Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De problemen van Nawrocki. Zijn zaak werd door het Openbaar Ministerie in behandeling genomen

Gestart door Pieszyce, 30 januari 2025, 20:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De problemen van Nawrocki. Zijn zaak werd door het Openbaar Ministerie in behandeling genomen

29 januari 2025

Het Openbaar Ministerie van Gdansk is een onderzoek gestart naar het gebruik van het appartement door Karol Nawrocki, voormalig directeur van het Museum van de Tweede Wereldoorlog, huidig voorzitter van het Instituut voor Nationale Herinnering (IPN) en kandidaat voor het presidentschap van de Republiek. Polen wordt gesteund door Recht en Rechtvaardigheid (PiS).

Volgens berichten van "Gazeta Wyborcza" zou Nawrocki zes maanden lang in een luxe appartement in een hotelcomplex van het Museum van de Tweede Wereldoorlog in Gdansk verblijven, ook al lag zijn woonplaats slechts 5 km van de faciliteit. . Bovendien heeft hij volgens de krant niet betaald voor zijn verblijf en ontkent hij nu alles.

Nawrocki zelf ontkent de beschuldigingen en beweert dat hij het appartement alleen gebruikte tijdens de COVID-19-pandemie, toen hij er twee keer tien dagen in quarantaine moest. – Ik had tijdens de quarantaineperiode thuis kunnen blijven en mijn taken niet kunnen uitvoeren, maar ik was elke dag in de instelling – legde de politicus uit tijdens een persconferentie in Zakopane.

Verwijzend naar de verslagen van 200 dagen boekingen, legde hij uit dat de kamers en appartementen op zijn naam geboekt konden worden, maar dat ze ook gebruikt werden voor zakelijke bijeenkomsten met gasten uit Polen en het buitenland. – Het is niet waar dat ik daar 200 dagen heb gewoond, benadrukte Nawrocki, die tegelijkertijd verklaarde dat hij alle mogelijke kosten van het verblijf zou betalen als de directie van het Museum van de Tweede Wereldoorlog hem daarom zou vragen.

Het Openbaar Ministerie in Gdansk reageerde op de mediaberichten en startte op 29 januari 2025 een onderzoek. – De officier van justitie van Gdansk heeft, na het bestuderen van mediaberichten waarin onregelmatigheden worden beschreven met betrekking tot het gebruik van het appartementengedeelte dat ter beschikking staat van het Museum van de Tweede Wereldoorlog, een bevel uitgevaardigd om verificatieactiviteiten uit te voeren met betrekking tot het mogelijke voorkomen van het misdrijf van overschrijding van bevoegdheden door een ambtenaar om materieel of persoonlijk voordeel te behalen, d.w.z. een misdrijf volgens art. 231 § 1 en 2 van het Wetboek van Strafrecht. – informeerde officier van justitie Mariusz Duszyński, woordvoerder van het districtsparket in Gdansk.

Het doel van het onderzoek is om vast te stellen of er sprake is van een overtreding van de wet. Artikel 231 van het Wetboek van Strafrecht, waarnaar het Openbaar Ministerie verwijst, heeft betrekking op machtsmisbruik door een ambtenaar en voorziet in een straf van maximaal tien jaar gevangenisstraf indien het feit is gepleegd met het oogmerk om materieel of persoonlijk voordeel te verkrijgen.

Bron:  wiesci24.pl        język po Polsku