Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

"Ziobro's soldaten voeren taken uit."

Gestart door Pieszyce, 8 februari 2025, 00:34

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Ziobro's soldaten voeren taken uit."
Bodnar spreekt zich duidelijk uit over de acties van PiS

6 februari 2025

Minister van Justitie en procureur-generaal Adam Bodnar gaf in Brussel commentaar op de activiteiten van belangrijke aanklagers die bij de vorige regering betrokken waren. Volgens hem "voeren de trouwe soldaten van Zbigniew Ziobro, namelijk Bogdan Święczkowski en Michał Ostrowski, zeer specifieke politieke taken uit."

Bodnar benadrukte dat het Openbaar Ministerie, ongeacht alle pogingen tot druk, zal handelen in het belang van de samenleving en zich zal bezighouden met het oplossen van de onregelmatigheden die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. – Niets zal het Openbaar Ministerie ervan weerhouden om namens de burgers op te treden, verantwoordelijkheid te dragen voor de samenleving en afrekening te houden met alle onregelmatigheden die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden – benadrukte de minister van Justitie.

Aan het hoofd van het ministerie werd gevraagd naar de geplande activiteiten in verband met het gestarte onderzoek. Hij gaf aan dat hij zich eerst op de hoogte moest stellen van de inhoud van de aanvraag, voordat hij stappen kon ondernemen. Tegelijkertijd gaf hij aan dat hij dergelijke ernstige berichten niet via de media had mogen vernemen.

Ik vraag me af wat de PiS-propagandisten nu gaan bedenken? Want blijkbaar werkte het idee van de 'staatsgreep' niet.

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Jacek Ozdoba "joeg" op minister Bodnar in het Europees Parlement
Ze hebben zijn microfoon uitgezet, hij heeft de conferentie onderbroken

Pools persbureau
6 februari 2025, 12:41 uur

PiS-Europarlementariër Jacek Ozdoba verstoorde donderdag een commissievergadering in het Europees Parlement, waar minister van Justitie Adam Bodnar de prioriteiten van het Poolse voorzitterschap presenteerde. Ozdoba riep dat Bodnar tot 10 jaar gevangenisstraf riskeerde voor de staatsgreep. Vervolgens viel hij minister Bodnar aan tijdens een persconferentie.

De Commissie Juridische Zaken (LIBE) van het Europarlement heeft in Brussel minister van Binnenlandse Zaken Tomasz Siemoniak gehoord, gevolgd door minister van Justitie en procureur-generaal Adam Bodnar. Beiden presenteerden de prioriteiten van het Poolse voorzitterschap van de Raad van de EU dit halfjaar.

Vertegenwoordigers van elke fractie presenteerden vervolgens hun standpunt en beantwoordden vragen. Ozdoba sprak namens de Europese Conservatieven en Hervormers (ECR). Na twee zinnen onderbrak LIBE-voorzitter Javier Zarzalejos (Europese Volkspartij) Ozdoba's microfoon.

Jacek Ozdoba viel minister Bodnar aan in het EP. De Voorzitter nam hem apart

- Iemand die de rechtsstaat schendt, kan niet praten over de definitie van de rechtsstaat", wist de PiS-politicus te zeggen. - Laten we u eraan herinneren dat u de verdachte bent van een staatsgreep in Polen. Volgens artikel 127 (van het Wetboek van Strafrecht) hangt u 10 jaar gevangenisstraf boven het hoofd," schreeuwde hij.

- Dit soort beschuldigingen kunnen niet naar deze commissie worden geslingerd," zei Zarzalejos tegen hem. - Dit is mijn tijd, niet de jouwe," antwoordde Ozdoba. In reactie daarop dreigde de voorzitter hem te vragen de zaal te verlaten. Toen de Poolse politicus de volgende spreker onderbrak, zei Zarzalejos tegen hem: - Wees alsjeblieft stil. Hij kondigde aan dat hij de zaak zou rapporteren aan de Voorzitter van het Europees Parlement.

Bodnar ging niet in op de opmerkingen van Ozdoba tijdens de commissievergadering.

Jacek Ozdoba 'joeg' op minister Bodnar in het EP. Hij onderbrak hem tijdens een conferentie

Toen de minister van Justitie later een verklaring gaf aan de media in de gang van het EP, onderbrak Ozdoba hem en verklaarde zijn interventie door te zeggen dat "de minister geen vragen beantwoordde". Bodnar antwoordde dat hij blij was hem te zien, schudde Ozdoba's hand en vertrok.

Ozdoba ging verder: - Hij loopt weg omdat hij de wet overtreedt en een staatsgreep heeft gepleegd. Het is jammer dat de procureur-generaal bang is voor leden van het Europees Parlement. Hij is bang omdat TVP met geweld is overgenomen en het NCJ is binnengevallen. Hij is bang omdat ze de beslissingen van het Hooggerechtshof niet uitvoeren," betoogde hij.

Er zij aan herinnerd dat de voorzitter van het Grondwettelijk Tribunaal, Bogdan Święczkowski, woensdag aankondigde dat de plaatsvervangend procureur-generaal, aanklager Michał Ostrowski, na zijn kennisgeving een onderzoek was gestart naar de verdenking van een staatsgreep door onder anderen premier Donald Tusk, de voorzitters van de Sejm en de Senaat, het hoofd van het Centrum voor Wetgeving van de regering en enkele rechters en openbare aanklagers. Volgens Święczkowski is Bodnar mogelijk ook een verdachte.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

łgo

Bron: PAP, Onet.pl przez łgo język po Polsku

Pieszyce

Och arme Jacek Ozdoba, zijn hersenen zijn schijnbaar aangetast.

Er zij aan herinnerd dat Ozdoba DE man is van de duizenden dode vissen in de Oder en Wisła, waar hij geen oplossing voor had en anderen de schuld gaf. Dat Ozdoba DE man was die betrokken was bij de verkoop aan graanverwerkend bedrijven van verontreinigde granen uit Oekraïne. Granen die in de consumptielijn terecht kwamen in plaats van de kachel pallets makende industrie waarvoor ze wel verkocht waren. Niemand weet wie de extra centen in de zak gestoken heeft, want onder de PiS overheid is dat onder het tapijt gegaan.

Nu zo'n grote mond?? PiS parlementariers zijn nog steeds schaamteloos. >:(

Pieszyce

Zbigniew Ziobro's vrouw opgenomen in het Europees Parlement
"Kijk hoe ze zich gedraagt".

Onet Nieuws journalisten
6 februari 2025, 15:12

De vrouw van Zbigniew Ziobro zat achter de verstoring en onderbreking van de persconferentie van Adam Bodnar in het Europees Parlement, meldde Europarlementariër Krzysztof Brejza op sociale media. "Kijk, dit is hoe de persoon die ik vandaag in het EP behandelde zich gedraagt". - schreef hij op het X-platform.

CiteerKrzysztof Brejza  @krzysztofbrejza

Popatrzcie, tak się zachowuje osoba, którą dziś nakryłem w PE przy próbie nagrywania mojej rozmowy z @Dariusz_Jonski.
To... żona Ziobry. Jej mężowi do podsłuchiwania służył Pegasus, ona tylko telefon komórkowy i... ten wzrok. Wyjątkowo dobrana z nich para.

Kijk, dit is hoe de persoon die ik vandaag in de EP betrapte zich gedraagt wanneer zij mijn gesprek met @Dariusz_Jonski [met bril] probeert op te nemen.
Dit is... Ziobro's vrouw. Haar man gebruikte een Pegasus om af te luisteren, zij gebruikte alleen een mobiele telefoon en.... die blik. Een uitzonderlijk goed koppel.

Video:   https://x.com/i/status/1887501291812721136

Minister van Justitie Adam Bodnar sprak met de media in de gang van het Europees Parlement. Hij werd onderbroken door PiS-Europarlementariër Jacek Ozdoba, die zijn interventie toelichtte met het feit dat "de minister geen vragen beantwoordde". Bodnar antwoordde dat hij blij was hem te zien, schudde Ozdoba's hand en vertrok.

Krzysztof Brejza meldde dat de onderbreking van de persconferentie werd bevolen door Patrycja Kotecka-Ziobro, de vrouw van Zbigniew Ziobro. Ze werkt in het Europees Parlement als assistent van PiS-Europarlementariërs — Jacek Ozdoba en Patryk Jaki. "Ziobro's vrouw, Patrycja "Pati" Kotecka, leidde vandaag de actie om de persconferentie van minister Bodnar te verstoren. De uitvoerder van dit ellendige schouwspel was J. Ozdoba. Kotecka's actie eindigde in een mislukking, in wanhoop probeerde ze in het geheim mijn gesprek met Dariusz Joński op te nemen," schreef Brejza.

"Kijk, dit is hoe de persoon die ik vandaag in de EP betrapte toen zij mijn gesprek met Dariusz Joński probeerde op te nemen, zich gedraagt. Het is... Ziobro's vrouw. Haar man gebruikte Pegasus om af te luisteren, zij gebruikte alleen haar mobiele telefoon en... die blik. Ze zijn een uitzonderlijk goed bij elkaar passend stel..." voegde hij toe in een ander bericht.

Patrycja Kotecka-Ziobro stuurde een bericht naar de redactie van Onet waarin ze reageerde op de woorden van Krzysztof Brejza. "Als er iemand "in het geheim" aan het opnemen was, waren het de assistenten van Europarlementariër Brejza die mij volgden. En wat betreft "die blik" die hem zo bang maakte, ik moet toegeven dat die nogal indringend had kunnen zijn, omdat het mijn grote verbazing uitdrukte over de mate van agressie en de omvang van de absurditeiten die deze heer uitte."

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

AJŁ ,

Źródło:  wiadomosci.onet.pl przez AJŁ      język po Polsku

Pieszyce

Krzysztof Brejza geeft commentaar op het gedrag van de vrouw van Zbigniew Ziobro
"Ze kwam uit de schaduw"

Alexander Lazor
6 februari 2025, 18:03 uur

De vrouw van Zbigniew Ziobro was verantwoordelijk voor de verstoring en onderbreking van de persconferentie van Adam Bodnar in het Europees Parlement, meldde Europarlementslid Krzysztof Brejza op sociale media. Tegelijkertijd nam ze het gesprek van Brejza met Dariusz Joński op. Toen deed zich een verrassend tafereel voor. — Voor het eerst dat ze zichzelf liet zien, trad ze uit de schaduw, zei Krzysztof Brejza in een interview met Onet.

De situatie speelde zich donderdag af in het Europees Parlement. Minister van Justitie Adam Bodnar sprak met de media. Op een gegeven moment werd hij onderbroken door PiS-Europarlementariër Jacek Ozdoba, die zijn interventie toelichtte door te zeggen dat "de minister geen vragen beantwoordde". Bodnar antwoordde dat hij blij was hem te zien, schudde Ozdoba's hand en vertrok.

Tegelijkertijd werd het gesprek tussen Krzysztof Brejza en Dariusz Joński heimelijk opgenomen door de vrouw van Zbigniew Ziobro. Krzysztof Brejza beschreef de gang van zaken in een interview met Onet. — We waren aan het praten met de heer Joński en uit de hoek van mijn oog zag ik een vrouw staan, die op een heel onnatuurlijke manier een telefoon aan haar heup hield, met de camera op onze kant gericht. "Ik dacht dat hij ons misschien aan het opnemen was", zei hij.

Ziobro's vrouw "kwam uit de schaduw"

Hij voegde eraan toe dat hij pas na een tijdje besefte dat het Patrycja Kotecka-Ziobro was. — Ik vertelde haar dat haar man ons opnam met Pegasus, en vroeg waarom ze dat met haar telefoon deed. Ze zei niets, ze stond daar een minuut en een half en keek ons met zo'n vreemde blik aan," zei Brejza.

— Het is bekend dat er camera's zijn bij persconferenties, maar ik heb nog nooit een situatie meegemaakt waarin iemand mij stiekem filmde terwijl hij op anderhalve meter afstand van mij stond — benadrukte hij. — Ik herkende deze dame in eerste instantie niet, maar haar gedrag was, om het zachtjes uit te drukken, heel vreemd — voegde hij toe.

Hij merkte op dat hij haar nog nooit eerder in de gangen van het Europees Parlement had gezien. — Voor het eerst liet ze zichzelf zien, trad ze uit de schaduwen — concludeerde hij.

"Ze moeten opnemen"

We hebben ook Dariusz Joński naar de hele situatie gevraagd. — Het is onacceptabel dat medewerkers van het Europees Parlement zoiets doen. De aanwezigheid van zowel zij als Jacek Ozdoba bij de persconferentie van Adam Bodnar was alleen bedoeld om de conferentie te verstoren, aldus het Europarlementslid.

— Minister Bodnar opende de conferentie, wij stapten opzij en praatten gewoon. We merkten dat mevrouw Kotecka ons aan het filmen was. We benaderden haar om op te letten, maar ze had de camera de hele tijd aan staan. Bovendien schreef ik op sociale media dat PiS voor mij gelijk staat aan toezicht. Deze mensen veranderen niet, ze moeten registreren. Ik denk dat het in hun bloed zit, voegde hij toe.

Dariusz Joński bevestigde ook de woorden van Krzysztof Brejza dat Patrycja Kotecka-Ziobro, voormalig assistent van Jacek Ozdoba en Patryk Jaki, zelden in het EP-gebouw verschijnt. — Ik heb haar letterlijk twee keer in zes maanden gezien, vandaag en twee maanden geleden. En ik ben hier bijna elke dag, merkte hij op.

Patrycja Kotecka-Ziobro stuurde een bericht naar de redactie van Onet waarin ze reageerde op de woorden van Krzysztof Brejza. "Als er iemand "in het geheim" aan het opnemen was, waren het de assistenten van Europarlementariër Brejza die mij volgden. En wat betreft "die blik" die hem zo bang maakte, ik moet toegeven dat die nogal indringend had kunnen zijn, omdat het mijn grote verbazing uitdrukte over de mate van agressie en de omvang van de absurditeiten die deze heer uitte."

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

Bron:  Onet.pl przez Alexander Lazor    język po Polsku