Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Corruptie in Polen, deze en meer . . . . . . . . . . . . . . . . .

Gestart door Pieszyce, 21 februari 2023, 01:57

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Schokkende opnames! Stanislaw Piotrowicz spoorde rechters aan om het examen van zijn dochter te vervalsen?

Bartosz Wiciński
20 februari 2023

citaatfoto  crowdmedia.pl Piotrowicz

De editie van Gazeta Wyborcza van maandag bevat een tape van een gesprek tussen twee rechters over het examen voor de gerechtelijke stage van Barbara Piotrowicz, dochter van Stanislaw Piotrowicz, een huidige rechter van het Constitutioneel Tribunaal. De situatie met het examen vond 17 jaar geleden plaats, en de opname werd in 2019 gemaakt tijdens een reis van Rzeszów rechters naar China.

Op de opname is een gesprek te horen tussen twee rechters van het Hof van Beroep in Rzeszów, Grzegorz Zarzycki en Zygmunt Dudziński. Rechter Zarzycki spreekt over het examen voor de aanvraag van de rechter, dat plaatsvond in 2006 in Rzeszów. De dochter van Stanislaw Piotrowicz solliciteerde, maar was bang voor de uitkomst van het examen.

Haar vader besloot rechter Zarzycki over te halen om de kandidate te helpen de test correct op te lossen. Barbara Piotrowicz moest vakjes invullen waar ze niet zeker was van het antwoord, en rechter Zarzycki moest de juiste antwoorden voor haar omcirkelen. Zarzycki deed dit niet omdat hij niet wilde deelnemen aan het bedrog. De discussies voor en na het examen vonden plaats in het huis van rechter Pelewicz. Pelewicz en Piotrowicz ontmoetten daar tweemaal rechter Zarzycki.

Piotrowicz tape

• Zarzycki: – [it]"Hij maakte een ophef dat (...) met instructies op papier (...) [zegt] ik stuurde u, meneer de rechter, het nummer van haar werk per e-mail. Ze zal zo'n - hij beschreef me zo'n Kamee - een broche onder de hals aan een witte blouse hebben, en bij het controleren van deze... gaat ze het invullen met een zwarte pen. En als ze het niet weet, laat ze de vakjes daar blanco, alsjeblieft - zegt hij – neem het over en vul het in. Dat was min of meer het verzoek samen met de richtlijnen. Ik was stomverbaasd, want ik dacht, we gaan met meerdere mensen aan tafel zitten, want je weet hoe deze test was. Er zaten 6 mensen in de commissie, één persoon las de juiste antwoorden voor en de anderen hadden 6 papieren en tegelijkertijd daar, weet je, waren ze aan het markeren. Ik denk, wat als iemand naar mijn hand.... kijkt... en in het algemeen wat voor verzoek is dat? Dat ik dan tegelijkertijd de test moet oplossen en scoren. En wat daarna gebeurde...wat daarna gebeurde was dat dit kleine meisje de voorlaatste score had van de honderd of zo mensen, omdat ze de helft van de antwoorden niet aankruiste, bij wijze van spreken, en wat ze goed omcirkelde was waarschijnlijk dertig van de 70.[/i]
  • Dudzinski:Jezus.
  • Zarzycki: - En natuurlijk later, zeg maar de terugkomst bijeenkomst, nee, want...weer bij Robert. Nou hoe gaat het, want ze vertelde me dat ze 10 vragen niet heeft beantwoord. Ik zeg, dan heb je een groot dilemma, want je gelooft je dochter en ik verzeker je dat ze de helft van de vragen niet heeft beantwoord. Je weet dat ik dat in mijn voordeel gebruikte - en met die houding was het zinloos om enige hulp te geven...
  • Dudzinski: -Je zou een groot risico nemen.... 
  • Zarzycki: - Ik zeg, het moest tenslotte anders zijn.
  • Dudzinski: – Ja
  • Zarzycki: - Het moest anders, ik denk bij mezelf wat een stomme pipa... Het waren honderdtwintig mensen en zij had de voorlaatste examen score... Piotrowicz's dochter. Maar ze is aanklager nu...'.

De door rechter Zarzycki bedoelde personen zijn: Stanisław Piotrowicz ("hij", "mijnheer Senator"), Robert Pelewicz (Robert), plaatsvervangend hoofd van de school voor rechters en openbare aanklagers in Kraków, en Barbara Piotrowicz ("niunia", "stomme pipa").

Edward Loryś, een voormalig rechter van de regionale rechtbank van Tarnobrzeg, komt ook voor in het complot om met het examen te knoeien. Pielewicz zou hem hebben benaderd met het verzoek de lege vakjes aan te kruisen. Rechter Loryś ging niet akkoord. - Robert, ik geloof dat dit gesprek niet heeft plaatsgevonden. Anders had ik de bevoegde autoriteiten moeten inlichten", zou hij hebben gezegd. De rechter vroeg om uitgesloten te worden van de commissie.

Dit zijn insinuaties

"Gazeta Wyborcza" stuurde vragen aan Stanislaw Piotrowicz. De persafdeling van het Constitutioneel Hof heeft namens hem geantwoord. In het antwoord zijn uiteraard insinuaties te lezen.

- In antwoord op de vragen van uw redacteur, delen wij namens de heer Stanisław Piotrowicz, u mee dat de omstandigheden die in de vragen worden aangehaald en betrekking hebben op het onderzoek voor de gerechtelijke aanvraag niet op waarheid berusten, maar regelrechte insinuaties zijn, schrijft de persdienst.

De krant nam ook contact op met rechter Zarzycki. Nadat hij hoorde waar de zaak over ging, "zuchtte" hij alleen maar en ontkende niet. Robert Pelewicz reageerde fel. - Ik weet niet waar u het over heeft! Ik weet echt niet waar je het over hebt!  Ik weet helemaal niet waar je het over hebt," zei hij. Barbara Piotrowicz heeft tot nu toe niet gereageerd op de toegestuurde vragen.

Bron:  Gazeta Wyborcza, crowdmedia.pl przez Bartosz Wiciński   język po Polsku

Pieszyce

De snelle carrière van Barbara Piotrowicz, dochter van een CT-rechter
Voor haar promotie behandelde ze "kleine" zaken...

barbara piotrowicz
20.02.2023, 14:08
Anna Gorczyca

Barbara Piotrowicz, dochter van Stanislaw Piotrowicz, die het Constitutioneel Tribunaal vernietigde en als beloning rechter werd bij het Constitutioneel Tribunaal, werd binnen enkele jaren snel bevorderd van het districtsparket naar de zogenaamde pezetów. Werken op deze afdeling is voor veel officieren van justitie het hoogtepunt van een carrière. Barbara Piotrowicz werd er naar toe gepromoveerd door minister Zbigniew Ziobro.

Op 22 maart werkt Barbara Piotrowicz (geboren in 1982) twee jaar bij de regionale afdeling Podkarpackie van het departement voor georganiseerde misdaad van het nationale parket. Voordat ze daar kwam, was ze 4,5 jaar lang een gewone officier van justitie in het districtsparket in Krosno. Haar promotie naar de elite-afdeling, die rechtstreeks ondergeschikt is aan het Landelijk Parket, was verrassend. Ze sloeg de fase over van werken in een arrondissementsparket, waar aanklagers ervaring opdoen met het zelfstandig behandelen van moeilijkere zaken. Voor veel openbare aanklagers is werken in "pezetów" het hoogtepunt van hun carrière. Beslissingen over dergelijke promoties worden persoonlijk genomen door Zbigniew Ziobro. Barbara Piotrowicz werd eerst voor zes maanden gedetacheerd in Rzeszów, maar zoals u ziet werd de detachering verlengd.

Betaalmuur:

Bron:  mmmjęzyk po Polsku

Pieszyce

"Wyborcza" bevindingen: Geen verjaringstermijn voor Piotrowicz voor vervalst examen van zijn dochter

28 februari 2023 
Wojciech Czuchnowski

De poging om het gerechtelijk onderzoek van de dochter van Stanislaw Piotrowicz te vervalsen, zoals onthuld door "Wyborcza", is een misdrijf dat niet verjaard is. Dankzij de wetgeving die de Wet en Rechtvaardigheid partij tijdens de coronavirus pandemie heeft ingevoerd.

Dit betekent dat Piotrowicz - nu rechter bij het Constitutionele Tribunaal van Julia Przyłębska - en de andere rechter die hem vergezelde strafrechtelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld.

"Een camee, een zwarte pen en het examen van Piotrowicz's dochter".

Op 20 februari onthulden we in de tekst "Een camee, een zwarte pen en het examen van de dochter van Piotrowicz" dat in 2006. Stanisław Piotrowicz, een voormalig officier van justitie in staat van beleg en PiS senator, samen met rechter Robert Pelewicz, toen van de regionale rechtbank van Tarnobrzeg, hun vrienden - twee rechters van de commissie die het examen voor de rechtersleerling in Rzeszów moest afnemen - hadden overgehaald om te vervalsen. De rechters werden overgehaald om de dochter van Piotrowicz (nu bij het Openbaar Ministerie), die solliciteerde naar de leertijd, te helpen. En dat zij de test voor haar zouden invullen en de juiste antwoorden zouden invoegen waar zij niet wist wat zij moest schrijven.

Betaalmuur: 

Bron:  wyborcza.pl przez Wojciech Czuchnowski  język po Polsku

Pieszyce

De jongere dochter van Stanislaw Piotrowicz wil ook officier van justitie worden.
Ze neemt de binnenweg.

Stanisław Piotrowicz
2 maart 2023 
Anna Gorczyca

Aleksandra Piotrowicz-Rycerska, de jongere dochter van Stanislaw Piotrowicz, voormalig openbaar aanklager, senator, parlementslid en nu rechter bij het Constitutioneel Tribunaal, treedt in de voetsporen van haar vader en zus Barbara. Ze werd assistent van de openbare aanklager en ging in een verkorte procureursstage. De Ombudsman heeft twijfels over de objectiviteit van de examens en is hierover tussengekomen bij het Ministerie van Justitie.

Stanisław Piotrowicz was jarenlang openbaar aanklager in Krosno. Hij was een PiS parlementslid en senator. Hij werd het gezicht van PiS in de strijd tegen het Constitutioneel Tribunaal. Sinds 2019 is hij rechter bij het Constitutioneel Tribunaal. Hij zat onder meer in het panel dat oordeelde over de onverenigbaarheid met de Poolse grondwet van het uitvoeren van abortussen wegens ernstige en onomkeerbare aantasting van de foetus of een ongeneeslijke ziekte die het leven ervan bedreigt.

In een publicatie van 20 februari van dit jaar. Othulde "Wyborcza" dat in 2006. Piotrowicz, samen met Robert Pelewicz (adjunct-directeur van de Nationale School voor Justitie en Openbaar Ministerie, een rechter uit Tarnobrzeg die gedetacheerd was bij het Hof van Beroep in Kraków), twee rechters van de examencommissie heeft overgehaald om Piotrowicz' oudere dochter, Barbara, te "helpen" bij het examen voor gerechtelijke toepassing door de juiste antwoorden toe te voegen aan de examenproef - waar de kandidaat een spatie had gelaten.

Betaalmuur:

Bron:  rzeszow.wyborcza.pl przez Anna Gorczyca     język po Polsku

Pieszyce

Aneta ObserwatorXY   @ObserwatorXY

Młodsza córka Piotrowicza idzie w ślady ojca i siostry Barbary. Została asystentem prokuratora i dostała się na skróconą aplikację prokuratorską. Skrócona ścieżka kariery w prokuraturze pod rządami ministra Ziobry, jest wg wielu prawników niesprawiedliwa.

De jongere dochter van Piotrowicz treedt in de voetsporen van haar vader en zus Barbara. Zij is assistent-procureur geworden en is toegelaten tot een verkorte procureursstage. De verkorte loopbaan bij het openbaar ministerie onder minister Ziobra is volgens veel advocaten oneerlijk.
 >:(