveel jaren zouden men bijelkaar komen om de eindelijk erkende tragedie in Katyn te herdenken. Vanaf nu kan deze herdenking van 22.000 vermoorde Polen niet meer los staan van deze tragedie. Afgezien van het leed dat vanmorgen berokkend is, verdien Katyn 100%  aandacht en het is triest dat dit altijd gedeeld zal worden met de herinnering aan de vliegramp van vanmorgen.

Los van bovenstaande is het vreemd - denk ik- dat de bossen nog geen 2 kilometer van het vliegveld verwijderd zijn. Dat is wijsheid achteraf maar eigenlijk kan dit toch niet voor komen in een redelijk geciviliseerde wereld.

Dat de ramp met een Tupelev gebeurde verbaast mij niets. In 1975 vloog ik naar Rusland met eveneens een vliegtuig uit de Tupelev stallen. Ook toen was de vrijdag ervoor een vliegtuig neergestort. Reden: gebrekkig tot geen onderhoud. En dat is nog steeds het geval.

Een onderzoek moet nog plaats vinden en wellicht zullen de weersomstandigheden en de inschatting daarvan door de piloot wel als belangrijkste oorzaak gegeven worden. Toch zou het goed zijn als Polen de reeds eerder ingezette discussie over vervanging van de luchtvloot voortzette en niet bij Russische makelij blijft hangen.