Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Renata Przemyk neemt ontslag bij de Public Media Award

Gestart door Pieszyce, 7 december 2022, 01:00

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Renata Przemyk neemt ontslag bij de Public Media Award
"Ik kon mezelf niet in de ogen kijken."

5 december 2022

De voor de Public Media Award genomineerde zangeres maakte zondagavond bekend dat ze zich terugtrekt uit de competitie. "Ik zou mezelf niet in de ogen kunnen kijken, als ik vandaag een prijs zou aanvaarden van een instelling die mij ideologisch zo vreemd is," zei hij. - Renata Przemyk schreef op sociale media.

De Public Media Award in de categorie muziek wordt toegekend door Polskie Radio. Enkele dagen geleden maakte de omroep de genomineerden van dit jaar bekend - voor dirigent Łukasz Borowicz, componist Marcin Pospieszalski en zangeres Renata Przemyk.

Op zondagavond gaf Przemyk een verklaring vrij op Facebook. "Het is ontzettend leuk om opgemerkt en bekroond te worden, vooral als je een onafhankelijke artiest bent en de prijs gepaard gaat met een aanzienlijk geldbedrag. Daarom betreur ik het des te meer dat ik al in de nominatiefase moet aankondigen dat ik deze prijs niet in ontvangst kan nemen. De programmalijn van de publieke media staat haaks op mijn wereldbeeld. We verschillen ook van mening over vrouwenrechten, tolerantie, kunst en vrijheid van meningsuiting". - kondigde ze aan.

"Ik zou kunnen eindigen met een nominatie, in deze situatie al zeker. Maar ik kon niet wachten. Op het moment van de aankondiging zou ontslag nemen van de onderscheiding die ik had gekregen een sterker effect hebben gehad. Als de prijs mij echter niet was toegekend, had men mijn stille verwachting kunnen opvatten als een hoop op het ontvangen ervan, en ik zou niet hebben gewild dat er ook maar een schaduw van twijfel zou blijven bestaan." - voegde de zangeres eraan toe.

Het hoofdstuk van de categorie Muziek omvat: Piotr Beczała, Józef Skrzek, Krzysztof Herdzin, Katarzyna Moś en Krzysztof Ścierański. Vorig jaar ging de prijs naar rockmuzikant Józef Skrzek.

Bron:    wiadomosci.onet.pl      język po Polsku

Pieszyce