Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zij redden de traditie van de Poolse kristalproductie

Gestart door Pieszyce, 22 november 2022, 00:31

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zij redden de traditie van de Poolse kristalproductie
"De Amerikaanse markt biedt de meeste stabiliteit"

productie
19 november 2022, 19:48
Justyna Sobolak

Tijdens het communistische tijdperk produceerde Polen massaal kristalwerk. Tegenwoordig is de enige plaats waar ze nog worden gemaakt
de Kristalglasfabriek "Julia" in Piechowice. "We gaan niet voor schaalvergroting. We hebben al lang geleden begrepen dat we als kleine fabrikant
een voordeel hebben op de binnenlandse en buitenlandse markten." - zegt Agnieszka Browarny, directeur van de glasfabriek.

Hoe heeft uw pad zich gekruist met Huta Julia?

Agnieszka Browarny, directeur van Huta Szkła Kryształowego "Julia" in Piechowice: In 2006 werd de glasfabriek gekocht door mijn vader, Ryszard Kolat.

Waarom raakte hij geïnteresseerd in deze business?

- Hij was betrokken bij de verkoop van kristalglas in Polen en in het buitenland. Het bedrijf dat hij leidde had ook ervaring in het decoreren en verfraaien
van glas. Het enige dat ontbrak was een glasfabriek (glimlach). Het was een vrij spontane beslissing, als gezin waren we vol optimisme en vertrouwen
dat we het met zoveel ervaring zonder problemen zouden redden.

Betaalmuur:

Bron:  wyborcza.biz przez Justyna Sobolak    język po Polsku

Pieszyce

De fabriek:

https://hutajulia.com/    Zeer de moeite om aandachtig te doorzoeken.

Veel foto's over Kristal

Ik weet dat ze zeer mooi kristal hebben, Nemo.omen kwam eens op visite en had mooie wijnglazen
bij zich.
Telkens als we er een afwassen toch een met een vochtige vinger over de rand om de klank te horen.
Ik persoonlijk geniet daar van mijn schoonheid luistert dan altijd.

Een voorbeeld:

Copyright: "Julia in Piechowice"

De moeite waard om te bezoeken. ;)

Nemo.omen

Ik hier nader op terug ff wat anders. Reactie is deels anakedotisch

Pieszyce

Nemo.omen

Ik zou nog reageren, bij deze. Eigenlijk heb ik niet zo veel te melden, maar toch.

Niet vergeten mag worden dat dit gebied tot 1945 niet Pools was maar gedurende zeker 600 jaar behoorde  tot – simpel gezegd – de rechtsvoorgangers van Duitsland. Zeker qua infrastructuur is dit nog goed zichtbaar in alle delen van het huidige Polen dat tot 1945 tot Duitsland behoorde.

In de Karkonosze (Riesengebirge) zijn de omstandigheden om een glasfabriek te beginnen uitstekend. In de 19e eeuw werd een dergelijke fabriek gestart in Szklarska Poreba (Schreiberhau) genaamd Josephinehütte, die het zeer goed deed.
Voor de heer Heckert was dit reden om ook een dergelijke fabriek te beginnen in de stad Piechowice (Petersdorf).Deze ligt op 5 minuten met de auto vanaf ons optrekje. In de laatste 25 jaar kom ik daar regelmatig en heb ik de ontwikkelingen kunnen volgen.
Na de tweede wereldoorlog werden beide fabrieken Pools. De Josephinehütte werd ongedoopt naar Julia en fuseerde uiteindelijk met de fabriek in Piechowice, die de naam Julia overnam.

De Josephinehütte werd gesloten en de produktie is alleen in Piechowice. De vele gebouwen van de de Josephinehütte werden aan hun lot overgelaten en zijn totaal vervallen. In één van de grote gebouwen is nu een hotel en een aantal appartementen.
Julia in Piechowice was aanvankelijk wars van veranderingen en wisselde meerdere malen van eigenaar. De huidige eigenaar heeft in de laatste jaren de bestaande accommodatie, waar wat betreft de verkoop en het restaurant ingrijpend verbeterd. In het productiedeel waarvoor wel entree moet woorden betaald, worden de oude tradities in stand gehouden en is er dus nauwelijks iets veranderd.

Wat volkomen nieuw is betreft de marktgerichte activiteiten. Hieraan werd in het verleden in mijn waarneming niets gedaan, maar krijgt nu de volle aandacht. Dit betekent dat Julia nu geldt als een belangrijke toeristische attractie en ook in staat de drukte op te vangen gezien de daarop gerichte voorzieningen zoals parkeerplaatsen, een restaurant, 2 winkels en bezichtiging van de productiehal.
Echter dat zich ten aanzien van de productiehal doet zich een probleem voor tijdens de vakantieperiodes en bepaalde feestdagen. De toeloop van bezoekers is dan zo groot dat je in de rij staat om toegangskaarten te kopen en vervolgens sta je weer in de rij voor de bezichtiging en dan moet ook nog afwachten of er wel een goede tolk aanwezig is. Een wachttijd van meer dan een uur is dab heel normaal. Dus en bezoek aan de productiehal kan het beste buiten de drukte periodes.

Nog 2 opmerkingen.

Wil je iets in de omgeving eten dan zijn er mogelijkheden genoeg. Niet ver van Julia is er een uitstekende pizzeria. Op het menu is de beste pizza nr 16. Meer info vind je hier:
http://pizzeriaubazyla.j.pl/

Mijn laatste opmerking slaat wellicht nergens op maar tijdens mijn militaire dienstplichtperiode - en ik leg voor de meesten van jullie niet uit wat militaire dienstplicht is – leerde ik een geheel andere Julia kennen en heb haar vaak toe gezongen.  Dat in staat mijn geheugen gegrift en wel als volgt:

Julia is zo schoon, ze heeft van die mooie benen.......
De ene is van hout en de andere is verdwenen........ ;D  ;D