Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Recente berichten

Eigenlijk hoort dit in geschiedenis,
maar ik wil het jullie eerst laten lezen, over een paar maanden zakt het naar de juiste Sectie.

17 januari zal voor mij altijd een authentieke dag van bevrijding blijven

wyborcza to wy
16 januari 2025 
Witold Liliental

Parade van het 1e Poolse leger in de Marszalkowska straat op 19 januari 1945. (Fot. autor nieznany /
domena publiczna / wikimedia commons)

Wat mij beangstigt is de aantrekkingskracht op de Confederatie van jonge mensen die geen associaties hebben met wat oorlog en bezetting betekenen, maar alleen horen over lage belastingen en niet nadenken over het feit dat oud en beproefd racisme en extreem-rechtse sentimenten ook in het pakket zitten, plus een alliantie met de Duitse AfD, die verwijst naar leuzen uit het Derde Rijk.

Meningen gepubliceerd op de site geven de mening van de schrijvers weer en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de standpunten van de gehele redactie.

De auteur is een Canadese Poolse activist, columnist en afgestudeerd aan de Technische Universiteit van Warschau. Hij werd een paar maanden voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog geboren in Warschau in een Pools sprekende familie met Joodse wortels.

80 jaar verstreken

Toen mijn vrouw en ik afgelopen mei een groep vrienden in Grodzisk zouden ontmoeten, koos mijn vriend op mijn verzoek voor de route via Włochy (Warszawa). We stopten bij een huis in de Cietrzewiastraat. Het was niet het eerste huis in mijn leven, maar wel het eerste dat ik me kan herinneren. Destijds heette de straat Parkowa. Nu liet ik deze plek aan mijn vrouw en vriend zien.

Wij sloegen af naar ul. Wilczycka (voorheen Piastowska), en daarna Popularna (voorheen Kościuszko). Van de sporen waarover de blauw-gele EKD-trein uit Warschau arriveerde, was geen spoor meer te bekennen. Een paar honderd meter verderop was er een lus en de eindhalte was bij ul. Moedig. Soms ging ik met mama naar Warschau. Ik herinner me dat de conducteur een zwart-gele scheidingswand plaatste tussen de laatste banken en de rest van de wagon, met het opschrift "Nur für Deutsche" en mama legde me uit dat daar alleen Duitsers zaten. . Chrobry Street leidde naar een spoorwegovergang met slagbomen. Tegenwoordig is daar een ongelijkvloerse onderdoorgang.

Toen ik in de richting keek waar vroeger het eindpunt van de EKD-trein was, zag ik mezelf plotseling teruglopen naar huis over de toenmalige Kościuszko-straat. Ze was met mijn verpleegster meegegaan, die me had gezegd dat ik niet mocht omkeren. Ik heb niet geluisterd. Achter ons liepen Duitse soldaten in een kring rond, met geweren langs hun lichaam. Zelfs ik, een kind van vijf, kende het woord "roundup". Opeens reisde ik terug in de tijd en herbeleefde ik herinneringen uit vervlogen jaren.

Wij woonden met z'n vieren samen. Mijn moeder, die ik Matusia noemde, en mijn voedster Genia, die ik "Mamusiu" noemde, omdat ze in de valse papieren als mijn moeder werd vermeld en ik haar achternaam droeg. (Ze werd postuum geëerd met de medaille "Rechtvaardige onder de Volkeren") "). En dan was er nog Anulka, mijn nichtje dat een jaar ouder was dan ik, wiens ouders stierven tijdens de Holocaust in Oost-Polen en die werd opgevoed als mijn oudere zus. Ze werd gedoopt door pater Chrościcki (tegenwoordig de beschermheilige van een van de straten in Włochów), die de datum van voor de oorlog in de geboorteakte vermeldde. Ikzelf ben vermoedelijk geboren in de buurt van Nowogródek, waar ik natuurlijk niet wist waar ik vandaan kwam. Daar was het voor de bezetter veel moeilijker om te controleren.

Ik wist dat Matusia les gaf op iets wat ze "geheime lessen" noemde. Ik wist dat het verboden was om er hardop over te praten. Soms ging ze een hele dag naar deze lessen, soms een paar dagen. Soms kwamen er oudere meisjes aan haar en leer verschillende dingen. , onbegrijpelijk voor mij, maar fascinerend. Op de leeftijd van minder dan vijf jaar, zittend onder een tafel in de hoek van de kamer, leerde ik de woorden: "O jaar, die ene die je zag in onze land." Ook al begreep ik er niets van, er werd wel veel verteld over oorlog en soldaten, wat goed aansloot bij mijn wereldbeeld.

Op de laatste dag van juli 1944 vertrok Matusia naar Warschau om daar les te volgen, maar noch 's avonds, noch de volgende dag kwam ze terug. De volgende dag herhaalden de oudere kinderen een nieuw, aanvankelijk onbegrijpelijk woord "opstand". Vandaag weet ik dat ze geheime lessen in Czerniaków zou hebben, maar toen de opstand uitbrak, kon ze niet terugkeren en bleef ze daar enkele weken. Meegenomen naar Pruszków, ze ontsnapte uit het transitkamp en keerde te voet terug naar Włochy. Toen ik haar ons huis zag naderen, klampte ik me met vreugde aan haar nek vast.

Maar in de tussentijd werd ons appartement bezet door Duitse soldaten, die ons het bevel gaven om naar het appartement van onze buren boven te verhuizen. Deze buren, zo weet ik nu, waren betrokken bij het verzet tijdens de bezetting. Op de begane grond naast ons woonde een oude vriendin van Matusia, ook een lerares, met haar zoon Władzik, mijn jeugdvriend. Na een tijdje verlieten de Duitsers één van onze twee kamers en konden we weer naar beneden.

Overal waren Duitse soldaten. Mij werd geleerd om bij hen uit de buurt te blijven. Er waren nog anderen, zonder uniform, voor wie men ook bang was en die men Volksdeutsche noemde. Soms hadden ze ook wapens en konden ze doden. Tot op de dag van vandaag weet ik niet, en ik zal nooit weten, of een bepaald beeld dat vaak bij me opkomt een hersenspinsel is of dat het een echte gebeurtenis was waarvan ik getuige was. Elke keer zie ik weer hetzelfde heldere beeld voor me van een man die over straat wordt geleid. Piastowskie (nu Wilczycka) door iemand zonder uniform, maar met een pistool in zijn hand. Opeens is er een vuurflits, een knal, en ik zie een man op straat vallen.

Uiteindelijk verlieten de Duitsers ons huis en verhuisden naar een andere plek. We konden terug naar onze kamer. De Opstand van Warschau is voorbij.

Vladzik en ik keken door het raam naar onze straat. Aan de overkant stond een Duitse soldaat in een zwart uniform met een zadelpet. Hij stond daar met een zweep in zijn hand, waarmee hij zichzelf af en toe zachtjes sloeg, en het was duidelijk dat hij iets bewaakte. Dit zijn de dingen waar we altijd het meest bang voor zijn geweest. We verstopten ons onder de vensterbank zodat we niet gezien zouden worden, en Władzik vroeg of ik een geheim wilde horen, maar eerst moest ik hem vertellen dat ik het aan niemand zou vertellen, want als de Duitsers erachter zouden komen, zouden ze... ze schieten iedereen neer. Natuurlijk nam ik de eed serieus en toen fluisterde Władzik: "Prins Józef Poniatowski heeft de Duitsers goed besprenkeld, maar het was een ongeluk dat hij verdronk."

Terwijl wij samen rouwden om het lot van de prins, hoorden we een klop op de deur en we waren allebei doodsbang. Blijkbaar werden er die dag overal in Włochy mannen gearresteerd. Wat als iemand over Prins Joseph hoorde? Er waren op dat moment geen volwassenen in huis. Anulka sloot ons beiden op in de kast en zei dat we stil moesten zijn. Vervolgens deed ze de deur open. Het bleek gewoon de bovenbuurman te zijn.

Half januari waren de Duitsers uit Włochy verdwenen. Door het raam zag ik twee jongemannen in burgerkleding een Duitser door onze straat leiden. Ze richtten een geweer op hem en hij hield zijn handen boven zijn hoofd. In de verte klonk een dof, rommelend geluid. Men zei dat het kanonnen waren.

De volgende dag was er volledige stilte. Er was geen levende ziel op straat te bekennen. In de middag durfde Matusia het huis te verlaten. Na een tijdje kwam ze opgewonden terug en riep vanuit de deur dat er al Poolse soldaten bij de spoorwegovergang stonden. Elke keer als ik aan die dag terugdenk, word ik overmand door heftige emoties. Er zit iets in mijn keel en ik kan het niet beheersen.

Uit de richting van Ursus kwamen tanks, ze draaiden de kruising op en reden verder over de Chrobregostraat. Daarop stonden soldaten in olijfkleurige uniformen met een adelaar die er iets anders uitzag dan op de foto van mijn vader. Ze riepen ons in het Pools toe. Mensen zwaaiden. Deze soldaten zagen er verschrikkelijk moe uit. Eén sliep op een tank. Er schoten af en toe kleurrijke raketten de lucht in. Een officier in hetzelfde olijfkleurige uniform stond naast een open militaire auto en sprak in het Pools met een groep mensen. De mensen onderdrukten hun vreugde niet. Ze kusten elkaar van geluk op straat, lachten, huilden en riepen groeten naar de soldaten. Er was maar één gedachte in de harten en hoofden van iedereen. Er zijn geen Duitsers meer! Ze hebben meer dan vijf jaar op deze dag gewacht.

Op een gegeven moment stond er een jongeman in de menigte, met een leren pilotenmuts op, en hij riep één doordringende boodschap: "Papa!" Hij baande zich een weg door de menigte en sprong van achteren op de rijdende tank. Ik zag ze een oudere soldaat omhelzen. Samen reisden ze verder. Moeder zei dat mijn vader misschien wel bij die soldaten zou zitten, omdat hij pantserofficier was, en dat hij misschien wel terugkwam van daar. Ze bleef zichzelf wijsmaken dat het nieuws over het bloedbad van Katyń slechts Duitse propaganda was.

Als ik terugkom in de realiteit, denk ik terug aan gesprekken uit de jaren zestig, toen mensen benadrukten dat we niet over bevrijding moesten praten, maar over ZOGENAAMDE bevrijding. Wat er daarna gebeurde en wat vele jaren duurde, kan natuurlijk nauwelijks vrijheid worden genoemd. Maar 17 januari, die ik de rest van mijn leven zal herinneren, zal voor mij altijd een echte bevrijdingsdag blijven.

Ik wil dat mijn kleinkinderen, als ze net zo oud zijn als ik nu, alleen maar gelukkige herinneringen hebben. Daarom ben ik bang voor het feit dat de Confederatie jongeren aantrekt die geen enkele associatie hebben met wat oorlog en bezetting betekenen, die alleen maar horen over lage belastingen en niet denken dat het pakket ook het oude en beproefde racisme en extreemrechts omvat. -vleugelgevoelens en ook een alliantie met de Duitse AfD, die verwijst naar slogans uit de tijd van het Derde Rijk. En we moeten dit blijven herinneren, 80 jaar na het einde van de nazibezetting in Polen.

Wyborcza dat ben jij. Schrijf naar: listy@wyborcza.pl

Bron:  wyborcza.pl przez Witold Liliental    język po Polsku

Tusk vatte PiS samen. Nowogrodzka viel stil

17 januari 2025

Donald Tusk, leider van het Burgerplatform en voormalig voorzitter van de Europese Raad, heeft opnieuw voor een emotionele golf gezorgd. Zijn laatste bericht op Platform X (voorheen Twitter) heeft iedereen aan het praten. Tusk uitte scherpe kritiek op PiS en maakte daarbij gebruik van een ironische vergelijking die heftige reacties uitlokte onder zowel politici als internetgebruikers.

"Wees niet verbaasd dat zoveel dieven en gangsters bewondering hebben voor PiS-politici en -kandidaten. Ze begrepen dat ze, vergeleken met de kunstenaars van Kaczyński, gewone ambachtslieden in dit beroep waren', schreef Tusk op zijn account. Het bericht, geschreven in een scherpe toon, was de vonk die een publiek debat ontketende.

Als reactie op de woorden van de oppositieleider verschenen er duizenden reacties online. Tusks aanhangers prezen hem voor zijn directe en accurate samenvatting, terwijl zijn tegenstanders hem natuurlijk de schuld gaven. over het gebrek aan klasse en het verspreiden van haat.

– Tusk slaat de spijker op zijn kop – PiS heeft een systeem gecreëerd dat pathologieën bevordert. Goed gedaan, je hebt lef! – schreef een van de internetgebruikers. Geen wonder dat Nowogrodzka hierover tactvol zwijgt.

Bron:  wiesci24.pl   język po Polsku

Vrouw riskeert celstraf voor doodsbedreigingen tegen oprichter van Poolse liefdadigheidsinstelling

17 januari 2025 

Een 66-jarige vrouw uit Toruń, Noord-Polen, riskeert maximaal drie jaar celstraf nadat ze is aangeklaagd voor het uiten van doodsbedreigingen tegen Jerzy Owsiak, de oprichter van het Groot Orkest van Kerstliefdadigheid (WOŚP).

De liefdadigheidsinstelling is een van de grootste niet-gouvernementele organisaties van Polen, bekend om zijn jaarlijkse fondsenwervingscampagnes ter ondersteuning van gezondheidszorgdiensten.

De bedreigingen werden op sociale media geplaatst, waar de vrouw berichten schreef met onder andere "Sterf, man", en Owsiak beschuldigde van financiële onregelmatigheden, verwijzend naar zijn familie en vermeende bezittingen.

Volgens Andrzej Kukawski, woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Toruń, veroorzaakten de bedreigingen "gerechtvaardigde angst voor zijn leven" bij Owsiak.

De politie arresteerde de vrouw woensdag en nam haar telefoon in beslag.

Tijdens het verhoor ontkende de vrouw, geïdentificeerd als Izabela M., dat ze kwaad in de zin had en beweerde dat ze uit frustratie handelde en "niets slechts bedoelde".

Ze staat nu onder politietoezicht, moet zich drie keer per week melden bij een plaatselijk bureau en mag geen contact opnemen met Owsiak, hem niet binnen 100 meter benaderen of de zaak in het openbaar bespreken, ook niet online.

Er is ook een borgsom van 300 złoty  (ongeveer USD 75) opgelegd.

De zaak volgt op een soortgelijk incident met een 38-jarige man uit Odrzykoń, Zuid-Polen, die werd gearresteerd omdat hij op Facebook een beloning van 100.000 złoty  (ongeveer USD 25.000) had uitgeloofd voor de moord op Owsiak.

Hij wordt beschuldigd van aanzetten tot moord en het uiten van criminele bedreigingen. Aanklagers hebben bevestigd dat hij in hechtenis zit.

Owsiak is een prominent figuur in het Poolse openbare leven als oprichter van WOŚP, dat geld inzamelt voor medische apparatuur en diensten. Hij is geen onbekende in gerichte haat en vijandigheid van rechtse kringen en segmenten van de rechtse media in Polen.

Owsiak wordt vaak geassocieerd met liberale en progressieve waarden, wat contrasteert met de houding van de rechtse media en politieke kringen in Polen.

Zijn uitgesproken aard en incidentele kritiek op de vorige rechtse regering, met name met betrekking tot financiering van de gezondheidszorg en vrijheid van meningsuiting, hebben hem tot een doelwit gemaakt.

De organisatie bereidt zich voor op haar 33e jaarlijkse fondsenwerving op 26 januari, met de focus op pediatrische oncologie en hematologie.

Eerder deze maand bekritiseerde de Poolse premier Donald Tusk een rechtse tv-zender omdat deze burgers aanspoorde de fondsenwerving te boycotten.

(rt/gs)

Bron: IAR, PAP, polskieradio.pl by (rt/gs)      English

Poolse premier Tusk: "Rusland plande terreurdaden tegen luchtvaartmaatschappijen in Polen en andere landen"

Freek Willems
15 januari 2025

De Poolse premier Donald Tusk heeft Rusland ervan beschuldigd dat het over heel de wereld sabotageacties heeft gepland, inclusief "terreurdaden" tegen luchtvaartmaatschappijen. Rusland zou dat doen uit wraak voor de westerse steun aan Oekraïne.

Tusk deed zijn opvallende uitspraak tijdens een persconferentie met de Oekraïense president Volodimir Zelenski, die op bezoek is in Warschau. Veel meer wilde hij er vervolgens niet over zeggen.

"Ik ga niet in detail treden, ik kan alleen bevestigen dat de vrees wel degelijk bestaat dat Rusland terreurdaden in de lucht heeft gepland, niet alleen tegen Polen, maar tegen luchtvaartmaatschappijen wereldwijd", klonk het. Of die plannen heel concreet waren, nu nog bestaan of daarentegen weer zijn afgevoerd, is niet duidelijk.

Helemaal uit de lucht vallen, komt de uitspraak in elk geval niet. Westerse veiligheidsdiensten vermoeden al langer dat de Russische inlichtingendiensten vorige zomer verantwoordelijk waren voor het plaatsen van brandbare stoffen in postpakketjes.

Een van die pakketten vloog vorig jaar in brand in een verdeelcentrum in Duitsland, een ander in een warenhuis in Engeland. Volgens de Poolse autoriteiten waren de zendingen bedoeld als een test om later dergelijke brandbare pakketten aan boord te krijgen van vliegtuigen naar de Verenigde Staten en Canada.

Volgens de Poolse regering plant Rusland hybride oorlogsdaden tegen Polen en andere westerse landen als vergelding voor hun steun aan Oekraïne in zijn verdediging tegen de Russische invasie.

Eerder beschuldigde Polen Rusland er al van dat het samen met Wit-Rusland een migratiecrisis had aangewakkerd aan de oostelijke grens van de Europese Unie. Door migranten uit onder meer het Mid . . . . . .

Bron:   Lees hier verder . . . . . . . .

Polen en Oekraïne leggen ruzie bij over afslachting 100.000 Polen tijdens WO II

16 januari 2025 

Polen en Oekraïne hebben een ruzie bijgelegd over de afslachting van 100.000 Polen door Oekraïense nationalisten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Oekraïne heeft toestemming gegeven voor het opgraven van menselijke resten van Poolse slachtoffers, meldt The Guardian.

Polen en Oekraïne zijn sterke bondgenoten. Toch hing er tot nu toe een donkere wolk boven hun bondgenootschap vanwege het zogeheten Wolyniëbloedbad. Daarbij doodden Oekraïense nationalisten tussen 1943 en 1945 100.000 Polen.

De Poolse premier Donald Tusk en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky ontmoetten elkaar woensdag in Warschau. De twee landen hebben een gemeenschappelijke taal en methode gevonden om samen in actie te komen rond het Wolyniëbloedbad en "andere gevoelige dramatische kwesties" in de geschiede . . . . .

Bron:    Lees hier verder . . . . . . . .

Andrzej Duda heeft een probleem. We kregen een schokkende reactie van het IOC

Przemysław Gajzler
Kamil Wolnicki
16 december 2024

Donderdag maakte de voorzitter van het Poolse Olympisch Comité, Radosław Piesiewicz, bekend dat president Andrzej Duda de kandidaat van Polen is voor het lidmaatschap van het IOC. Dit zou een aanbeveling van Thomas Bach moeten zijn. Wij hebben het bij de bron nagevraagd en het antwoord is schokkend. Het was moeilijk om zoiets zelfs maar te vermoeden. "Het IOC is verrast", lezen we in een e-mail uit Lausanne.

Deze zaak zorgt voor opwinding in heel Polen. Donderdag werd bekend dat het bestuur van het Poolse Olympisch Comité een resolutie heeft aangenomen waarin president Andrzej Duda wordt aanbevolen voor lidmaatschap van het Internationaal Olympisch Comité. Wij hebben u uitgebreid geïnformeerd over het gehele proces.

Het onderwerp Andrzej Duda werd donderdag helemaal geheim gehouden aan het einde van de bestuursvergadering van het Poolse Olympisch Comité. Onder het kopje 'diverse zaken'. Het stond niet op de agenda die twee weken eerder naar de deelnemers was gestuurd. Niemand had dit verwacht.

De voorzitter van het Poolse Olympisch Comité, Radosław Piesiewicz, kondigde plotseling aan dat er nog één kwestie dringend was. Hij presenteerde de kandidatuur van Andrzej Duda als een idee van de voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité, Thomas Bach, en als een groot succes achter de schermen van de Poolse sportdiplomatie. Al snel werd duidelijk wie en hoe er gestemd had op de kandidatuur van de zittende president van de Republiek Polen voor de prestigieuze functie.

– President Andrzej Duda is een man die zich inzet voor het Olympisme. Het Poolse Olympisch Comité heeft hem veel geholpen, maar we moeten ook niet vergeten dat hij zich uitstekend kon bewegen in internationale verbanden. Jarenlange samenwerking met mijn voorganger Andrzej Kraśnicki, veel ontmoetingen met voorzitter Thomas Bach, veel gesprekken. Ik denk dat dit ertoe heeft geleid dat voorzitter Bach besloot dat Polen een dergelijke kandidatuur zou indienen, zei de voorzitter van het Poolse Olympisch Comité, Radosław Piesiewicz, op TVN24 na de nominatie van Andrzej Duda.

Nu heeft het IOC zich eindelijk over de kwestie uitgesproken en ons via een persbericht laten weten wat de reactie is. "Alle voorstellen voor de verkiezing van nieuwe IOC-leden moeten door de IOC-ledenverkiezingscommissie worden goedgekeurd in overeenstemming met de relevante regelgeving, voordat ze door het IOC-bestuur aan de IOC-sessie kunnen worden voorgelegd", aldus de organisatie.

De reactie van het IOC laat geen illusies bestaan

Maar daar bleef het niet bij. Het lijkt erop dat de kandidatuur van Andrzej Duda voor grote verbazing heeft gezorgd bij het IOC, zoals blijkt uit het verdere gedeelte van het communiqué dat ons is toegestuurd. "Het IOC is verrast dat de kandidatuur eerst openbaar werd gemaakt via de media. Er is geen voorstel voor een extra IOC-lid in Polen dat door de IOC-ledenverkiezingscommissie in overweging zou kunnen worden genomen vóór de IOC-sessie in maart, aangezien er geen vergaderingen zijn gepland vóór de verkiezing van de nieuwe IOC-voorzitter", schreef het IOC.

Blijkbaar heeft niemand bij het Poolse Olympisch Comité rekening gehouden met de procedures die gevolgd moeten worden bij de nominatie van nieuwe leden voor het IOC. Het systeem werkt zo dat er eerst een advies moet worden uitgebracht door de kiescommissie van het IOC, onder voorzitterschap van prinses Anne. Deze commissie toetst de kandidaat en brengt hierover een oordeel uit aan het bestuur. Pas dan kan hij eventueel een kandidaat voor de sessie voordragen. In de praktijk leek het er vanaf het begin op dat dit niet vóór de IOC-zitting in maart zou kunnen gebeuren, laat staan vóór de zitting in januari, waarover president Piesiewicz de POC-functionarissen afgelopen vrijdag had ingelicht.

Er is nog iets waar weinig mensen aandacht aan besteden. De eed van lidmaatschap van het IOC, die als volgt luidt: "Ik voel me vereerd dat ik tot lid van het Internationaal Olympisch Comité ben gekozen en ik accepteer alle verantwoordelijkheden die deze functie met zich meebrengt: ik beloof de Olympische Beweging naar beste vermogen te dienen. Ik zal respecteer het Olympisch Handvest en accepteer de beslissingen van het IOC. Ik zal altijd onafhankelijk van commerciële en politieke belangen handelen, evenals van raciale of religieuze overwegingen. Ik zal de IOC Code of Ethics volledig respecteren. Ik beloof te strijden tegen alle vormen van discriminatie en mij onder alle omstandigheden in te zetten voor het behartigen van belangen." President Piesiewicz ging er in zijn plan van uit dat er al in januari verkiezingen zouden plaatsvinden, waarna Andrzej Duda nog steeds waarnemend president zou zijn. De vraag is of deze twee met elkaar in conflict zijn. Of dat iemand het überhaupt had gecontroleerd voordat zijn kandidatuur bekend werd gemaakt.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

Przemysław Gajzler
Journalist van Przegląd Sportowy Onet
Kamil Wolnicki
Hoofdredacteur van Przegląd Sportowy Onet

Bron:   Przegląd Sportowy Onet przez Przemysław Gajzler/Kamil Wolnicki     język po Polsku

Trzaskowski stelde een eenvoudige vraag aan de PiS-kandidaat. Nawrocki was sprakeloos

16 januari 2025

Rafał Trzaskowski, de kandidaat van de Burgercoalitie voor het presidentschap van Polen, publiceerde een opname op sociale media waarin hij zich rechtstreeks richtte tot Karol Nawrocki, de kandidaat die door de regeringspartij wordt gesteund. In zijn bericht stelde Trzaskowski een belangrijke vraag over het beleid ten opzichte van Oekraïne: "Bent u er voorstander van dat Oekraïne deel uitmaakt van Rusland en niet van het Westen?"

In de opname herinnerde Trzaskowski aan de historische rol die Polen speelde bij de erkenning van de onafhankelijkheid van Oekraïne. Hij benadrukte dat Polen in 1991 het eerste land was dat officieel de soevereiniteit van Oekraïne erkende na de uittreding van het land uit de Sovjet-Unie. – Dit is de enige reden waarom er geen Russische tanks op 5 km van Hrubieszów staan – merkte Trzaskowski op, verwijzend naar de huidige geopolitieke situatie en de aanhoudende oorlog in Oekraïne.

Trzaskowski merkte op dat alle Poolse presidenten historisch gezien eensgezind zijn over de steun aan Oekraïne. Hij noemde de namen van Lech Wałęsa, Aleksander Kwaśniewski, Lech Kaczyński, Bronisław Komorowski en Andrzej Duda, die volgens hem een gemeenschappelijke buitenlandse politieke lijn op dit gebied vertegenwoordigden. – Alle Poolse presidenten waren het erover eens dat het in het belang van Polen is dat Oekraïne deel uitmaakt van het Westen, niet van Rusland, aldus Trzaskowski.

Rafał Trzaskowski beschuldigde zijn rivaal ervan dat hij de al lang bestaande strategie van het Poolse beleid ten aanzien van Oekraïne in twijfel trok. In een directe vraag aan Karol Nawrocki vroeg hij: – Bent u voorstander van het feit dat Oekraïne deel uitmaakt van Rusland en niet van het Westen?

Nawrocki kan deze simpele vraag blijkbaar niet beantwoorden.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Zal Michał Dworczyk zijn immuniteit verliezen?
Morawiecki's man verkeert in ernstige problemen

16 januari 2025

Het Openbaar Ministerie is van plan om aanklachten in te dienen tegen Michał Dworczyk, voormalig hoofd van de kanselarij van de premier, in verband met de zogenaamde e-mailschandaal. Binnenkort, in januari, zal de Commissie Juridische Zaken van het Europees Parlement een motie behandelen om de immuniteit van vier PiS-Europarlementariërs, waaronder Dworczyk, op te heffen.

Michał Dworczyk wordt ervan beschuldigd het onderzoek naar aanvallen door Russische hackers te hebben belemmerd. Zij zouden de e-mailaccounts van tientallen rechtse politici, waaronder hijzelf, hebben gehackt. Het Europarlementslid gaf commentaar op deze situatie tijdens een interview in het programma "Tłit" van Wirtualna Polska:

– Dit is een zeer interessante en bizarre beschuldiging. Namelijk dat ik het zoeken naar Russische hackers moeilijker zou maken. Het is heel moeilijk om commentaar te leveren op dit soort verhalen, zei Dworczyk. Volgens de Europarlementariër zijn de beschuldigingen ongegrond en politiek van aard.

"Politiek karakter"? Hij kon eindelijk eens met iets origineels komen.

Zal Morawiecki zijn immuniteit verliezen? Paniekaanvallen op de Nowogrodzka-straat

16 januari 2025

Het districtsparket in Warschau houdt toezicht op de procedures in het zogenaamde envelopverkiezingen, gestart op 26 oktober 2022. Onderzoekers onderzoeken of Mateusz Morawiecki, destijds premier, zijn bevoegdheden heeft overschreden en zijn verplichtingen in verband met de organisatie van de presidentsverkiezingen die gepland staan voor 10 mei 2020, niet is nagekomen.

De woordvoerster van de procureur-generaal, officier van justitie Anna Adamiak, bevestigde dat er in de zaak uitgebreid bewijsmateriaal is verzameld, waaruit blijkt dat het huidige parlementslid de wet mogelijk heeft overtreden. – In het licht van de evaluatie van het bewijsmateriaal zou parlementslid Mateusz Morawiecki een ambtsmisdrijf hebben kunnen plegen, bestaande in het overschrijden van zijn bevoegdheden, omdat hij als premier, verplicht om binnen de grenzen van de wet te handelen, deze wet heeft overtreden – aldus de woordvoerster voor het Openbaar Ministerie.

Onderzoekers beschuldigen Morawiecki er ook van dat hij zijn plichten niet nakomt. De aanklagers wezen erop dat de premier wist dat de presidentsverkiezingen niet op de oorspronkelijk geplande datum zouden plaatsvinden. Desondanks heeft hij het besluit niet ingetrokken waarbij de Poolse Posterijen en de Poolse Staatsveiligheidsdrukkerij hun activiteiten in het kader van de organisatie van de verkiezingen voortzetten, wat aanzienlijke kosten met zich meebracht.

– Een groot deel van het verzamelde materiaal bestaat uit documenten die door de zogenaamde een commissie die het enveloppenschandaal moet onderzoeken, voegde officier van justitie Adamiak toe.

Morawiecki voelt zich geweldig. Hij dacht dat hij het zou vermijden

16 januari 2025

Procureur-generaal Adam Bodnar diende een motie in bij de voorzitter van de Sejm van de Republiek Polen, Szymon Hołownia, waarin hij verzocht de immuniteit van parlementslid Mateusz Morawiecki op te heffen. Deze informatie werd door het Landelijk Parket verstrekt in een officiële verklaring. De zaak betreft de organisatie van de zogenaamde envelopverkiezingen uit 2020, die uiteindelijk niet doorgingen.

"Procureur-generaal Adam Bodnar heeft vandaag een motie ingediend bij de voorzitter van de Sejm van de Republiek Polen, Szymon Hołownia, waarin hij de toestemming van de Sejm van de Republiek Polen vraagt om een strafprocedure te starten tegen het lid van de Sejm van de Republiek Polen "Mateusz Morawiecki", aldus de verklaring van het Openbaar Ministerie.

De presidentsverkiezingen die gepland stonden voor het voorjaar van 2020, zouden vanwege de COVID-19-pandemie per post worden gehouden. Door kritiek, logistieke problemen en tegenstand vanuit sommige politieke kringen werd uiteindelijk besloten om de traditionele vorm van stemming op een later tijdstip te houden.

De voorbereidingen voor het stemmen per post kostten ruim 70 miljoen PLN. Deze gelden werden besteed aan het drukken van stembiljetten en het organiseren van de logistiek, ook al vonden de verkiezingen in deze vorm niet plaats. Volgens critici werden beslissingen over de voorbereidingen genomen zonder wettelijke basis, wat het vermoeden van machtsmisbruik doet rijzen.